Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1402 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Manuell kägel ugn till

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Verkar ju finnas en hel del duktigt folk här så testar fråga här. Jag har en ugn som man använder käglor för att driva men vill göra denna till automatisk.. såg att det finns automatiker likt denna som jag bifogar. Som jag fattar det kopplar man bara in ugnens strömkabel till automatiken så sköter den allt med att stänga och sätta på strömmen. Hur gör man med den manuella timern som man måste starta på ugnen. Kopplar man bort den? Jag har en (PID controller) från ebay med solid state relä och en pyrometer gjort för keramikugnar. Tänker jag ska testa använda denna men ville som sagt veta om man bara kopplar ugnens stickkontakt direkt till automatiken. Då borde jag kunna använda min kontrollenhet till att driva ugnen via ett vanligt uttag istället för att koppla den direkt till elementen. http://www.bigceramicstore.com/info/ceramics/tips/tip77_kiln_electronic_controller.html

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Detta köpte jag för ca 500kr när jag tänkte bygga en ugn…

Bo§e
2017-03-02 20:53
#2

Givaren (längst ner till vänster på bilden här ovan) ser ut att vara av "Typ K".   Den blir i så fall inte särskilt långlivad i stengodssammanhang.  Jobbar hela systemet med Typ K…?  

Om (?) femhundrakronors-instrumentet är omställbart mellan olika mätsystem (borde stå i manualen),  ställ det då på "Typ S", och skaffa en givare och kabel till Typ S, så borde det gå att få det att fungera.  Men du behöver kunnig hjälp med inkoppling m.m.  Jag har PM:at dig lämplig kontaktuppgift.

"Auto-Fire" i första inlägget känner jag inte till….

Generellt gäller att man alltid måste plocka bort ALLA delar från den gamla styrningen (effektregulator, timer osv…) när en modern styrning installeras.  Stor förvirring uppstår annars, när två styrningar börjar brottas med varandra….🤦‍♂️

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

Den givaren nu verkar va Typ K står dock att den ska klara upp till 1300.. ugnen går bara till 1230. Men ska kolla upp om den går att byta ut. Frugan gubbe är el ingengör och elektriker så han ska få du bubbelkolla och hjälpa vid installationen. Men när man läser på om den jag länkade till ibörjan så står det som jag fattar det att du bara kopplar kontakten till automatiken.. sen automatiken till väggkontakten. Sen sätter du in en kon som är långt över de du någonsin ska bränna. Så tolkar det att automatiken så kontrollerar elementens på/av genom att slå på eller stänga av strömmen bara. Står att man inte ska behöva ta bort eller.montera isär något.

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Pyrometer..

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ska absolut kolla manualen men när ja kollar på nätet står det med under input K… S…. Mm

Simon.haggbom@kolsvart.se
#6

En s-type va inte så dyr heller 250kr typ. Ja. Ju alltid testa bygga med k varianten så får vi se hur den funkar.. va mest nyfiken om.npgon hade koll på automatiken ja visa uppe då den verkar va gjord för ugnar likt detta. Kontrolleras allt via att slå på och av strömmen kan jag bara koppla in ett vanligt vägguttag efter min kontrollenhet. Så sätter jag in strömkabeln i den bara.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#7

Intressant..pratade med Orton som gör den automatiken… Tydligen slår dne bara på och av strömmen. Man behöver inte plocka bort något i kilnsittern.. man sätter in en kon i kilnsittern som är kraftigt mycket högre än man behöver så den aldrig smälter. Sen ställer man timern på max bara så är det en backup om något går fel.. Sen är det bara koppla in ugnens stickkontakt till automatiken. Och automatikens kontakt i väggen.. Det enda den gör är slå på och av ugnen beroende på temperaturen.. Borde va lättare att skapa en liknande så det ska jag göra. Ska testa med min K pyrometer men går den sönder får jag väll byta till en S variant.sgår dock den ska klara 1300 så borde va lungt men vad vet jag.

Bo§e
2017-03-03 17:29
#8

#5:   Ja, tittar man vid "input", framgår det att den är omställbar till en rad olika mätsystem.  Det gäller att se till att rätt system är valt….

----------------------------------------------------------

Jovisst…..typ K   "kan"  mäta upp emot 1300°C, dvs så länge givaren är hel.  Så långt stämmer de uppgifterna.   Men, bränner man regelbundet till stengodstemperatur, brukar det bli "viss åtgång" på givare, vilket inte är så praktiskt i längden….      

Så du kan visst provköra grejorna med typ K, så länge givaren håller. 

>> Om du senare byter till typ S, kom ihåg att även byta kabeln till en typ S-kabel. <<

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ska kolla upp det med kablarna.. den jag hittade verkade inte ha någon specialkabel med… Är de olika kablar alltså. PID kontrollern verkar ju klara alla sorter..

Simon.haggbom@kolsvart.se
#10

Vad blir problemet om den blir sliten..Slutar du kan helt le visar fel Bosse?

Simon.haggbom@kolsvart.se
#11

Slutar den funkar helt lr visar den bara fel?

Bo§e
2017-03-03 19:43
#12

#9: >> Är de olika kablar alltså. >>     Jepp…."K" och "S" använder olika typer av kablar, och det är viktigt att man använder rätt sort.

#11:  >> Slutar den funkar helt lr visar den bara fel? >>       Om givaren slutar fungera, brukar normalt bränningen avbrytas och en felkod visas i displayen.  Men du får kolla upp hur det ligger till med just din styrning.  De allra flesta digitala styrningar brukar dock ha dessa säkerhetsfunktioner.  Men, kolla för säkerhets skull.

Upp till toppen
Annons: