Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1892 ggr
Julia Ö
1/19/17, 2:43 PM

Klösen lossnar från gipsplattan

Jag har provat att dreja på gipsskivor och ibland funkar det jättebra men flera gånger har klösen lossnat från gipsskivan vid centreringen. Någon gång blev det som en urgröpning i mitten av klösen ner mot plattan också. Det skulle kunna bero på att skivorna inte var helt torra då (har verkstad i en kall källare så tar tid för dem att torka). Vad tror ni? Har ni några tips på hur man får klösen att fastna? Eller på något annat som kan vara bra att tänka på när man drejar på gipsskivor?

Annons:
Ulla
1/21/17, 9:39 AM
#1

Ja, det kan vara ett problen eftersom gipset suger åt sig så mycket vatten från leran. Jag brukar dränka in gipsplattan med vatten innan jag lägger på klösen. Då funkar det bättre.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Julia Ö
1/21/17, 5:58 PM
#2

Intressant! Verkade som att det var lite tvärt om för mig, när plattorna var helt torra och jag doppade klösen lite i vatten först sög den fast bra men när plattorna var lite fuktiga och jag gjorde likadant lossnade klösen🤔.

Ulla
1/21/17, 9:06 PM
#3

Lagom är alltså bäst. 😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Julia Ö
1/22/17, 8:49 PM
#4

Det verkar så😊 kom på att jag också tänkte fråga hur ni gör rent gipsplattorna. När jag skrapar blir det lätt märken…

Plena
1/27/17, 6:53 PM
#5

Jag brukar skarpa bort leran med en "slickepott" det funkar bra tycker jag 😄

attis kakelugnar
1/30/17, 3:29 PM
#6

Prova att blanda lite vinäger i vattnet/när du blöter klösen.. Använd ett gammalt kreditkort att skrapa av plattorna,kreditkort användbara till glätta ytor m oxå😄

Annons:
Upp till toppen
Annons: