Glasyrer/glasering

Svart lergodslera

2017-03-20 09:04 #0 av: katar2

Hej,
Jag har provat Cebex svarta lergodslera med chamotte. Vanligtvis använder jag engobe med blandning av vit lergods-gjutlera och vit lergodslera. Funkar bra på "vanlig lergodslera". Här funkar det inte alls. Vid glasering med transparent 1013 lergodsglasyr ( från Cebex) lossnade flaggor av glasyr och engobe. Funkade någorlunda med vit 1019 men inte helt bra,
Önskar tips engobe, transparent och vit blank glasyr.
Bosse Cebex eller annan som vet?

Anmäl
2017-03-20 09:31 #1 av: katar2

Glömde säga att jag bränner lergods till 1080 grader eller att set blir lite högre.

Anmäl
2017-03-20 17:00 #2 av: Bosse Cebex Gbg

Ibland kan det vara svårt att hitta en engobe som är "kompatibel" med svart lera.  Att engoben släpper i flagor indikerar att engoben kanske krymper litet för litet....  Har du provat med engobelera som inte innehåller gjutlera...?   Testa olika vita leror som engobe.  Man kan också göra engoben "mer flussande" (och krympande) genom att tillsätta små mängder fritta eller transparent glasyr....det handlar om mycket små tillsatser, ibland bara delar av procent, eller någon procent...här är det öppet för tester....

Anmäl
2017-03-20 18:11 #3 av: katar2

Hej!
Tack för svaret!
Jag får prova, jag tror också det var engoben som inte funkade.

Den vita 1019 blev inte så blank som jag hoppades, är det någon idé att bränna högre (bränner nu 1080)? Den funkade annars för här hade jag ingen engobe under. Det blir fint när det svarta lyser igenom,
TACK

Anmäl
2017-03-24 05:21 #4 av: lena7

Kanske fungerar det att göra engobe på den svarta lergodsleran som du använder om du  silar bort chamotten.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.