Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 4388 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Nybörjarfråga-järnsulfat,järnvitriol?

Försöker hitta läckra sätt för krukor jag ska skapa och hittade att man kan använda järnsulfat, järnvitriol för krukor. Kan någon berätta mer hur det funkar, används. Blir det rostigt över tid? Kan man köpa järnvitriol från färgaffären? Penslas det bara på likt på hus? Tacksam för tips och med exempel hur ni använt det?

Annons:
[rolnor]
2017-03-10 21:29
#1

Menar du att du ska bränna krukan efter att du penslat på?

Simon.haggbom@kolsvart.se
#2

Så jag tolkar att man kan använda det? Järnsulfat/järnvitriol Såg en keramiker här… http://johnerkeramik.se/tradgardskeramik/ Otroligt läckra rostiga grejer i trädgården.. Jag ska skapa bonsaikrukor så hade passat väldigt bra.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

Fattar det som att man använder det som en oxid? Därför jag frågar om någon kört med det. Vill veta mer.. kan man använda vanlig järnvitreol från färgaffären? Kan man pensla på det lr blandar man det i leran/slip som pulver? Rostar det när de är utomhus?

ntg
2017-03-11 11:45
#4

Jag använder det när jag bränner i tunna, men har det liggande torrt runt godset i kombination med salt. Blir något som ser väldigt rostigt ut direkt när jag tar det ur tunnan. Vitriol/sulfat från färghandeln är det jag använder.

[rolnor]
2017-03-11 13:08
#5

Det blir väl rostfärgat i bränningen, omvandlas till järnoxid? Vore kul med en bild på dina bonzaikrukor!

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag är väldigt ny på detta. Bara bränt 1 gång hos en keramiker men krukorna var inte spec snygga samt glasyren smetades mest på..sen har jag skaffat ugn själv men flyttar nu i april och kan inte använda den där jag bor nu då vi saknar 16A säkring. Kommer köpa mig en drejskiva. Har karvat de krukor jag har gjort nu med stämjärn i läderhård lera… Kolla kolsvart.se Provade även modelera igår för första gången till ett landskapsprojekt.. en drake blev rätt nöjd.. inte helt klar dock

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär typ.. inte spec nöjd med dom. Ska sänka priserna med vid tillfälle.

[rolnor]
2017-03-11 18:46
#8

På konsthantverkscentrums nätbutik finns en kvinna som säljer krukor med rinnig glasyr för 15000:- så du kanske inte ska sänka priserna, he, he… Kul med din entusiasm!

nyfikennovis
2017-03-11 23:13
#9

Ja! jag uppskattar verkligen dina frågor. Lär mig mycket av att läsa allt här. Alternativa ytbehandlingar som inte är "glasyr" är ju superintressant.  Jag är själv i "läsa på stadiet"

LenaR
2017-03-12 19:17
#10

#2 Jag utgår ifrån att de rostiga sakerna är stengods eftersom de kan vara ute året om. Och bränner man i stengodstemperatur spelar det just ingen roll om man patinerar med röd järnoxid eller järnsulfat. Båda ger samma roströda färg. (Svart järnoxid däremot blir mörkare.) Det är iaf min erfarenhet.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#11

Verkar ju inte va roströd färg utan verkligen rost… självklart stengods. eller blir bpde järnoxid och järnsulfat rostiga när de är ute? jag har svart järnoxid på mina senaste krukor.

[rolnor]
2017-03-13 12:45
#12

Rost är järnoxid.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#13

okey så står krukor med järnoxid eller järnsulfat ute kommer de rosta då? fattar jag de rätt? de jag ville veta

Annons:
LenaR
2017-03-14 12:47
#14

Det är som rolnor säger, rost=järnoxid. Om järn står ute rostar det till järnoxid, men det vi gör är att vi patinerar med järnoxid. Nu tänker du säkert fråga varför det ser ut som rostat järn först efter bränning, och där lämnar jag över till någon annan, för jag vet inte…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2017-03-14 12:48
#15

Ha ha, "rostat järn", rostigt skulle det stå! 😂


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ride84XL
2017-03-15 01:21
#16

Jag kan inte så mycket om glasyrer, men vet från mina senaste kemi-experiment att järnsulfat sönderfaller när den hettas upp över ca 600°C. Svaveldioxid/svaveltrioxid/syre och syre är ju gaser, så dom "försvinner" ju. Kvar blir järn III oxid (den rödbruna)

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rn(II)sulfat

Försökte värma det i en rundkolv av glas först - men det verkade inte som deras angivna 400°C stämmer (vet sen tidigare att det kan va lite si och så med info angående sönderfallstemperaturer på Wikipedia). Jag fick byta till en gammal plåtburk istället - då jag inte villa sabba rundkolven. Effekten kom då rätt fort vid ca 600. Typ 580 hände ingenting - men redan vid ca 630-650 så luktade hela rummet svaveldioxid på några minuter och ganska så snabbt hade man bara järn III oxid kvar. Min tanke var att använda det som billig källa för tillverkning av svavelsyra (har en annan metod för att tillverka kvävemonoxid/dioxid att ha som katalysator). 

http://www.sulphuric-acid.com/techmanual/LeadChamber/Lead_Chamber.htm

Järn III oxid är ju också en trevlig biprodukt (dom kan användas för t ex termit). Har tidigare tillverkat svavelsyra med elektrolys av kopparsulfat - men kopparsulfat är ju  dyrt och järnsulfat fungerar inte särskilt bra med denna metod. Kanske dock lättare att köpa rent svavel och bränna istället - det är ju inte heller så dyrt eller svårt att få tag på. 

Järnsulfat kan också brytas ner till liten del vid kontakt med vatten även vid rumstemp och lägre (inte så att det blir användbart för kemi - men det behövs inte mycket järn III oxid-partiklar för att ge färg). 

Så egentligen borde det ju inte göra nån skillnad om man kör järnsulfat eller använder järn III oxid från början, ifall det är färgen efter bränning man är ute efter. Men det kanske är lättare att applicera järnsulfat i glasyr, då det är vattenlösligt - det är ju inte järn III oxid.

Ulla
2017-03-15 06:43
#17

Kunskapen att du får den röda järnoxiden vid upphettning kan vara bra att ha när du vill veta om tonern till din laserskrivare innehåller järnoxid. (Ang. en annan av dina frågor)

Skriv ut en bild eller text på ett papper - Tänd eld på pappret - Om tonern innehåller järnoxid så får du ett förkolnat papper där utskriften blivit tydligt röd.

Gamla laserskrivare har ofta toner med järnoxid.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Simon.haggbom@kolsvart.se
#18

Kollat med en annan keramiker. Järnoxid ute har ingen rost effekt alls över tid. Han tänkte att när man hettar de över 1200 borde de inte va aktivt längre.. Så osäker om järnsulfat har ät likt lär de kanske inte funka heller. skulle va väldigt intressant att veta hur man når den effekten jag länkat. rost.. gul.. röf och brunt..

[rolnor]
2017-03-15 12:47
#19

Ride, det är väl blykammarmetoden du tänker på att göra svavelsyra? Minns att jag gjorde det experimentet med svaveldioxid/kvävedioxid precis som du säger, blir kristaller på väggarna i kolven som man sen ska koka för att få svavelsyra, roligt experiment.

LenaR
2017-03-16 20:24
#20

#18 Du tror mig inte! :-D Jag är faktiskt inte någon nybörjare. Har du testat att måla på järnoxid och bränna? Det ser ut som krukorna i din länk. Rostrött! Att det skiftar i olika nyanser från gult till mörkrött beror på tjockleken järnoxid/-sulfat. Det ser man bl a på de mörkare rinningarna. När man bränner järnsulfat brinner sulfatet bort, och finns det fri tillgång på syre blir det röd järnoxid. Jag tror inte det blir någon skillnad om man använder sulfatet eller oxiden i stengodstemperatur. Kanske är endera lättare att lägga tjockt eller tunt eller vad man nu vill? Att järnsulfat är vattenlösligt är väl största anledningen till att det inte används av särskilt många keramiker. Jag har sällan använt handskar vid glasering, och därför aldrig använt järnsulfat till annat än patinering. Är jag överdrivet rädd för järnsulfat, enligt er andra krukisar? :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[rolnor]
2017-03-16 20:57
#21

Järnsulfat är inte giftigt, kopparsulfat däremot kan ge förgiftning.

LenaR
2017-03-16 21:01
#22

Tack, rolnor!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Giema
2017-03-17 08:06
#23

Då måste jag hänga på här och fråga ;

om man sågspånsbränner, är det då onödigt att ta med kopparoxid/karbonat för järnsulfat ändå tar överhand??

LenaR
2017-03-17 14:10
#24

#23 Jag skulle säga att man får justera mängden. Järn dominerar över koppar, så det behövs inte lika mycket järn. Kanske dubbla volymen koppar om du strösslar? #20 Mitt eget inlägg: mina iPad-emojis har försvunnit ur inlägget, så jag hoppas ingen trodde att jag var sur… Lägger dit teckensmileys för säkerhets skull.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#25

ja har bara kört svart järnoxid men äveb om man torkar bort den är den ju lik färg.. svart ör utsmetad svart..röda vad jag settblur rödbrun.. men inte gul lr svart mm samt att de både är rinnande mönster samt fläckar. aja får testa när ja har flyttat. kan inte bränna min ugn än.

Upp till toppen
Annons: