Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2480 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Askglasyr?

Väldigt ny med detta med keramik. Stötte på en läcker sak jag ville bolla lite med er om.. Som jag fattar det kan man använda typ slip av lergods och aska för att skapa en typ av glasyr. Chansar de går med stengodsslip också? Men hur funkar det om man vill bränna stengodslera till 1200+ och använda lergods till askglasyren? Funkar det? Kan man dreja en skål i stengods isf.. lämna den lite fuktig och doppa hela skålen i ren aska silas aska? Gillar verkligen tanken att använda naturmaterial. Skapar bonsaikrukor.. Sen kommer jag flytta och inte bo nära en leverantör av glasyrer mm

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#1

Hur blandar man… 50/50 med aska och slip? Lr 50/50 med torr lera och aska?

pyromanen
2017-02-27 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Om det står 50/50 i ett recept menas torr vikt. Här har jag testat doppa kanten i ren aska. Altså fuktat översta kanten bara och sen doppat i torr aska som en liten "panering". Som du ser har det runnit rätt mycket. 1300 grader vedugn.

[rolnor]
2017-02-27 19:27
#3

När ni skriver om aska menar ni tvättad aska eller?

Simon.haggbom@kolsvart.se
#4

Bara allmänt. Hör gärna om skillnaden mm.. .En går de köra som ren glasyr?

Simon.haggbom@kolsvart.se
#5

Som jag fattar de efter att ha läst lite har ren aska lägre temperstur.. tvättar manden tar man bort ämnen och gör att den smälter vid högre temp? Kan va helt ute och cykla.. Men min tanke va bara om man kan köra aska och lera och skapa en glasyr… Sett folk som gjort de på Youtube. Detta önskades på direkt innan skröj.. Borde de då inte funka att direkt efter man drejat klart doppa hela fuktiga krukan i en hög med aska bara direkt? Gillar naturliga färger och hade varit läckert om det var allt som krävdes… Om det går.. vad snackar man för temperaturer då.. jag kommer bara upp i max 1230.

LenaR
2017-02-28 12:01
#6

Det stämmer att man tvättar bort fin fluss om man är för noggrann. (Måste man tvätta askan? Varför? Jag har struntar i det.) Du vill råglasera? Det behövs inte. Du kan skröja och lägga glasyr som vanligt. Vill du testa det där med fuktig lera och torr aska får du hantera krukan med handskar hela tiden sen, för luten i aska fräter på huden. Jag vet inte vad det kan ge för resultat, så testar du hoppas jag du vill fota och visa! 1230 borde räcka, beroende på vilken aska du har och vilken och hur mycket lera du blandar i. Gör linjeprover med olika procent aska och leror. Gnetigt jobb, men det har man igen! Ha det så roligt!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
carinlin
2017-02-28 15:11
#7

Jag har gjort en blandning av 50/50. Hälften tvättad aska och hälften lera. Tog leran som jag drejade med. Man tvättar och sköljer askan för att få bort mycket av lutet som är i askan och som är starkt frätande. Att tänka på är att man behandlar askan som vilken kemikalie som helst. Handskar och munskydd.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#8

Jag vill ha en glaserad kruka.. men helst slippa använda just köpesglasyr. Som jag fattade det kunde man använda aska och lera och det på något kemiskt sätt funkar som en glasyr? Är väldigt ny på detta därför jag frågar. Gillar tanken att bara bränna leran igentligen men kan man på naturligt sätt få krukan glansig och likt en glasyr på naturlig väg utan dyr köpesglasyr hade det varit väldigt kul att testa därför jag frågar. Kommer bygga hus med kamin så lär ha aska i överflöd.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#9

Så att tvätta askan har ingen effekt på annat än man tar bort de frätande i den? All info jag hittar verkar det som att de används lergods lera även om grundleran är stengods. Men då kan man väll inte bränna de till stengodstemp? Så fattar jag det rätt.. aska.. tvättad eller ej.. blandad med lera smälter typ och bildar en typ av glasyr.. gör ytan glansig? Någon som har mer exempel på detta och som testat en hel kruka?

Simon.haggbom@kolsvart.se
#10

Typ saker som.denna jag sett.. denna ska enl texten va gjort av aska från päron och äpple och lera bara.

Länk till sidan  (Bild längst ner på sidan)

Simon.haggbom@kolsvart.se
#11

Hade ju varit spännande om man bränna lite allt möjligt.. gräs, papper, trä mm för att se vad de blir för effekter av den askan..

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ulla
2017-02-28 20:25
#14

Jag la in länken i ditt inlägg.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Simon.haggbom@kolsvart.se
#15

Men det jag inte fattar är om man kan använda aska som ren glasyr och att de funkar på samma sätt.. smälter… Rinner… Fastnar i brickan under mm? Eller om de mer är något man sätter på en bef glasyr gör att få effekt…

LenaR
2017-03-01 10:09
#16

Tänk på askan som en glasyr. Tillsatt lera gör den lättare att glasera med, och förändrar förstås utseendet eftersom den bidrar med sina ämnen. Lergodslera kan smälta till glasyr i stengodstemperatur, beroende på vad den har för smältpunkt. Så om din aska är väldigt lättsmält, om den rinner mycket och så, så kanske det är bättre att sätta till stabiliserande stengods? Eller lägga den på kanten som pyromanen visade. Bränner du "bara" i 1230 gissar jag att det inte blir så stort problem med rinningar. Men det beror på askan, leran, och procenten dem emellan.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2017-03-01 10:20
#17

#11 Allt som brinner är bra…. En av de roligaste och mest lyckade bränningarna jag var med och gjorde var en lågbränd historia, där vi hade salt tång och insaltat hö kring krukorna. Sååå snygga resultat blev det! #13 Såg att hon siktat askorna olika i sina glasyrer. Vilken skillnad det blev mellan ljus siktad och mörk osiktad bränning!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

paonas
2017-03-01 13:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Hej! Jag återvinner askan från vår kamin. Jag tvättar den och silar den och använder den sen som en del av tre i ett recept för askglasyr. Jag färgar sedan in denna aska med tex kopparoxid (grön glasyr) el koboltoxid (blå glasyr). Bifogar bild.

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Simon.haggbom@kolsvart.se
#19

Är de massa annat i den då? Gillade idéen med att bara köra Aska typ. Sen kan man absolut köra andra varianter men skulle vilja veta om folk kör de rent och se ett tydligt exempel på hur de kan bli. Gärna skillnader mellan olika trä,papper mm..

Simon.haggbom@kolsvart.se
#20

Så borde det rent tekniskt kunna fungera att direkt när jag drejat klart fukta krukan lite.. strö torr aska över ytan och bränna. Eller kanske blanda med lera då och köra som de är. Men ser som sagt gärna exempel om folk kört på detta sätt. Spännande att experimentera.. bränna olika saker.. furu.. björk… Eller bara åka ut till stugan och hämta en jävla massa vass mm… Funkar detta i en el ugn eller är det endast med med låga? Min ugn jag köpte här via forumet kommer bara upp i max cone6 lr 1230.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#21

Har inte 16A i huset ja bor nu men kommer flytta om 1 månad så får vänta med att bränna tills dess.

Denna kommentar har tagits bort.
Simon.haggbom@kolsvart.se
#23
Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

En bild

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

En till

[rolnor]
2017-03-01 20:55
#26

Askglasyr går att bränna i el eller gas/ved etc.

pyromanen
2017-03-02 19:59
#27

Du får nog göra ett gäng prover, så lär du 😊. Tips att forma proverna så inte eventuellt rinn hamnar på ugnsplattorna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: