Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1326 ggr
Giema
2/25/17, 10:00 AM

Sågspånsbränning

Ni som sågspånsbränner i tunna, spelar vädret nån roll? Nu är det klart väder och kring 0 - +5 grader. Går det bra? Eller blir det för mycket spänningar i godsen eller annat krångel? Vill ju inte riskera något!

Annons:
LenaR
2/25/17, 9:59 PM
#1

Det går fint! Kör på!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Giema
2/26/17, 9:09 AM
#2

Ok tack då gör jag det!

Giema
3/6/17, 8:00 AM
#3

Glaserar man innuti kärlen med rakuglasyr eller? Vax?

LenaR
3/7/17, 6:41 PM
#4

Sågspånsbränning brukar betyda ännu lägre temperatur än Raku, så det går knappast att glasera. Funderar du över tätning?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Giema
3/8/17, 1:16 PM
#5

JA, LenaR, jag funderar på hur man kan använda de fina sakerna :)

Om man gör skålar, vågar man använda dem som frukt skål?

Ser mest urnor och vaser på nätet, hur ska de bli täta?

Har du tips kring användningsområden?

LenaR
3/8/17, 8:34 PM
#6

Att använda en rentvättad skål till frukt är inget problem. Tätning är vanskligare, för man vill ju att tätning ska hålla för gott. Det finns något medel att köpa från keramikleverantörer. Jag har inte testat det, så jag vet inget annat än att det finns. ;-) Det jag har gjort är att täta med mjölk. Häll i mjölk, skölj runt hela insidan, häll ur. Det lär vara fettet som tätar, så grädde är kanske ännu bättre? Sen är det säkrast att prova: Fyll krukan med vatten och låt den stå på silkespapper över natten. Silkespapper är så känsligt för fukt, så det skrynklarsig genast om krukan läcker.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Giema
3/8/17, 10:33 PM
#7

Tack så mycket Lena! Ska genast testa med mjölk. Skålar och dylikt tänkte jag vaxa med bivax/olja.

Upp till toppen
Annons: