Annons:
Läst 1122 ggr
Giema
3/22/17, 6:31 PM

Raku som fått silveryta

Ibland får rakubrända saker en "silver"beläggning ovanpå glasyren som är näst intill omöjligt att gno bort! Varför blir det så? Går det på nåt vis att få bort så den tänkta glasyrytan kommer fram?

Annons:
Susanne Sundström
3/23/17, 7:25 AM
#1

Hej, nej den ytan får du inte bort helt (möjligtvis kan den mattas ned lite). Den effekten som du så gärna nu önskar få bort, vill andra gärna uppnå… ;) Så bli vän med metalleffekten är ett förslag 😃när det gäller Raku.

Jag tycker om när det blir lite blandat resultat. Det finns många uppfattningar om vilken hantering som ger olika resultat under rakubränningar. Och jag är verkligen ingen expert men har har kommit fram till att det är när man skapar mycket reduktion som man oftast får dom silver- effekterna. Och det som jag tycker stärker resonemanget är att det ofta blir "silvrigt" metall effekter inuti burkar osv. Reduktionen är det moment när du placerar det rakubrända, glödheta  föremålet i ett kärl med t.ex sågspån i  och lägger på ett lock = minskad syretillgång = reduktion. Du kan till viss del styra mängden av metalleffekt och såklart reagerar olika glasyrer på olika sätt. Det är en mycket spännande värld med Raku tycker jag. Lycka till med fortsatta bränningar!

Kanske någon annan här vet bättre och mer?
Ha en toppendag alla!
//Susanne

//Susanne Sundström

Ulla
3/23/17, 8:10 AM
#2

Sussie, du har alldeles rätt i att reduktionen man får när man efterbehandlar sakerna i rakukärlet tar fram metalleffekterna.

Men jag undar om det kan vara en annan typ av "silver"beläggning som TS har fått? Ibland får man en slags skimrande beläggning som lägger sig över alltihop och som verkar komma någon annanstans ifrån. Röken? Fast den ytan brukar försvinna ganska snabbt, så det är det nog inte. 🤔

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
3/23/17, 10:01 AM
#3

Den envisa beläggningen sitter som en smäck och under ser jag hur den vita glasyren ligger där så fint krackelerad!! Tror jag haft det lite för länge i den täta redaktionen….?

Giema
3/23/17, 10:37 AM
#4

Nej förresten, förra sättningen fick stå i reduktion tills det var svalt så då stämmer det ju inte att det beror på det. Kanske för kort tid? Det är nog rökbeläggning, kunde se hur den snabbt la sig som en slängd slöja över. På en av sakerna hann jag slänga på vatten och den har klarat sig, den gick att putsa upp någorlunda.

Ulla
3/23/17, 2:59 PM
#5

Stålull?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
3/23/17, 6:56 PM
#6

Har provat svinto, stålullskudde, 556!!

Annons:
Giema
3/24/17, 3:09 PM
#7

Nej jag vill absolut inte ha metalleffekt på detta. Det ska vara vitt krackelerad. På små saker blir det bra men större blir inte bra! En silvrig rökslöja biter sig fast när jag tar upp det från spåret. Hur är det rätta sättet att bränna Raku med vit krackelering???

Ulla
3/24/17, 3:47 PM
#8

Du gör antagligen rätt. Har du testat att byta spånet mot något annat när du reducerar? Tidningspapper tex. Bara för att se vad som händer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
3/24/17, 4:30 PM
#9

Nej har inte provat papper, ska göra det. Har kollat massor på Youtube. Kanske ska jag låta det ligga kvar i spånet en halv- 1 timme? Jag kanske har för bråttom att ta upp det…..

Ulla
3/24/17, 4:44 PM
#10

Nej, det tror jag inte hjälper. Om beläggningen kommer från röken så blir den nog inte lättare att ta bort då. Jag funderar på om spånet är av något träslag som innehåller mycket kåda eller annat som påverkar röken. Tall och gran tror jag gör det, men jag är verkligen ingen ved/spån-expert.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
3/25/17, 10:50 PM
#11

Ok det va ju en tanke… Hör av mig om jag kommer på vad det är.

Upp till toppen
Annons: