Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2891 ggr
carinlin
2017-01-11 19:29

Gammal Automatik på Keramikugn

Har en gammal keramikugn med en Ruben lind AB- Trosa automatik som beter sig konstigt. Kör inte på rätt temp eller på rätt tid. Lite av vågspel när man kör. Har precis bytt temp grejen som jag antog var sönder.  Går det att byta till ny Automatik?? Någon som vet…

Annons:
Bo§e
2017-01-11 22:17
#1

Om temperaturvisningen har ändrat sig sedan du bytte temp.givare, kan det bero på att givaren inte är av korrekt typ (dvs inte kompatibel med instrumentet), eller så kan du ha använt fel sorts givarkabel (om den bytts)….eller båda delarna…

Tiden:   Om jag minns rätt är Ruben Linds effektregulator graderad i procent, och mäter inte tid.  Tiden blir då avhängig det valda procenttalet,  i förhållande till ugnens effekt (som kan variera beroende på hur slitna elementen är).

carinlin
2017-01-12 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tackar för svaret. Köpte "thermocouple" staven från scarva. Har inte bytt några kablar eller element. Men har testat för att se om elementen funkar. Har dock ej mätt ohm i elementen. BiHejsan Bosse, 

Tackar för svaret, tänkte att jag kunde bifoga en bild. Allt är orginal så vitt jag vet. det enda som jag har bytt e är "thermocouple" temp givaren.  Som jag köpte från scarva och såg likadan ut som den som satt inkopplad.  Det som händer är att den inte stannar efter 6 timmar som är topp inmatningen man kan välja. Samt att temperaturen kan gå från att inte bränna något alls (stengods) till att ha bränt över 1275 då jag stoppade in koner som alla smälte helt. Det funkar bra att skröjbränna och bränna ibland. Lite av ett vågspel när man inte vet vad resultatet blir. Har kollat att alla element funkar. fogade en bild på själva automatiken. Det har också hänt att själva säkringen har gått. Kan det vara el dippar som orsakar detta eftersom det inte sker hela tiden??

Är det möjligt att köpa en helt ny modern automatik och sätta in eller skall man satsa på en helt ny ugn. Kan inte tänka mig att den är energi snål. 

Tackar

Bo§e
2017-01-12 23:20
#3

Vilket "Thermocouple" köpte du…?   Ser att Scarva säljer givare av "type R", "type K" och "type S".   Din Ruben Lind-styrning jobbar med typ S, och måste också ha en sådan givare, om mätningen skall bli rätt.

Rerum
2017-01-13 07:25
#4

Jag köpte en gammal ugn från 80-talet som aldrig var använd och bytte ut automatiken till en ny. Fick byta kontaktorn också eftersom den gamla automatiken hade guldsäkring men dey behövs inte till nya. Fick även köpa en ny kontakt till ugnen (alltså den man sticker in automatikens kontakt) den kostade 900:- + moms, kontaktorn 450:- + moms, kostnad för elektriker och så automatiken.

carinlin
2017-01-25 14:55
#5

Tjolahopp Bosse, skulle ha frågat om råd innan jag köpte den. Har naturligtvis köpt en K type. Får ta och beställa en ny. Din kunskap är ovärderlig. Tackar för dina svar och ditt engagemang. Har sett att du har hjälpt andra vilsna själar. Du är bara bäst.

Kan jag köpa vilken S typ som helst??

Tack tack tack  

Tackar för ditt svar Rerum. skall prova med en ny thermocouple och får se hur det funkar med den.

carinlin
2017-01-25 14:59
#6

Liten fråga Bosse, kan jag köpa en 

AUTOMATIK G20-06 / CPC-14 STICK 

 från cebex och byta ut den gamla ruben automatiken?? Är det ett stort ingrepp??.

Annons:
Bo§e
2017-01-27 16:16
#7

Om det bara görs rätt, är det inga problem att byta automatik.  För att inte trilla i de vanliga fallgroparna, behöver du ett professionellt "bollplank", och jag har PM:at dig en lämplig sådan kontakt.

🙂

Ingvar.B
2017-01-27 16:59
#8

Hej. Jag ska hjälpa en kompis att sälja sin relativt nya automatik. En enkel och pålitlig sådan. Det är en Bentrup TC 60.  Ring gärna: 070-5311559

Ingvar

[rolnor]
2017-01-29 17:24
#9

Det krävs väl en del jobb byta till en digital automatik? Den har väl sån instickskontakt.

Upp till toppen
Annons: