Bränning av keramik

Brännkurva

2017-04-18 21:13 #0 av: Stbkgs

Hej!

Efter lite renovering går ugnen till slut. Men funderar på bästa brännkurva för stengodslera, både skröj och glasyr. Några bra länkar? Hur bränner ni?

Mvh Johanna

Anmäl
2017-04-19 18:45 #1 av: Bosse Cebex Gbg

------------------------------------------------------------------------------------------------

Skröjbränning stengods eller lergods:

1. 100°C/timma till 650°C  (dvs ca 6,5 timma till 650°C)  vid "normalstort" gods med inte alltför tjocka väggar.  Tjockväggigt och stort gods kräver längre tid i steg 1.
  2. Därefter full fart till ca 950°C,  och på toppen ca 15 min. utjämning.  Slut.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Glasyrbränning stengods eller lergods:

1. 150°C/timma till ca 300°C  (dvs ca 2 timmar till 300°C)
  2. Därefter full fart till önskad topptemperatur***, och på toppen ca 15 min. utjämning. Slut.

***   "Önskad topptemperatur":  Anpassa till aktuell lera och glasyr.                                        Lergods = "typiskt" 1040°C.     Stengods:  1235-1240°C brukar fungera bra till de flesta "köpeglasyrer".....för övrigt, anpassa till rekommendationer.

Betrakta detta som exempel, lämpliga att börja med.   Egna justeringar kan bli nödvändiga så småningom....

Ler

Anmäl
2017-04-20 17:28 #2 av: Stbkgs

Tack för svar! Några bra tips på hur jag ska kontrollera min ugn då den är en sån där som bara kör på? Insåg att den steg i temp mycket fortare än jag trott.

Mvh Johanna

Anmäl
2017-04-20 19:00 #3 av: Bosse Cebex Gbg

Förutsatt att man har ett visande temp.mätinstrument är det för all del  "möjligt" att köra en kontrollerad bränning helt manuellt.  Men, att ständigt titta på instrumentet samtidigt som man slår till-från-till-från-till-från för att få rätt stigningshastighet, är - om du frågar mig - en "prövning", mentalt och på andra sätt....  En eller två gånger kanske, men sedan aldrig mer.....Förskräckt  Vid t.ex. en skröjbränning, får man då styra (till-från-till-från...) så att temperaturen stiger ca 15-20°C per 10 minuter, osv upp till 650°C, och jag vågar påstå att väldigt få orkar med detta....   Först vid "fullfarts-segmentet" får man en chans att slappna av ett tag,  upp till topptemperaturen.    

Jag rekommenderar definitivt att du skaffar och installerar en "riktig" styrutrustning.  Jag har PM:at dig ett par lämpliga kontaktuppgifter där du kan få god hjälp med styrutrustning och dess inkopplingsdetaljer.

Ler

Anmäl
2017-04-20 20:41 #4 av: Stbkgs

Tack så mycket, ska kika på det. :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.