Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1372 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Simplaste glasyren?

Behöver en glasyr för insidan av muggar och skålar.. helst genomskinlig lr ljus/vit. Har tillgång till kaolin, fältspat,aska just nu Något ja kan göra på det som ger en glaseffekt på insidan så de inte blir en bakterie härd i koppen om ja kör med lite grövre lera. Kan köpa till något om de behövs men vill bara kolla era tips. Helt ny på detta men vill hplla de simpelt men inte köpa färidgt bara.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
5/22/17, 12:27 PM
#1

Ingen? Vad de krävs för material som minst för att få en glansig yta?

Ulla
5/22/17, 1:22 PM
#2

Vad bränner du i för temperatur? Jag kommer inte ihåg vad du har skrivit tidigare.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
5/22/17, 2:05 PM
#3

Eftersom olika askor ger olika effekter så skulle jag föreslå att du gör ett triangelprov. Jag vet inte om du känner till hur man gör, så jag hittade en bild av hur man gör en triangel här: https://yardis.wordpress.com/2014/02/12/glasyrtriangel/ Den visar infärgning av glasyr, men man gör precis likadant med glasyrmaterial.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
5/22/17, 2:12 PM
#4

På glaseramera finns en noggrann beskrivning av hur man gör. http://glaseramera.se/Resources/TRIAXIALBLANDNING.pdf


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#5

1230 max. Behöver inte va just Askglasyr. undrar bara vad billigaste pch simplaste ingredienserna är för att få en glansig yta likt en genomskinlig glasyr? finns det någon 2-3 grundmaterial och vatten bara?

Bo§e
5/22/17, 9:40 PM
#6

Garanterat billigast - och enklast:   Lägg på en slammad lergodslera (av "nordisk" lättsmält typ…kanske uppgrävd "runt knuten"), företrädesvis järnhaltig.  För att fästa, får man lägga den "vått i vått" på läderhårt gods, vilket ger ytterligare en bonus:  Det räcker med 1 bränning (stengodstemperatur). Lägg lagom tunt.

🙂

Annons:
[rolnor]
5/23/17, 3:13 PM
#7

Ska vara ett långsamt bränningsförlopp som en vanlig skröj men man kör högre upp till glasyrbränningstemperatur då, självklart men det kanske ska poängteras.

Ska du blanda till något så är det bra med lite krita i glasyren, det ger en mer hållbar glasyryta.

Ulla
5/23/17, 5:01 PM
#8

Jag antar att godset är skröjat innan, eller…?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
5/23/17, 7:17 PM
#9

Bosse skriver ju läderhårt gods?

Ulla
5/23/17, 7:30 PM
#10

Ah, jag missade det. ☺️

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
5/24/17, 7:33 PM
#11

Sådana här lergodsleror är ju ganska "feta", och det blir svårt att få dem att fästa på annat än läderhårt gods, som vid vanlig engobering.   Om det skall bli ett snyggt kontrollerbart glasyrskikt, är det bäst att inte lägga på för tjockt, för att undvika rinningar m.m.   Den som har möjlighet att spruta, kan med fördel göra det…. 

#7:    Ja, självklart skall man använda en vanlig skröjbrännkurva….dock med topptemperaturen ökad till lämplig stengodsnivå…..

Ulla
5/24/17, 7:59 PM
#12

Hur kommer en sådan glasyr att se ut? Gulaktig? Opak eller transparent? Förstår att det beror på sammansättningen av leran, men vad kan man oftast förvänta sig?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
5/24/17, 8:32 PM
#13

Eftersom de flesta lågsmältande lergodsleror innehåller järn i större eller mindre grad, hamnar man oundvikligen någonstans inom den bruna skalan….   Opakt förstås, och vanligtvis ganska hög glans.    Beroende på vilka "föroreningar" leran kan innehålla, kan en del överraskningar ibland dyka upp…inte sällan positiva….

Brunt…ja…..men definitivt blankt, diskbart, och framför allt billigt och enkelt,  vilket var huvudönskemålen i den här tråden….

🙂 

Ett färgmässigt undantag är gulbrännande lågsmältande lergodsleror, exempelvis "Gul Höjslev" och liknande.   Blir också bra stengodsglasyr, men den "gulbrungröna" färgen är inte omtyckt av många,,,,😛….men man kan ju förstås själv tillsätta litet järn….

Annons:
LenaR
5/24/17, 8:42 PM
#14

#5 En klassiker är 85% kalifältspat och 15% krita. Det måste vara den enklaste transparenta stengodsglasyr som finns? Den behöver något ställmedel, förslagsvis 2-3% bentonit.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
5/25/17, 12:17 PM
#15

Vilken temperatur bli bra till den?

LenaR
5/25/17, 8:11 PM
#16

#15 Frågade du mig? Vid kägla 7-8 blir den blank transparent. Jag vet inte hur mycket man kan höja eller sänka temperaturen från det, du får testa!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
5/25/17, 9:15 PM
#17

Jo, jag frågade dej.

Det blir väl glasyr av enbart fältspat också men det blir ingen hållbar bra yta?

Mitt råd till dig Simon är att skaffa en bra bok om glasyr, det blir fort riktigt spännande med alla material som finns att tillgå, mycket är ju överkomligt i pris.

nyburgaren
5/26/17, 9:20 AM
#18

tror fältspat krita den mängden krackelerar mycket

nyburgaren
5/26/17, 9:30 AM
#19

Simplaste e nog saltglasyr men då får man ha en ugn med reduceringsmöjligheter och hårda sten.. en säck från biltema för 40 kronor räcker till att glasera många saker…

[rolnor]
5/26/17, 11:22 AM
#20

Du kan ju inte värma en saltugn med el, blir att passa den viss del av tiden om man eldar med ved, gas eller olja? Sen är det väl en del jobb slipa rent sättplattor etc. Men det är snyggt med saltglasyr.

Annons:
LenaR
5/26/17, 6:46 PM
#21

#18 Inte alls!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
5/26/17, 7:14 PM
#22

Jag tror vi får se upp så vi inte kapar Simons tråd med annat än svar på hans frågor. Skapa nya trådar om ni är osäkra. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#23

genomskinliga glasyren du skrev va intrrssant. Brun insida är ingen höjdste på muggar och har bara och kommer bara använda en el ugn.

Upp till toppen
Annons: