Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 3894 ggr
Aggegurra
2017-02-16 12:54

Keramikbränning

Jag har just fått en ugn som heter Kiln Sitter och när man bränner skall man använda käglor, har ingen erfarenhet av detta min fråga hur vet man vilken kägla man ska använda kan man läsu ut det av leran man ska brännaTacksam för svar

Annons:
Bo§e
2017-02-16 16:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"Kiln sitter" är inte namnet på ugnen, utan enbart på dess styrning.  

"The Dawson Kiln Sitter" är en ganska primitiv, mekanisk temperaturstyrning, som laddas med Orton Minibars (mini-käglor) vid varje bränning - men om dessa inte finns tillgängliga, går det bra att använda vanliga Orton-käglor som man bryter av till lämplig längd.

Lämpliga käglor:   [Skröjbränning: Orton 08]    [Lergodsglasyr: Orton 05 eller 04]  [Stengodsglasyr: Orton 6,  7, 8 eller 9    -   "6" och "7" är lämpliga för de flesta "köpeglasyrer"]      (Se Ortons tabell nedan)

Hur Kiln Sitter fungerar kan ses här:      http://www.greenbarn.com/PDFs/Dawson_Manual.pdf

Ett halvautomatiskt system som kan upplevas litet bökigt, och inte alls lika tillförlitligt som nuvarande digitala styrningar, som ju jobbar med flera olika säkerhetsfunktioner.  Kiln Sitter har  har inga säkerhetsfunktioner alls, och man får se till att den inte hakar upp sig….

Nu vill jag inte måla f-n på väggen….Kiln Sitter är ju dock tänkt för att "vakta" bränningen….men ta inga onödiga risker, och undvik om möjligt bränning på natten…ugnsreparationer blir sällan billiga…..

🙂

Aggegurra
2017-03-08 22:49
#2

Tack för ett så bra svar men för mig som nybörjare verkar det väldigt krångligt funderar på att köpa en Rohde Ecotop 50S istället har läst lite om den verkar vara en bra nybörjar ugn eller ….

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

Jag köpte precis en ugn med med en kilnsittern väldigt exakt med käglor.. alla käglor har en temperatur.. kasta in den käglan du vill komma upp i och bränna så blir det den temperaturen.. Jag håller på att bygga en automatik till min dock. Är också helt ny på detta men har löst på en hel del

Simon.haggbom@kolsvart.se
#4
Simon.haggbom@kolsvart.se
#5
Simon.haggbom@kolsvart.se
#6

Tar sålde en 20L ugn för ca 10k med frakt

Annons:
Upp till toppen
Annons: