Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1450 ggr
polkadot
3/28/17, 8:53 PM

Glasyrproblem...

Hej på er!

Idag har jag blandat ihop Cebex tennvita glasyr nr 955. Jag mixade glasyren med en stavmixer och lät den vila i en timma cirka, därefter doppade jag det skröjade godset. 

Glasyren lade sig i ett väldigt tjockt lager och sögs inte in i skärven. Efter en timma var glasyren fortfarande fuktig.

Allt var nyskröjat i 950 grader, helt avsvalnat och glasyren hade ett flyttal på 46.

Vad gjorde jag fel? Var jag för snabb att glasera efter att jag blandat glasyren?

Hälsningar
Katarina

Annons:
Bo§e
3/29/17, 6:42 PM
#1

Har du tillsatt något mer än vatten  (t.ex. bentonit eller annat)  ??

polkadot
3/30/17, 4:54 AM
#2

Hej! Jag har även tillsatt 5msk Abm3 till 5kg torr glasyr.

polkadot
3/30/17, 8:24 AM
#3

Kom på att jag tog nog 5 dryga matskedar… kan det vara orsaken?

Bo§e
3/30/17, 8:45 AM
#4

Så som du beskriver problemet, pekar det mot att du överdoserat ställmedlet… 

Prova detta:    Låt glasyren stå tills den sjunkit, så att du har ett ytskikt av klart vatten.   Märk ut var vattennivån står, och slå bort det klara ytvattnet.   Fyll sedan på med "nytt" färskvatten upp till markeringen.   Rör om, och låt åter glasyren stå och sjunka, slå av, osv….   Gör om denna procedur några gånger, och provdoppa….förhoppningsvis har du fått en förändring till det bättre.   Inga garantier, men ibland hjälper denna "tvättmetod", om man råkat slå i för mycket ställmedel…

Strunta i de rekommenderade flyttalen.  Provdoppa i stället, och justera vattenmängden tills glasyren lägger sig lagom tjockt. (i det här fallet ungefär "tjockt som ett kreditkort" 🙂…svårt att beskriva på ett bättre sätt…)

polkadot
3/30/17, 12:05 PM
#5

Tusen, tusen TACK!!! Jag provar detta. :-)

Ulla
3/30/17, 2:23 PM
#6

Jag har aldrig haft ställmedel i den glasyren. Tycker inte att det behövs. Har däremot råkat ut för samma sak med en egenblandad glasyr som råkat få för mycket bentonit tillsatt. Försökte att bara blanda i mera vatten, men det hjälpte inte alls.😲

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Bo§e
3/30/17, 2:54 PM
#7

Ja, överdosering av bentonit är svår att göra något åt.   Man kan förstås tillsätta mer glasyr och mer vatten, men det beror ju på HUR STOR överdoseringen var….det kan ju handla om orimliga mängder glasyr/vatten innan något positivt händer….och hur vet man det, innan man sätter igång…?

"Vanliga" saltbaserade ställmedel kan man ibland "skölja bort" ( #4 ), åtminstone till en del,  men resultatet kan variera….det kan dock vara värt försöket. Med litet tur kan glasyren i alla fall bli "hanterbar" efter "tvätten", oftast efter tillsats av mer vatten, tills man får rätt dopptjocklek.

nyburgaren
3/30/17, 5:41 PM
#8

Köpeglasyr och redan börja köra kur 1-2 och sedan vänta och se om det blir bra undrar varför ska det vara så krångligt.. köper man en glasyr så förväntar man den ska vara gångbarmed en gång utan ställmedel och massa lim inte konstigt det blir fel.. har förstått att många av cebex glasyrer sätter sig som en cement klump i spannen om man inte jobbat med dom på ett tag.. Jag har aldrig haft dom problemen eller så gör jag fel.. Trodde en köpekaka var finare en egenbakad…

Upp till toppen
Annons: