Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 5492 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se
1/22/17, 11:42 AM

Porösa tegel för att bygga ugn.

Har små funderingar på att bygga en liten ugn. Skulle vilja hitta sånt poröst vitt tegel till bra pris som tål mer än 1400 grader finns i USA. Skulle helst vilja ha större bitar än vanligt tegel.. kanske kring 45x45 eller snäppet större men vanligt tegel funkar..En känns som de behöver tåla mer än 1400 om de ska brännas i drygt 1200 så kommer de nog gå sönder fort. Tips på leverantör?

Annons:
j-aan
1/22/17, 11:46 AM
#1

Holger eldfast eller Janref

[rolnor]
1/22/17, 5:31 PM
#2

Porosil brukar man prata om men det finns kanske olika kvalite? Holger eldfast har jag köpt från, funkade bra.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

Ska kolla Holger eldfast..När ja sökte på porosil förut hittade jag bara de som typ murbruk.

Bo§e
1/23/17, 9:36 AM
#4

Produkten "Porosil" har inte existerat på (gissar jag) 40 år eller kanske ännu längre…   Det är ett gammalt handelsnamn som levt kvar i "folkmun" sedan dess, antagligen för att det är lätt att memorera och att uttala. Det har fått symbolisera alla slags eldfast lättegel, som idag kan ha åtskilliga benämningar och graderingar.  

🙂

j-aan
1/23/17, 10:13 AM
#5

Jag köper Porosil Gll av Holger eldfast. Den isolerar bra och är ganska nötningsbeständig. En mycket prisvärd sten.

Bo§e
1/23/17, 2:01 PM
#6

Oops….så Porosil lever kvar som handelsnamn….!….ja, då får jag helt enkelt ge mig på den punkten……😛

Annons:
j-aan
1/23/17, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Porosil G och porosil S var Höganäs isolertegel. Jag använde dom till mina ugnsbyggen på 70- och början på 80-talet. Sedan köpte jag allt eldfast material av Bohlin och Lövgren. Deras isolersten hette MPK och fanns i olika kvalitéer. Sedan har jag handlat av JanRef och dom senaste 5 åren av Holger Eldfast så då har jag åter igen porosilstenar i mina byggen.

pyromanen
1/23/17, 6:52 PM
#8

Köpte isolersten Porosil G från Fagersta Eldfasta 2006. Senare har jag köpt Thermal Ceramics isolersten JM26 och JM23 via T Knutsson AB (kontor malmö, lager Kristinehamn)

attis kakelugnar
1/23/17, 11:26 PM
#9

Kolla priser med Smålands ugnar,utamför Köping,Västmanland,De är grossister/tillskärning av storlekar ..för ugnar..

Simon.haggbom@kolsvart.se
#10

Tack för alla svar. Hittade en leverantör här i sthlm men de skulle ha 100kr/sten vilket är för mycket.. vill hålla de lågt i pris.

j-aan
1/26/17, 10:37 PM
#11

Är det normalsten 230x114x64 mm så är priset ca 5 gånger för högt.

nyburgaren
1/27/17, 10:49 AM
#12

Köpte skrot sten porosil som det var veck och sprickor i men dom fungerade bra till ugnsbygge dom malde ner dom och gjorde eldfast tegel det va då det men gav 3 spänn stycket för dom.. det va då det🙂

pyromanen
1/27/17, 3:45 PM
#13

#10 isolerstenarna jag köpt (i #8) har kostat 22-25 kr/st

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#14

Vart köpte du de stenarna? Jo de va standard tegel de skulle ha 100kr st för. Fanns plattor kanske 40x40 kandke för 700kr typ.. Men de va mitt i sthlm (Seemans) men ändå för dyrt för mig.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#15

20-25kr st eller nått är helt okey ommde går att beställa en låda och få de hemskickat. Borde inte va allt för dyrt. Tips på ställen som säljer.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#16

Sorry nu hängde jag med vad du menade.. såg inte ref till tidigare svar. Fick svar att pleldfast.se hade inne men sen fick jag inge svar vad de kostade.

Magy
6/14/23, 5:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej!
Undrar hur det gick med köp av porosilsten? Vart köpte du och för hur mycket. Skulle även va spännande o se ugnen 😊
Jag har hittat begagnad sten som jag funderar på att köpa men är osäker på fabrikat och temperatur… så letar all info jag kan hitta. //Malin

Upp till toppen
Annons: