Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1535 ggr
Ojsan!
2017-01-23 14:07

Engober och färgkroppar

Jag har en massa engober och färgkroppar som jag fått med i ett köp. Jag undrar om man kan använda alla färgkroppar och engober till stengods? Det står inte om de är till lergods eller stengods. Vad kan hända om det inte skulle funka? Är det bara att de rinner av då kanske?

Annons:
Keraleij
2017-01-23 16:39
#1

Engober måste passa i krympning till den leran man använder, annars kommer den spricka och flaga. Möjligen skulle den kunna rinna om grundleran i engoben har låg smältpunkt. Testa inuti en liten skål eller liknande så att det inte kan rinna ner på plattan och förstöra. Färgkropparna kan du prova att blanda i en glasyr eller engobe som passar din lera o temp.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ojsan!
2017-01-24 07:21
#2

OK, kan det vara så att olika färger ändrar sin karaktär på olika sätt så jag måste prova alla färger trots det är av samma märke? Kan det till och med vara så att de är förstörda på grund av ålder? Jag vet inte hur gamla sakerna är men jag hade någon gipsskiva där det stod 1983. Den kastade jag för den avgav en massa gipssmulor på leran när man försökte torka lera på den. Jag får dreja en massa små äggkoppar och ha de som prov-koppar.

Leramani
2017-01-24 10:21
#3

Färgerna lär nog inte ha förändrats,  men de kan se helt olika ut beroende på vilken glasyr du lägger ovanpå dem eller blandar in dem i.  Färgkropparna i sig går att använda i alla slags glasyrer,  men de har nog en maxtemp,  går man över den tempen så kan de tappa färg helt eller ändras radikalt.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: