Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2997 ggr
lailamaria
2017-01-24 12:31

Bränntemperatur för oxider, järn-, kobolt,- koppar

Hej 

Hur hög temperatur krävs minst för bränning av oxider av  järn, kobolt, koppar och zink samt kopparkarbonat.  Försökte bränna krukor i tunna med ved, skräp och sågspån en lugn natt, men det gick inte  och sedan satte jag in dem i 560 graders elugnsbränning. Det gick inte heller. Måste jag spruta på nån sorts glasyr eller går det att bränna fast oxiderna och karbonaten med just en viss temperatur trots allt.

Annons:
[rolnor]
2017-01-24 14:20
#1

Oxider smälter inte till glasyr själva utan det krävs en glasyr utanpå. Vid pitfiring är det vanligare använda kopparklorid etc. vattenlösliga salter om jag förstått rätt. Vad för effekt vill du uppnå, varför använder du inte glasyr?

lailamaria
2017-01-24 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack rolnor.  Jo det förhåller sig så att jag inte vill ha glasyr-os för då måste jag öppna dörren ut,  och det är vinter.  Men vad lustigt, vid hög temperatur utan någon glasyr har jag bränt järnoxid på både skröjbränd och icke skröjbränd fylelera, - gillar den här rustika ytbehandlingen  som sker

Denna kommentar har tagits bort.
LenaR
2017-01-24 20:45
#4

På bilden ser det ut som att järnoxiden sitter i keramikens skrovligheter. Det hjälper nog. (Plus att järnoxid biter som ^~€!!*@!, sök på tvättråd på den här sajten…) Jag har själv gjort en del oljefatsbränningar med salt, kopparsulfat och koboltoxid strösslat över godset och fått fina resultat. Men jag har också misslyckats, och jag tror det är när jag väntat för länge med att ta upp godset. Om det svalnar i tunnan brukar det inte bli så snyggt, utan man får kika ibland, och när något ser snyggt ut plockar man upp det. Man har naturligtvis full krigsutrustning med gasmask osv när man lutar sig över tunnan och synar prylarna. Det finns säkert fler observationer kring vad som man kan göra rätt och fel. Jag kommer inte på något annat just nu.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2017-01-25 14:05
#5

Fina gejer du gör! Jg menade att oxider inte smälter till glasyr men visst fastnar dom. Det blir ju en del gaser även från leran självt när man bränner som kan vara skadliga vid lång tids exponering vid hög nivå. Har du huv och utsug över ugnen?

lailamaria
2017-01-30 17:26
#6

Hej igen, nä de , oxiderna, smälter väl inte men jag trodde de skulle fastna, precis som järnoxid. Men just järnoxid verkar enligt Lena R här fästa sig pga en specialförmåga till det. Men jag provade att  helt lätt att med spruta lägga på glasyr  här och var ovanpå stänket men i 1050 gr  brändes inget fast. Den glasyr jag satte på  var lika mjölig som förut.  Skulle jag ha haft högre temp? Nu funderar jag på att tvätta av allt jag  sprutat och stänkt på med tandborste, och börja om - det blir då 4:e bränningen  .De två föregående  hade låg temp  (en i tunnan ö natt)och den senaste som ovan. Det blir väl skört gods  men om jag får en fin yta så blir jag  nöjd å lite lärdare.  Vad jag ska  påföra ovanpå oxiderna då? - bäst med en transparent glasyr, inte bara tunt m en annan. (Som jag haft viss glädje av annars) Det fanns en dansk Finn nånting som  körde med en transparent glasyr .  Kommer någon ihåg den? (Hittar inte hans bok) Eller kan man få nåt annat tips om hur jag ska förfara.  (Jag sysslar bara då och då med  keramiktillverkning, det är så svårt få sålt. )

Annons:
lailamaria
2017-01-30 17:28
#7

Har ingen huv över , stängd dörr in till mig  men tvärdrag i atelje +förstuga. Roligt att du tyckte om mina grejer.  Hur kan jag se vad du  själv gör?

LenaR
2017-01-30 17:58
#8

Vad använde du för glasyr? Det finns rakuglasyrer som smälter ut långt under 1000 grader. Kommer du upp i 1050 borde lergodsglasyrer också fungera. Det är kanske Finn Lynngaards rakubok du menar? Jag är fortfarande oklar över vilket resultat du är ute efter. Har du någon bild, eller länk till något liknande det du är ute efter?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2017-01-30 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Drejar mest, här är en mortel,

lailamaria
2017-01-30 19:50
#10

Oj Vilken fin present!

Stbkgs
2017-04-23 17:08
#11

#9 Vad använder du för lera till mortlar? Mycket fin :)

K
2023-10-03 18:28
#12

#6: Du tänker nog på Finn Lyngard en dansk keramiker som dessvärre inte finns med oss längre.

Upp till toppen
Annons: