Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1181 ggr
Keramiknu
4/17/17, 10:36 PM

Olika leror i glasyr?

Många glasyrer innehåller ju lera av något slag. Är det någon poäng att använda överbliven torr lera som ingrediens och hur går man i så fall till väga? Kan det bli fina effekter osv?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Simon.haggbom@kolsvart.se
#2

En av de första glasyrerna jag ska testa blanda själv är mef Aska.. En mix kommer vara med Aska och Lera. 50/50 Aska och torkad lera i vikt. Får se hur de blir men som jag fattat det kan man köra med även en lergodslera i stengodsglasyr. Ingen erfarenhet men bara vad jag läst och fått tips om ska även testa med fältspat och kaolin.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

Kommer köra med stengodslera nu dock.

Keramiknu
4/24/17, 10:05 AM
#4

Men hur gör man med leran för att den ska bli tillräckligt finpulvriserad undrar jag? Funderar på att använda en järnrik ganska grov lera… eventuellt för att utveckla en vanlig vit köpeglasyr och kanske också som del i eget recept. Är dock nybörjare på glasyrberedning.

[rolnor]
4/24/17, 2:18 PM
#5

En lera som är väldigt vanlig i glasyr är kaolin, överlag tror jag inte man kan vänta sej speciella effekter av lera i glasyr, beror såklart på vad man menar med effekter.

usd
4/26/17, 12:37 AM
#6

Om du använder en lera du har: våt lera kan du skära i små bitar och torka. När den är torr väger du upp så mycket du behöver i förhållande till de andra uppvägda torra ingredienserna. Häll vatten (obs! varmt vatten löser snabbare) och lerklumparna i en glas eller plastbunke. Låt stå och rör inte om. När du ser att leran löst upp sig häller du i övriga ingredienser och blandar ihop. Sikta och provbränn. Justera mängderna tills du är nöjd.

Annons:
Keramiknu
4/26/17, 7:27 PM
#7

Tack usd, jag ska testa detta!

Upp till toppen
Annons: