Bränning av keramik

Skröjbränning Raku

2017-04-27 15:07 #0 av: Susshz

Vi ska på keramikkurs i höst och då ha med oss skröjbränt gods. Enligt damen som håller i själva rakubränningarna så ska man lågbränna godset i skröjen för att skärven ska bli svart. Är det nån som känner till om det stämmer? Vilken temp hade ni i skröjen inför raku?  Hittar ingen info nånstans om detta, så jag är mycket tacksam för svar!

Anmäl
2017-04-27 17:46 #1 av: nyfikennovis

Vi skröjade i 1010 grader på våran skola och några som gick kursen skröjade hemma själva, de brände då i 950 grader. båda funkade. vet dock ej vad som är bäst. Som jag förstått det så blir leran svart ju mindre syre den får när den tas upp ur rakuugnen och ner i reduktion typ sågspån och hink med tätslutande lock, men det kanske du vet mer om, jag själv nybörjare.

ha det fint!

Anmäl
2017-04-27 22:30 #2 av: Susshz

Tack för svaret, jag tycker det låter logiskt! Då kör vi på det!

Anmäl
2017-04-28 08:34 #3 av: Ulla

Det enda jag brukar köra i en något lägre skröj är saker som är glättade. De förlorar nämligen sin glans vid högre temperatur. Någonstans mellan 800°-850° brukar då funka för mig. 

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2017-04-28 13:03 #4 av: Susshz

Tack för bra tips!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.