Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 3457 ggr
loislane
1/12/17, 10:48 AM

Göra egen underglasyr

Hej

Hur gör ni för att blanda egen underglasyr? Kan man ta hälften kaolin och hälften färgkropp+glycerin?

Kan man använda den lera man jobbar i istället för kaolin?

Är ute efter att ytan inte blir så glansig.

Hej hopp!

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
LenaR
1/14/17, 3:19 PM
#1

Det finns en artikel om underglasyrfärg här: http://keramik.ifokus.se/articles/4d7179d5b9cb4622270862f3-riva-farg?4d7123fab9cb462141044ec4-1 Den är bra att läsa mest för att få rätt mängd glycerin. Jag vet inte vad det skulle göra med färgernas klarhet om du använder någon vit lera och inte kaolin. Jag förstår inte riktigt vad du menar med blankheten. Vilket resultat är du ute efter? Hej hopp! :-D


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

loislane
1/19/17, 2:10 PM
#2

#1

Hej igen

Jag är ute efter en yta som inte blir blank efter bränningen utan mer som oxidyta.

Svårt att förklara. En yta som ser ut som om man ströpplat på färgpulver. Har fått för mig att underglasyr kan ge en sådan yta. Men jag har inte gjort mina egna glasyrer så jag är helt novis på detta. Tack för artickeln, den har jag sparat :-)

Loislane 🙂

Se skönhet i det icke perfekta.

ramjambam
1/19/17, 5:09 PM
#3

Jag har experimenterat en del med underglasyr, och tror att om du använder 50/50 kaolin och färgkropp kommer inte ytan att smälta alls. Jag tror inte att du behöver mer än 20% färgkropp, vissa ger bra resultat vid 10%. Egen lera smälter säkert bättre än kaolin.

LenaR
1/21/17, 2:24 PM
#4

#2 Jag undrar om du (som de flesta…) luras av det förvillande namnet "underglasyr", Det är inte glasyr, utan färg som läggs under glasyren. Så det blir precis som oxidyta! Man kan tänka på det som en färgstark engobe.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

loislane
2/17/17, 2:06 PM
#5

#4 förlåt sent svar. Men då är jag ändå rätt ute om det blir som en ren oxidyta, Görbra! Tackelitack!

Se skönhet i det icke perfekta.

Bo§e
2/17/17, 4:29 PM
#6

#4:   Javisst…..ordet "underglasyr" kan vara missvisande.   Jag uppfattar det som ett "nyord", som på senare tid nästlat sig in i den keramiska vokabulären.  Traditionellt har det alltid hetat "underglasyrfärg", vilket är betydligt mer belysande.

Annons:
Bo§e
2/17/17, 4:49 PM
#7

Om den hemmablandade ug-färgen inte binder - vilket man ibland kan uppleva om man inte lägger glasyr ovanpå - kan man till färgen tillsätta en mycket liten mängd av valfri fritta, eller en transparent glasyr….men mängden skall som sagt vara liten, och helst rivas (eller kulkvarnas) samman med övriga ingredienser…

Upp till toppen
Annons: