Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2821 ggr
Ulla
2017-02-08 21:42

Köpa lerkran

Det börjar bli dags för mig att se mig om efter en ny lerkran. Vi har en riktigt gammal kran i verkstaden, men den har tjänat ut och det är dags att skaffa en som är nyare och bättre.

Har börjat titta runt för att se vad som finns och bl a kolla priser, men det verkar som om Cebex är de enda som uppger sina priser på internet.

Vad har du för lerkran? Är du nöjd med den? Är den lättplacerad? Vad kunde ha fungerat bättre? Det är ju en ganska dyr maskin och man vill inte gärna köpa något som är krångligt att använda och rengöra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Susanne Sundström
2017-02-09 07:57
#1

Jag är också intresserad och följer med i tråden.

Tidigare tror jag att det var några här som gick ihop och köpte (import) flera lerkranar tillsammans och sparade in på fraktkostnader - och jag hoppas dom pressade lite priser också då;)

//Susanne Sundström

RodicaLE
2017-02-12 19:07
#2

Är också intresserad av en lerkran. Om man ska importera, ngn som har en bra länk till varifrån man kan importera?

Godsagare
2017-02-16 00:33
#3

Jag har vid flera tillfällen kollat upp import av Peter Pugger. Deras kranar ska vara marknadens bästa efter allt jag grottat ner mig i keramikers betyg. Man kan nämligen blanda hej vilt, snustorrt, slicker och halvtorr lera. Låta det gå till rätt konsistens innan man byter till att mata ur leran. Man behöver alltså inte manuellt få leran i rätt mjukhet innan. Väntar dock tills dollarn sjunker som en sten innan jag slår till. Gärna ihop med andra.

Ulle
2017-02-17 08:27
#4

#3 Det kanske inte gillas av admin men för din information så kan du köpa Peter Pugger av Brännpunkt i Örebro. Jag importerade min själv och det var lite struligt men det gick bra till slut. Lite enklare att kunna beställa den av en svensk leverantör.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulla
2017-02-17 18:47
#5

#3 Godsagare

Det låter som om det är en sådan lerkran som vi vill ha. Den måste ju vara avsevärt bättre än den gamla vi redan nu har om det ska vara lönt att byta. Men jag antar att en sån kostar skjortan? Som jag skrev så ser man ju inga priser när man kollar runt på internet.

#4 Ulle

Admin har ingenting emot att få bra tips på var man kan köpa olika saker. Läs gärna våra regler om reklam i forumet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Glaze
2017-02-17 19:32
#6

Hej!

Om jag inte har helt fel har Lars Tärn priser på iaf ett par lerkvarnar.

Annons:
Skabbekatten
2017-02-17 19:33
#7

Åh… Jag vill ha en Peter pugger! Jag vill ha jag vill ha jag vill ha!

Hur många krukor måste jag dreja innan jag kan köpa en?

Jag fick priserna på de olika storlekarna från Brännpunkt:

VPM 7 Blandare och Vakuumkvarn 36.560 kr (45.700 kr)

VPM 9 Blandare och Vakuumkvarn 40.520 kr (50.650 kr)

VPM 20 Blandare och Vakuumkvarn 49.860 kr (63.326 kr)

Godsagare
2017-02-20 00:12
#8

Ni hittar tillverkarens priser på deras hemsida. De räknar ut frakten åt er. Både för flygfrakt och med båt. Tillkommer väl moms och tullavgift vid ankomst. De kostar skjortan. Och halva slipsen… Dollarn fåt mer än gärna droppa som en sten. Då först kan nog jag slå till. Eller efter en trissvinst. ;-) Kommer inte köpa nån annan än den iaf.

Ulle
2017-02-22 09:17
#9

Jag gjorde en beställning på en massa tallrikar (150st). Alla pengarna gick åt för att få hem Peter P…. Det var det värt!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Ulla
2017-02-22 10:17
#10

Ett av de problem vi haft med vår gamla lerkran är att den har korroderat ganska mycket. Jag vet att Porslinslera kan förorsaka korrosion, men kan andra leror  också göra det? Det vore ju inget stort problem om den var lätt att ta isär och rengöra, men med lera i så är det riktigt jobbigt att göra det.

Är de nya kranarna också av aluminium eller är de av rostfritt stål? Har det någon betydelse för hur länge de håller?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
2017-02-22 18:19
#11

#10 Peter Pugger finns helt i rostfritt men då kostar den ännu mer… Men den är jämförelsevis väldigt lätt att rengöra. Jag har haft både en Venco och en Bluebird tidigare och de var väldigt besvärliga att ta isär och rengöra.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Skabbekatten
2017-02-25 23:09
#12

Cebex säljer lerkranar från Shimpo och hos Brännpunkt finns Peter Pugger. 

Ni med mycket erfarenhet: Vad är den största skillnaden?

Susanne Sundström
2017-02-26 17:48
#13

#12 Jättebra fråga, jag vill gärna höra skillnader mellan lerkranar , märken och era erfarenheter.

//Susanne Sundström

Annons:
Ulla
2017-02-26 19:01
#14

Jag håller med. Visst kan man fråga hos försäljaren, men jag tycker det är bättre att få synpunkter från dem som använder lerkranen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[SkansensKrukmakeri]
2017-02-27 08:57
#15

Vi har en Shimpo NVA 07, dubbelskruv,  som är trettio år gammal vid det här laget. Den går fortfarande prickfritt i maskineriet, vacuumpumpen ska dock bytas med det snaraste, men det känns ok efter så många är. Den är relativt lätt att rengöra och har stor kapacitet. Vår erfarenhet är att man inte ska köpa för liten kvarn även om man har mindre verksamhet. Småkvarnarna får jobba hårdare och slits därefter.

HelenaAR
2017-02-27 09:50
#16

Jag har en Venco super twin med vacuum och är hur nöjd som helst.  Har funkat prickfritt i 8-9 år nu.

Ända gången det varit lite strul är när den hade stått oanvänd ett år med lera i, klantigt av mig.

Ulle
2017-02-27 09:53
#17

Jag hade en äldre Venco som gjorde sitt jobb men var stor och klumpig och en ren mardröm att plocka isär och rengöra. Den blev såld, men mest p g a platsbrist. Sedan hittade jag en liten bluebird som var mindre men också fungerade bra. Även den var komplicerad att plocka isär och rengöra. Båda dessa kvarnar fungerar så att du stoppar lera i ena ändan och i andra ändan kommer en nykvarnad korv ut direkt. Peter Pugger har två lägen. "Mix" och "pug", vilket är en enorm fördel. Du väljer alltså när det är dags för kvarnen att börja mata ut leran. Dessutom är den helt tät och det är väldigt bra att leran inte har en chans att torka i kvarnen. De båda andra kvarnarna fick jag täta med fuktiga handdukar och plastpåsar för att leran inte skulle torka men det hände ändå om den fick stå oanvänd för länge.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Upp till toppen
Annons: