Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2043 ggr
orlunda
2017-04-13 12:57

Akvarellfärg på keramik

Jag har hört att man kan måla keramik med akvarellfärg bl av en guide som visade Lena Cronqvists utställning på Liljevalchs för ett par år sedan. Jag testade själv att måla på skröjbränt stengods men det funkade inte. Finns det någon som vet hur det går till?

Annons:
loislane
2017-04-14 09:40
#1

Det går ju inte att bränna sedan efter du målat då bränns ju färgen bort. Gissar att akvarellfärg försvinner in i godset och bleknar. Men om du använder akrylfärg med akvarellteknik? Har inte prövat själv så jag vet inte om det funkar, men akryl är ju plastfärg. Vill gärna ha reda på om det funkar :-)

Se skönhet i det icke perfekta.

Ulla
2017-04-14 10:49
#2

Jag har inte sett Lena Cronqvists keramik annat än på bild, så jag kan inte säga hur hon gör. Det finns i alla fall färger som är avsedda för keramik, och som tål höga temperaturer. Bl  a hos decopotterycolour kan du hitta sådana.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

orlunda
2017-04-14 16:01
#3

Jag får nog söka svaret vid "källan". Keramikfärg använder jag frekvent, men det skulle vara intressant att testa Lena Cronqvists metod. Resultatet var väldigt fint. Akryl kan man ju måla på vilket underlag som helst; det gör jag också ibland. Någon som vet vad man använde för färg på marmorstatyerna under antiken? Den var ju dessvärre inte så hållbar☺️

Ulla
2017-04-14 20:29
#4

En del av färgerna kanske innehåller pigment som tål hög temperatur. Eller det kanske är sådant som inte behöver brännas ytterligare? Berätta gärna om du får veta mera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: