Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2296 ggr
Piafiano
4/19/17, 6:57 PM

Kontrollenhet Nabertherm C8 felkod F4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej på er alla!

Jag har en gammal ugn som jag köpt begagnad för 2 år sedan. 
Ugnen heter Surefire och kommer från Kilns Furnaces Ltd,  Den är kopplad till en kontrollenhet som heter Nabertherm C8. Den har snällt fungerat för mig i två år.  (Men jag har bara använt den till ca 10 bränningar) När jag nu ska använda den så går den igång  en eller två "knäppningar"och slår sen av och anger felkod  F4.

I min gamla manual från Keramikexperterna, ( numer Cebex) Signerad av BJ     (Bosse?) Står att felkod 4 är =T2 är högre programmerat än tillåtet. 

Ringde Cebex idag och de säger att felkod 4 är att temperaturgivaren är felkopplad.  Men det har vi kollat, det är den inte + att den funkat i två år nu, ingen har rört den sen senaste bränningen. 

Är det någon som vet hur jag går vidare från detta?
Hur felsöker jag ?
Vad är troliga fel?
Vad gör jag åt det? 
Jag behöver på något sätt få reda på om det är ugnen eller kontrollenheten som har problem. 

Så tacksam om någon kan ge mig råd i detta!!😐

Annons:
Bo§e
4/19/17, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är du säker på att din gamla manual verkligen är till C8….?

Här är ett "klipp" från C8:ans ursprungliga manual, som visar att F4 betyder polvänt termoelement. 

Antingen ÄR termoelementet polvänt (om du har haft det bortmonterat,  bytt det etc…), ELLER så är det kallt i ditt ugnsrum…?….så pass kallt att automatikens "vilotemperatur" understiger 0, och därmed har börjat jobba med ett minusvärde, vilket får strömkretsen till givaren att gå baklänges (!)…..vilket i sin tur får C8:an att "tro" att termoelementet är polvänt, och vips kommer då F4…..   Om så är fallet, värm ugnens innandöme några grader med en hårtork, varmluftspistol etc (sikta mot termoelementet), och prova sedan att starta.  Om du VET SÄKERT att termoelementets kablar aldrig blivit lossade eller mixtrade med, gör denna enkla test, så får vi se…..

🙂

Piafiano1
4/19/17, 8:02 PM
#2

Du är smart du! Krävs det att det passerat nollan eller bara nära? Den står i ett förråd där det möjligen kan ha närmat sig nollan men nu är ca 10 grader, elektroniken visar 17-18 grader just nu. Vet du vad ohm motståndet i termoelementet ska vara? Med vänlig hälsning, Pia

Bo§e
4/19/17, 8:06 PM
#3

Termoelementet jobbar inte med motstånd, utan med spänning, dvs kretsen alstrar en svag likström (mätt i millivolt), som kan gå åt det ena eller andra hållet…..dock oftast åt rätt håll….🙂

Testa med hårtorken och återkom.

🙂

Piafiano1
4/19/17, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Om manualen: jag bifogar bilder, på min gulnande instruktion som uppenbarligen kommer från den"gamla goda tiden" . Det är vad man då kallade "fotostatkopior" Har du möjligen en som är mer tillförlitlig, som jag på något vis kan kopiera?

Piafiano1
4/19/17, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sidan med felkoder

Bo§e
4/19/17, 8:25 PM
#6

Aha….utgivaren av den manualen är Brodab, dvs från "Anno Dazumal", och den som skrivit detta på sin Remington har skrivit fel….åtminsone vid "F4"….🙂

Skicka mig ett PM med din mailadress, så svarar jag med en PDF av den "nyaste" manualen…..

Annons:
Piafiano1
4/19/17, 8:42 PM
#7

Å tusen tack så snällt! Jag vet inte hur jag PMar men det är inte hemligt; piafiano1@gmail.com 😊

Piafiano1
4/19/17, 9:43 PM
#8

Nu verkar det lovande; vi värmde termoelementet, då hände samma fel. Men sen värmde vi styrenheten, och nu, verkar det ha hoppat igång! Den är uppe i 50 grader utan att ha slagit ifrån med felkod. som om den hängt sig och med lite värme hoppade igång igen!!! Vågar inte jubla fullt ut än, men din erfarenhet är ovärderlig Bosse!

Bo§e
4/19/17, 9:55 PM
#9

Ja, det finns två referenspunkter att jobba med….en i själva givaren och en i styrenheten……och ni fick uppenbarligen strömmen i kretsen att vända…🙂   

Nu håller vi tummarna….!    Om temperaturen på displayen nu tickar uppåt, fungerar säkert temp.mätningen som den skall….men berätta gärna hur det går…!

🙂

Piafiano
4/20/17, 7:44 AM
#10

Godmorgon, 

Det funkade en bit men inte hela vägen, tyvärr.  När jag gick och la mig var den uppe i 160 grader.  Nu när jag kom ut på morgonen, F4!! Det är 44 grader i ugnen nu, godset är varmt. Så jag gissar att den varit uppe på minst några hundra grader. 

Jag som nästan hade räknat hem detta, har du möjligen fler goda råd Bosse? 🤔

Bo§e
4/20/17, 7:47 PM
#11

Jag hade också, nästan, räknat hem detta, men nu tätnar dimmorna….

Nyfiken som jag är, vore det intressant att veta om du vid något tillfälle såg ett minustecken framför temp.siffran i displayen, samt om temp.siffran stiger eller sjunker när du värmer ugnens termoelement med hårtorken…och om du då ser - eller inte ser - något minustecken….?

Jag har nu mailat dig en lämplig kontaktuppgift, där du får den allra bästa hjälp med att reda ut detta.

🙂

Piafiano1
4/22/17, 8:51 AM
#12

Hej igen! Aldrig något minus. Men nu tror jag att det är någon temperaturkänslig inne i kontrollenheten som är frusen av sig. När jag i torsdags kväll värmde kontrollenheten ordentligt så hoppade den igång igen. ( tickar bara uppåt) När jag värmde tempgivaren i ugnen ville den inte starta. Detta försök bevakade jag ugnen en gång i halvtimmen upp till 600 grader. Och jag satte inte på fläktar och korsdrag förrän rumstemperaturen var en bra bit över 20 grader. Och då…. gick den faktiskt klart ! 😄😄😄 Har efter det varit i kontakt med din kontakt. Lutar åt att jag åker på att byta både kontrollenhet och element. Ugnen är fin, teglet bra, så jag tror vi räddar det dom räddas kan 😉 Återigen, tusen tack Bosse, din hjälp är ovärderlig ! 🤗

Upp till toppen
Annons: