Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1203 ggr
LenaR
2017-03-14 12:41

Dröm inte mer om gasugn!

Ja ni vet hur den som "bara" har elugn kan längta ihjäl sig efter reducerade glasyrer. Vilket är dumt, för det kan sätta hämsko på experimentlustan, och så drömmer man om carbon trap och Anagama istället för att testa vad olika kemikalier kan åstadkomma tillsammans i syresatt bränning. Känner ni igen det? Följ då genast länken till Steven Hills recept, glaseringar och brännschema. Det är oxiderande atmosfär och kägla 6, han lovar! Tro't den som testar't. http://ceramicartsdaily.org/firing-techniques/electric-kiln-firing/glazing-and-firing-techniques-atmospheric-like-effects-in-an-electric-kiln/


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[rolnor]
2017-03-14 13:35
#1

Olika glasyrer i skikt kan ge väldigt fina effekter i elugn, bara att prova.

LenaR
2017-03-16 20:05
#2

Eller hur! Jag minns lyckan efter första bränningen med dubbla lager glasyr, och då visste jag ingenting om mina glasyrer utan hade bara tur. Ännu roligare blev det när jag fick koll på vilka glayrer som passade att ha över och under. För att inte tala om när jag kom på att råglasera, skröja, glasera igen och skröja igen, innan man tar ytterligare en eller två glasyrer och högbränner…. Jag vill verkligen uppmuntra till experiment. Alla förstår själva vilka svårigheter man kan råka ut för (eller faktiskt, med största säkerhet kommer att råka ut för) med för tjock glasyr på tunn skärv, rinningar och förorenade glasyrer och sånt. Det är värt besväret. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2017-03-16 21:01
#3

Jag önskar att jag hade kvár några av mina lergodsalster med flera skikt glasyr, dom blev riktigt spännande. Och som sagt man kan lägga på ett lager oxider ytterst så kan det bli riktigt kul. Det var sånt jag gjorde där i Akalla by innan stengodsugnen flyttade in.

Upp till toppen
Annons: