Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1555 ggr
Tagine
1/10/17, 1:45 PM

Torka i torkskåp

Har stora saker som jag torkar nu ,bitar om3kg lock och fat till tagine grytor. Kan för lite men jag har torkat under plast med tygtrasor som jag bytt. När allt är torrt på ytan ordentligt kan man då torka med varmfläkt i skåp? I vilken temp i så fall, stengods chammott samt rödbrännande lergods med chamotte♥

Annons:
[rolnor]
1/10/17, 3:46 PM
#1

Är väl alltid mer risk för sprickor men chamotten minskar risken. Varför så bråttom?

Leramani
1/10/17, 5:07 PM
#2

Även med chamotte skulle jag inte rekommendera torkskåp.  Med fläkten blir det mycket större cirkulation och mycket snabbare torkning än om du ställer in dem i ugnen och sätter på långsam bränning, typ 60 grader/timme.  För snabb torkning ger mer krympning på utsidan än insidan och det spricker isär.

De Lapsus Resurgam

Tagine
1/10/17, 5:46 PM
#3

Tacksam för svaret. Har inte bråttom egentligen, bara undrade om man kunde typ avsluta med typ torkskåp innan man bränner. Har ju byggt en vedeldad ugn, och har ingen termostat . Kanske kan man sätta in en värmefläkt i ugnen innan bränningen. Men vad tror ni som vet räcker 1månad i rumstemperatur el2 vill inte under ngr omständigheter bränna för tidigt

pyromanen
1/10/17, 6:07 PM
#4

#3 när kag bränner i vedugnen brukar jag sätta dagen före och avsluta dagen med en liten feseld. Typ så det håller sig under 120 grader. Men brinner minst ett par timmar, då torkar både gods och ugn lite innan nästa dags riktiga brasa.

Tagine
1/10/17, 6:17 PM
#5

Låter vettigt pyromanen gillar allt som brinner, kan gå på din variant. Men mellan tummen och pekfingret, hur länge i rumstemperatur ca tror du

pyromanen
1/10/17, 7:07 PM
#6

Oj vad svårt att svara på. Det är ju kraftiga grejer, jag brukar jobba tunnare, men nog borde en månad räcka i vanlig torr inneluft.

Annons:
Tagine
1/10/17, 9:22 PM
#7

Tack ! Pyromanen då kan det få torka i 2månader på nåt varmt och mysigt ställe. Locket jag började med har torkat en vecka under plast men fylld och lindad med sängklädes trasor, dom blir fuktiga varje dag. Byter morgon och kväll och lägger i nya torra. Nu har locket börjat vitna och hårdnat.är väl bara fortsätta på den vägen. Tackar för stödet♥

Upp till toppen
Annons: