Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 4091 ggr
IndieAnna
3/23/17, 11:05 PM

Askglasyrer recept

Hej! Sett en film av Mats Svensson om hur man gör prover av askglasyr, men där står 'bara' 'fältspat' och visst behöver man ha olika slags fältspat i eller? Någon som har ngt bra grundrecept? Vill helst inte ha röd eller brun glasyr, alltså helst ingen röd lergodslera i, utan ljus med fin effekt av askan…. Men vore bra att ha ngt grund att utgå ifrån o sen experimentera själv.

Annons:
j-aan
3/24/17, 10:45 AM
#1

40 fältspat 40 aska 20 lera är ett vanligt grundrecept. Står det bara fältspat brukar man ta kalifältspat men det funkar oftast även med andra fältspat. Lycka till.

[rolnor]
3/24/17, 12:50 PM
#2

Bränner du reducerande? Om inte tror jag inte du får så mycket effekt av askan?

IndieAnna
3/24/17, 4:58 PM
#3

Nej inte reducerande. Får göra nga prover iaf Tack för tips om fältspat 😀

j-aan
3/24/17, 8:04 PM
#4

#2 är det för lite aska menar du?

[rolnor]
3/24/17, 10:26 PM
#5

Nej, jag tror kanske att man sett bilder på reducerad askglasyr och det ser fint ut, jag tycker inte att det är så värst om man bränner oxiderande eller har jag fel? Aska är väl mest krita?

j-aan
3/25/17, 10:19 AM
#6

#5 man brukar dela in askor efter hur mycket de flussar. Mjuka Medium och Hårda askor. Det är rätt att många askor innehåller mycket kalcium och flussar då mycket och kallas mjuka. Exempelvis askor från fruktträd som man kan göra kalciummatta glasyrer av. Hårda askor innehåller däremot lite kalcium men mycket kisel och som alla askor en del fosfater vilket gör dom lämliga till Nuka och Chünglasyrer. I Bernard Leach A Potters Book kan du hitta analyser på olika askor. Jag har genom åren gjort glasyrer på ett tjugotal olika sorters askor. Vissa askor blir mycket lika medans andra är väldigt olika. Lika viktigt för en askas egenskaper är i vilken typ av eldstad veden bränns. Ligger veden på ett rost och förbränningsluften släpps in under veden med kraftigt drag försvinner en del av den lättaste askan ut i skorstenen och blir då helt olik den aska du får i en eldstad där deaget är mindre.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#7

Jag ska snart börja med att bränna (precis köpt ugn) varit sugen att testa Askglasyr och fått tipset av en keramiker att börja med denna.. vad jag sett blir den lite grön/brunaktig och matt.. Aska / Kaolin 50/50. Kanske kan va något. Är själv väldigt ny på detta.

j-aan
3/26/17, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Askglasyrer kan ju bli matta eller blanka och få olika färger. Letade lite och hittade en del olika askglaserade krukor. Lägger ut bilder på några. Första är körsbärsaska

j-aan
3/26/17, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Detta är päronaska bränd i elugn

j-aan
3/26/17, 12:32 PM
#10

Halmaska reduktionsbränd

j-aan
3/26/17, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
j-aan
3/26/17, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vassaska reduktionsbränd

j-aan
3/26/17, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Furubarksaska reduktionsbränd

Annons:
j-aan
3/26/17, 12:38 PM
#14

Och till sist björkaska reduktionsbränd

Denna kommentar har tagits bort.
j-aan
3/26/17, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
Ulla
3/26/17, 1:35 PM
#17

Intressant att se.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ramjambam
4/3/17, 8:13 AM
#18

Vackra glasyrer!

usd
4/7/17, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hoppas hinna labba lite med vår pelletsaska i sommar. Tidsoptimist, som vanligt. Svårt att fota bra med paddan. Så här ser denntrvättade varianten ut i 1280. Fint gnister, ganska mycket krack. Får bli till infärgade glasyrer.

[rolnor]
4/8/17, 1:26 PM
#20

Funderar på pellets, månne är det något i dom som bindemedel? Och i så fall är det nåt som brinner upp helt eller kan det bli kvar i askan?

Annons:
Upp till toppen
Annons: