Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3348 ggr
Kvihult
3/2/17, 7:44 AM

Kavla tallrikar -tips!

Hej! Jag och min sambo vill kavla tallrikar till hemmet. Vi tänker använda stengodslera. Då vi inte kan så mycket än om keramik tar vi tacksamt emot alla tips. Tips på vilken lera som är bra? Vilken diameter ska vi satsa på innan bränning för vanlig mattallrikstorlek, krympmån? Tips att tänka på vad gäller torkning, glasering och bränning? Andra värdefulla knep? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Anna

Annons:
Drakkonst
3/2/17, 11:45 AM
#1

Mitt bästa tips är att Ni går en grundkurs, typ ABF eller liknande en termin.

Ulla
3/2/17, 12:03 PM
#2

Jag gissar att ni ändå har hållit på en del med keramik. Ni kanske redan har någonstans där ni kan bränna era tallrikar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

carinlin
3/2/17, 6:57 PM
#3

Eftersom jag tycker om att experimentera och lära mig själv. Kolla på Youtube. Köp en stengodslera som tilltalar er. Mät en talrik som stämmer överens med de mått ni är ute efter. Jag kavlade och byggde en tallrik genom att lägga leran på en gammal bricka som jag köpt på loppis funka utmärkt.

Kvihult
3/2/17, 7:24 PM
#4

Ja precis, jag har gått kurser och vi har en bekant att bränna och glasera hos så vi är inte helt nya i ämnet men vill lära oss mer. Och vi har aldrig kavlat tallrikar. Youtube var ett bra tips! Tycker också om att prova mig fram skälv men det finns så mycket kunskap att ta del av från andra också.

Bo§e
3/2/17, 9:02 PM
#5

Beräkning av krympmån hos stengodsföremål:

Lägg till ca 13% på den diameter du vill ha på den färdiga tallriken.

(Dvs önskad slutlig tallriksstorlek x 1,13)

Så hamnar du ungefär rätt (kan variera mellan olika leror och ugnar, men du kommer i alla fall i "närheten" av de önskade måtten). 

Vill man komma ännu närmare "sanningen", får man testa sig fram sista biten, med den aktuella leran i den aktuella ugnen….

Leramani
3/2/17, 10:51 PM
#6

Jag gör en linjal av lera,  när jag börjar jobba med en ny lera.  Dvs,  jag kavlar en lång rak bit lera, typ 20 cm lång,  och markerar den med linjer vid var centimter, som på en linjal,  med en linjal bredvid för att få exakta mått. Sedan får den torka och så bränner jag den i den temperatur jag tänker använda sen till den leran.  Nu har jag ett mått på hur mycket den krymper.

De Lapsus Resurgam

Annons:
[rolnor]
3/3/17, 9:40 PM
#7

Ett problem kan väl vara att talrikens kant viker ned sej eftersom leran är mjuk när den sintrar, om ni väljer stengods eller porslin. Jag har gjutit talrikar i porslin och det gick bra, dock blev dom lite i minsta laget, 26cm. Innan bränning var dom ca 30cm och det hade varit bättre om dom inte krympt så mycket.

Kvihult
3/3/17, 10:55 PM
#8

Tack för alla tips! Så smart med linjalen och bra att ha en siffra, 13%, att utgå ifrån!

Stbkgs
3/11/17, 7:19 PM
#9

Precis tråden jag letade. Har kavlat lite tallrikar men funderat på tjockleken, tror mina blev i tunnaste lagret. Vad använder ni för tjocklek?

Melothria
7/3/22, 7:01 PM
#10

Puttar upp den här gamla tråden för att jag också undrar om lämplig tjocklek för en kavlad tallrik?

nyburgaren
7/6/22, 7:20 PM
#11

Det bäst är väl att göra en måttstock som är plus på krympningen. Har en i mässing som användes i fabriken där jag jobbade alltså plus 10 procent fungerar dock inte på alla leror men användbar till många..

Ålands folkhögskola
7/10/22, 8:55 AM
#12

#10: 5 mm kan vara en bra startpunkt. Om tallriken är för tunn kan den deformera i bränningen (se rolnors kommentar)

Melothria
7/14/22, 10:06 AM
#13

#12: Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: