Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1449 ggr
ShinyHappyMe
4/26/17, 10:45 AM

Raku glasyr Rakuglasyr

Hej, jag har fått lite glasyr av en keramiker till Rakubränning.
Jag är dock inte helt nöjd med glasyrerna.. Kom gärna med tips :-)

Glasyr 1.
80% Boraxfritta
15% Zirkon
4% Bentonit

denna glasyr skulle vara vit, men är transparent.
Kan jag göra den vit? eller får den fungera som transparent frammöver?
kan jag broppa någon oxid över den numera transparenta glasyren så det blir vitt? tex zirkon, tennoxid, eller kaolin?

Glasyr 2.
80% Boraxfritta
15% china clay och kaolin
5% tennoxid

denna glasyr ska vara vit, men har klumpat/kristallerat sig så pass mkt i stora glasahårda kokor att den är obrukbar. bara att slänga? eller kan man krossa sönder kristallerna. värma glasyren så kokorna smälter ut??

Glasyr 3.
Boraxfritta M 623
något  ämne som jag inte kan tyda, denna skulle vara vit, men det blir transparant.
kan man blanda i något för att ge den vit eller annan färg? Eller får den fungera som transparent framöver?
kan jag broppa någon oxid över den numera transparenta glasyren så det blir vitt? tex zirkon, tennoxid, eller kaolin?

Glasyr 4.
Turkos/coppar/brun

85% Boraxfritta
10% cuo
3% tennoxid
3%bentonit

Denna glasyr ger vackra metalliska cuo- nyanser över en brun bas.
kan man öka något innehåll så den blir mer turkos? Jag har droppat kobolt och cuo på glasyren och det blev fina skiftningar. önskar bara att den inte var så brun.

otroligt tacksam om någon vill komma med förslag. Är ny på detta och törs inte exprementera själv (ännu…) så något exploderar i ugnen ;-)

Annons:
ShinyHappyMe
4/26/17, 10:48 AM
#1

vet inte hur jag redigerar. Glömde skriva att glasyrerna är över ett år gammla.

Bo§e
4/26/17, 1:21 PM
#2

Glasyr 3 här ovan:    Gamla "M623" var förr mycket omtyckt som "basrakuglasyr" (transparent).   Ger en bra vit om man tillsätter 9% tennoxid.   Eller allt från metallisk koppar till turkos (beroende på reduktionsgrad) om 4% kopparoxid tillsätts.  Det var två "säkra" och enkla M623-recept.

Och…..som det har visat sig…..nuvarande "Rakuglasyr 169"  ÄR (!) den gamla M623-frittan, dvs den går att få än idag, för den som har lust…!

Ulla
4/26/17, 3:22 PM
#3

#1 Hej ShinyHappyMe! Du kan bara redigera dina inlägg inom en timme efter att du skrivit dem. Det finns då en Hantera-knapp nere till höger under inlägget. Därefter får du höra av dig till mig, gärna via mailfunktionen, så kanske jag kan hjälpa till.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

usd
4/27/17, 2:02 AM
#4

Bosse, du är verkligen vår hjälte! Har just bränt Raku till min nuvarande utställning. Vad är 054 för slags fritta? Ursnygg i olika varianter, om man inte överbränner. Vad är skillnaden mellan M623 och 054?

Bo§e
4/27/17, 9:42 AM
#5

Både M623 och 054 är bor-alkaliska frittor, och om jag nu minns rätt är 054 den mer alkaliska av dem.  Egentligen är de ganska lika, men M623 har litet lägre smältpunkt.  Var och en av dem hade sina "fans", men den praktiska skillnaden var inte så stor….

ShinyHappyMe
4/27/17, 1:28 PM
#6

Stort tack!

Om jag nu tycker glasyr 3, är transparant. borde jag kunna tillsätta 9% tennoxid eller 4% cuo???

Glasyr 1 som innehåller zirkon men för mig blir transparent, kan jag tillsätta mer zirkon? ca 15% som från början

Glasyr 2 som innehåller tennoxid men för mig blir transparent, kan jag tillsätta mer tennoxid? ca 5% som från början

Annons:
Bo§e
4/27/17, 1:36 PM
#7

#6:  >> Om jag nu tycker glasyr 3, är transparant. borde jag kunna tillsätta 9% tennoxid eller 4% cuo??? >>

Om du inte ser ett enda spår av pigmentering, kanske glasyren ÄR transparent, utan oxidtillsats…?   I så fall går det fint att tillsätta.   

Men…..om glasyren redan är blandad med vatten, kan det bli svårt att väga upp "rätt" procenttal av oxiden.  Orsak: Du vet inte vikten av glasyrpulvret som hinken innehåller….   I så fall får det bli gissning….

ShinyHappyMe
4/28/17, 2:34 PM
#8

Tack, jag förstår :-) Fint av dig att svara :-D

Upp till toppen
Annons: