Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1019 ggr
Melothria
2017-04-05 13:23

Hur bedöma skick på "spark"?

Jag vill köpa en drejskiva och har hittat en till salu. Problemet är att jag aldrig drejat på en sådan och därför inte vet tex hur bra skivan skall snurra. Den har tydligen varit oanvänd i många år, men ägaren har smörjt den säger han. Ägaren kan själv inget om keramik men säger att han tycker den snurrar bra.  Bad om att få provdreja den men jag har ju aldrig drejat på en spark förut å jag vet inte vad det ger?  Om tex kullagren bör bytas - är detta någon komplicerat?

Finns det någon som har några tips om vad jag bör tänka på?  Kolla upp?

Annons:
Bo§e
2017-04-05 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kullagren:    Om skivan "susar" på ett harmoniskt sätt är lagren ok.   Om du däremot hör "knakande" och "gnagande" ljud, behöver de bytas.  Det är iofs inget märkvärdigt, eftersom lagren är av standardtyp som brukar gå lätt att få tag på (lagren är normalt märkta med beteckningar för identifikation).  Men, ett lagerbyte innebär förstås en kostnad….

Om du alltid har jobbat med elskiva, får du nog räkna med en viss "inlärningstid" när du skiftar till sparkteknik.  "Belöningen" är att arbetsställningen inte sliter lika mycket på rygg m.m.  Hela kroppen "är med" på ett helt annat sätt än vid eldrejning, så det kan vara värt att visa envishet tills man blir van….

En annan sak (och det är min personliga uppfattning):       Många "köpesparkskivor" på marknaden (ofta de danska med blå ram…) har långt framflyttade fotstöd (!), som omöjliggör att man vid behov kan ställa sig upp (vilket man definitivt behöver göra då och då…).  Jag tycker att denna konstruktion är en aning konstig, och jag ser det som en klar nackdel.   Dock kan man montera ett par "ståbrädor" alldeles ovanför sparkhjulet,   ungefär enligt skissen nedan. "Ståbrädorna" är markerade med mörkbrunt.   Om du köper en skiva som enbart har framflyttade "sittpinnar",  är mitt tips att omedelbart montera dessa brädor…

Melothria
2017-04-06 19:25
#2

Tusen tack för detta utförliga och informativa svar! Modellen hade ståbrädor och skivan snurrade fint - så jag slog till :)

pyromanen
2017-04-08 08:52
#3

Drejer allt på spark. Har lört mig stå på pinnarna dessutom 🙃 När jag ibland har testat sparkskivor på andra ställen, t.ex. Skolor brukar de vara mycket sämrr än min egen och det jag då upplever som dåligt är att grejen man sparkar på är mycket lätt och tappar fart mycket snabbt. Det är som att träet därnere är uttorkat och lätt. Har hört att man kan komplettera med metall eller betong, så det kanske går att fixa till en som är för lätt. Det är annars en grej jag skulle kolla om jag skulle köpa sparkskiva. Att den är bra på att hålla farten.

Melothria
2017-04-12 15:40
#4

Tack för svaret Pyromanen! Som tur var var skivan väldigt tung :)

Upp till toppen
Annons: