Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1451 ggr
Julia Ö
2017-05-07 18:49

Bränna fuktigt gods i glasyrugn?

Jag undrar om det är någon fara att bränna glaserade saker som inte har torkat riktigt än efter glaseringen. Jag har lite bråttom med att få keramiken färdig och har verkstaden i källaren så det torkar långsamt…

Annons:
LenaR
2017-05-07 20:56
#1

En del säger att det ökar risken för krypningar, men jag har aldrig sett att det blir någon skillnad mellan nyglaserat och fuktigt gentemot torr glasyr. Jag skulle starta ugnen. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Julia Ö
2017-05-08 13:42
#2

Tack för svar! 😊Jag provade att starta ugnen ändå igår kväll men lät den gå upp extra långsamt i temperatur i början. Återkommer om hur det gick…

Ulla
2017-05-08 17:01
#3

Jag brukar försöka vädra ut fukten ur ugnen innan jag stänger till ventilerna. Inbillar mig att ugnen kan ta skada av för mycket fukt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Julia Ö
2017-05-17 11:00
#4

Det gick bra med bränningen, grejerna såg fina ut. Men det låter klokt att ta det försiktigt med fuktig keramik för ugnens skull. Jag har alltid ventilen halvöppen (fick den instruktionen av tidigare ägaren) brukar ni ha stängd ventil ibland vid skröj- eller glasyrblandning?

j-aan
2017-05-17 18:34
#5

Om en glasyr har ett stort innehåll av plastisk lera ökar risken för krypningar om det är fuktigt gods

Upp till toppen
Annons: