Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 7871 ggr
Stbkgs
4/18/17, 9:13 PM

Brännkurva

Hej!

Efter lite renovering går ugnen till slut. Men funderar på bästa brännkurva för stengodslera, både skröj och glasyr. Några bra länkar? Hur bränner ni?

Mvh Johanna

Annons:
Bo§e
4/19/17, 6:45 PM
#1

------------------------------------------------------------------------------------------------

Skröjbränning stengods eller lergods:

  1. 100°C/timma till 650°C  (dvs ca 6,5 timma till 650°C)  vid "normalstort" gods med inte alltför tjocka väggar.  Tjockväggigt och stort gods kräver längre tid i steg 1.
  2. Därefter full fart till ca 950°C,  och på toppen ca 15 min. utjämning.  Slut.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Glasyrbränning stengods eller lergods:

  1. 150°C/timma till ca 300°C  (dvs ca 2 timmar till 300°C)
  2. Därefter full fart till önskad topptemperatur***, och på toppen ca 15 min. utjämning. Slut.

------------------------------------------------------------------------------------------------

***   "Önskad topptemperatur":  Anpassa till aktuell lera och glasyr.                                        Lergods = "typiskt" 1040°C.     Stengods:  1235-1240°C brukar fungera bra till de flesta "köpeglasyrer"…..för övrigt, anpassa till rekommendationer.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Betrakta detta som exempel, lämpliga att börja med.   Egna justeringar kan bli nödvändiga så småningom….

🙂

Stbkgs
4/20/17, 5:28 PM
#2

Tack för svar! Några bra tips på hur jag ska kontrollera min ugn då den är en sån där som bara kör på? Insåg att den steg i temp mycket fortare än jag trott. Mvh Johanna

Bo§e
4/20/17, 7:00 PM
#3

Förutsatt att man har ett visande temp.mätinstrument är det för all del  "möjligt" att köra en kontrollerad bränning helt manuellt.  Men, att ständigt titta på instrumentet samtidigt som man slår till-från-till-från-till-från för att få rätt stigningshastighet, är - om du frågar mig - en "prövning", mentalt och på andra sätt….  En eller två gånger kanske, men sedan aldrig mer…..😮  Vid t.ex. en skröjbränning, får man då styra (till-från-till-från…) så att temperaturen stiger ca 15-20°C per 10 minuter, osv upp till 650°C, och jag vågar påstå att väldigt få orkar med detta….   Först vid "fullfarts-segmentet" får man en chans att slappna av ett tag,  upp till topptemperaturen.    

Jag rekommenderar definitivt att du skaffar och installerar en "riktig" styrutrustning.  Jag har PM:at dig ett par lämpliga kontaktuppgifter där du kan få god hjälp med styrutrustning och dess inkopplingsdetaljer.

🙂

Stbkgs
4/20/17, 8:41 PM
#4

Tack så mycket, ska kika på det. :)

Ninafinaballerina
1/27/19, 6:34 PM
#5

Hej! Väcker liv i denna gamla tråd. Ska glasyrbränna en omtålig skulptur (stengods) med många hopsatta delar (dock inte tjockt). Jag körde en saktare skröj än vad jag brukar: 60 till 600 120 till 960 20 topp Skip Allt gått bra 😅. Nu skulle jag behöva tips om det är så att det kan vara en god idé med försiktigare program för glasyrugnen? Brukar köra följande till denna glasyr (Cebex vita tenn): 100 till 300 130 till 1230 20 topp Skip Tacksam för input 😀

MariasKeramik
1/28/19, 1:33 PM
#6

Hej!

En fråga till Bosse. Varför ska man vara försiktig även i början på glasyrbränning? Jag trodde man kunde ha full fart redan från början då. Vad är det som händer de trehundra första graderna?  Mvh  Maria

Annons:
Bo§e
1/28/19, 2:17 PM
#7

#6:  Jodå,  för det allra mesta kan man köra en glasyrbränning med full fart hela tiden, utan några problem.    Men jag brukar i alla fall rekommendera en långsamperiod på någon timma eller så  i början,  OM något föremål t.ex.  skulle innehålla mycket vatten från glaseringen eller vara känsligt på något annat sätt…..bara som en gardering…..man har ju inget att förlora på det.   

Och så kan ingen sedan komma och säga "men du sade ju att det skulle gå…." 😉

MariasKeramik
1/28/19, 2:44 PM
#8

Ok, tack, då förstår jag. Med vänlig hälsning Maria

Ninafinaballerina
1/28/19, 3:24 PM
#9

Så Bosse - om jag ska köra lite saktare för att vara på säkra sidan hur ska jag programmera då 😁😅. Nuvarande: 100 till 300 130 till 1230 20 topp Skip

ler
1/28/19, 4:33 PM
#10

jag skulle ju rekommendera samma temperaturstigning på slutet av en bränning som är angivet på segerkäglorna 100 grader i timmen, då får glasyren tid till att smälta ut ordentligt. Eller långsammare om man har tid till det.

Bo§e
1/28/19, 6:06 PM
#11

Om man väljer Skip (=full fart) från 300 upp till 1230°C,  kommer det ändå att gå ganska långsamt på slutet pga den naturligt ökande trögheten vid högre temperatur, särskilt från ca 1100°C och uppåt….

Mitt förslag är:

100 (grader per timma) till 300°C     (även ok med 130°C/h)

Skip (Full fart) till 1230°C     (kommer ändå att gå ganska sakta på slutet)

Utjämning (hålltid)  20 minuter.

---------------------------------------------------

#10:     Det har du rätt i, men eftersom brännkurvan är långt ifrån linjär,  kommer det i alla fall att gå "tillräckligt" långsamt på slutet, även om man valt "full fart".    "Full fart", "skip", och vad det nu kallas, betyder att ugnen "gör vad den kan"….mer kan den inte göra.   Och mot toppen går det trögt….

ler
1/28/19, 7:25 PM
#12

Jo det är väl så med dom flesta ugnarna, mina ugnar bränner lite snabbare, den ena kommer upp på 1300 grader på 20 minuter.

Ninafinaballerina
1/28/19, 8:01 PM
#13

Tack för input! Då ställer jag helt enkelt om till ’full fart’ efter 300. Kan nämna att det är en ny ugn från Rhode så den bör väl vara ”pigg” om det nu kan påverka att köra på full fart från 300?

Annons:
ler
1/28/19, 8:06 PM
#14

Beror ju lite på hur tätt den är packad, men håll ett öga på bränningen så du vet hur lång tid det tog, det mest intressanta är dom sista hundra graderna.

Ninafinaballerina
1/28/19, 9:17 PM
#15

Absolut - ska kolla. Spännande, lär mig hela tiden! Tack 🙏🏻

CamP
2/10/19, 1:37 PM
#16

Hej, måste frågan vidare till dig Bosse, ang det du skrev om full fart vid glasyrbränningen, att det vanligtvis ändå går rätt sakta de sista 100 graderna. Nu vet jag att min ugn inte blir seg där, inställd på 145 g upp till 1250, och exakt 145 grader kör den. Ska jag då ställa ner den till…130… för att låta glasyren få något längre tid på sig att smälta ut. Min känsla är att den inte riktigt hinner det. Blir något matt, något ”guppig” (apelsinskal) och nålstick (fast det är kanske nått annat) 🌸

Bo§e
2/10/19, 2:03 PM
#17

#16:   Ja, om du vet säkert (genom att verkligen ha kollat) att temperaturen stiger de inställda 145°C/h de sista 100 graderna, skadar det nog inte att bromsa in litet mot slutet.  Men inte för mycket…..prova litet i taget.  130°C/h som du föreslår känns som ett vettigt första försök…men räcker det inte kan du gå vidare ytterligare en bit…

Men,  om en glasyr "sticker ut" och  beter sig konstigt (som du nämner i den andra tråden), är det kanske inte så smart att anpassa sina bränningar till just den glasyren.   Det är väl i så fall bättre att försöka åtgärda den knepiga glasyren….

Annika Lööf
2/26/19, 3:16 PM
#18

Hej! Jag har just pillat på en äldre men oanvänd (cerama) automatik utan program. Ställde in en skröj med 100 i timman till 600 och ska sedan välja ”full fart”.. Där kan jag välja upp till 500g/h. Är det samma sak som full fart eller är det för snabbt? 😊annika

Bo§e
2/26/19, 10:29 PM
#19

Nej, 500°C/h  är inte full fart.     Vad har automatiken för beteckning….?    Skall försöka hjälpa dig att hitta "full fart"…..

åshammar6
3/1/19, 2:39 PM
#20

hej! jag har en bentrup TC 60/8 vad kan tänkas vara "full fart" enl. den…?

🙂Katarina

Annons:
Bo§e
3/1/19, 2:54 PM
#21

När du är i det segment som du skall ändra,  trycker du tiden "nedåt" med "nedåt-knappen".  Håll den  intryckt  ända tills det står "SKIP" i displayen.   

SKIP = full fart.

🙂

åshammar6
3/2/19, 8:09 AM
#22

tack,är det bättre att välja skipp så ugnen får sköta sig själv i segmentet upp till topptemp (glasyrbränning)… har en jättegammal ugn som jag vill vara lite snäll mot…

Tack för hjälp och råd/Katarina

Bo§e
3/2/19, 9:01 AM
#23

#22:    Ja, välj  SKIP  upp till topptemp…!   Det är det snällaste du kan vara mot ugnen och elementen…..  

(Och gör samma sak i det andra segmentet, även när du skröjbränner)

Annika Lööf
3/10/19, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Tack! Bosse :) har hört rykten om att du är den trevligaste och mest hjälpsamme människan i branschen, verkar stämma.. Här automatiken som jag behöver hjälp med. Annika

Bo§e
3/10/19, 7:38 PM
#25

Oj, en "Data 6000"…….tyvärr måste jag säga den inte är "min bästa gren"….😮

Men,  för att få fram "full fart", prova (när du är i det önskade tidssegmentet) att fylla displayen med 9:or och se om t.ex. SKIP (eller något annat) dyker upp……om inte, prova att fylla displayen med nollor och se om SKIP visar sig….  (?)   Jag är inte alls säker på detta, men det är inte farligt att prova.      

 Om tidssegmenten har en "fast meny" med olika fasta val, prova att rulla menyn till sina "ändlägen" och se om något händer eller visar sig.

Det kan också hända att värdet "0" helt enkelt betyder "full fart", men det är omöjligt för mig att ge ett säkert svar på detta.   Om du inte lyckas, är det nog bäst att du ringer Cerama och frågar om detta.    

🙂

Annika Lööf
3/10/19, 9:12 PM
#26

Tack! Jag trycker väl på då och ser vad som händer. 😄

Sintring
3/10/19, 9:19 PM
#27

#24, #25, #26

Så här står det i bruksanvisningen

Då borde det väl vara 500°/t , eller tolkar jag det fel?

Annons:
Bo§e
3/10/19, 9:29 PM
#28

Aha……ja 500°C/h är ju ett  "orimligt" värde,  så det blir - rent logiskt - "full fart"   ….ja, jag tolkar det så också…..

En ny variant för mig……🙂

ler
3/10/19, 10:25 PM
#29

Så kör jag C440 också när jag vill att det skall gå fort, finns kanske ett annat sätt? Men det funkar fint och den lilla 16 liters ugnen klarar den farten. En större ugn skulle nog inte klara det.

Bo§e
3/10/19, 11:00 PM
#30

Nabers tidigare generationer av styrningar har alltid tillämpat "0 minuter" eller 00:00  till nästa temp.punkt  för att erhålla "full fart".

Sedan har jag för mig (?) att TC323  tillämpar "1 minut" till nästa punkt för "full fart".

ler
3/11/19, 8:04 AM
#31

Ja TC 323 har 1 minut

[cbhank]
8/9/22, 11:14 PM
#32

#1: Bosse, kan du beskriva för mig vilka effekt eller problem man kanske upplever om man struntar i utjämning under skröjbränningar.

Tack på förhand
Mark

Bo§e
8/10/22, 2:59 PM
#33

#32: Om du bränner "normaltjockt"/"normalstort" gods, tror jag inte att du får några problem alls.

Temperatur/värmearbete i en skröjbränning är ganska okritiskt, men du kan väl lägga dig i den övre delen av skröj-registret, 980-990°C eller så….

Vid bränning av stort, tjockt gods, kan det däremot bli problem, om godset blir alltför "grillat på ytan" vid snabb uppvärmning utan utjämning.

Upp till toppen
Annons: