Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2631 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Laga skröjat gods?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har erfarenhet att laga skröjat gods. Säkert lättare att göra om den men känns onödigt om man kan laga det. Fick en spricka i en bonsaikruka. skröjat bara kan man fixa det? Hade inte tänkt glasera den alls men läst något om paperclay. finns det något annat. kan man kasta ner något i sprickan bara och bränna om så den inte spricker mer.

Annons:
Giema
2017-05-31 08:49
#1

Jag har lagat med egengjord papperslera, funkar bra. Skröja en gång till.

Ulla
2017-05-31 16:49
#2

Intressant! Hur mycket papper hade du i leran då, på ett ungefär?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2017-05-31 17:08
#3

Här kraxar olyckskorpen igen…😉   Eftersom sprickan går ut mot kanten, minskar chansen att lyckas, särskilt om det är stengods. Det kan komma att röra sig för mycket när leran sintrar/krymper…    Men, det kostar ju inget att chansa, om man har litet kaolin och vattenglas.  Gör en "smet" av K och V, och spackla igen, låt torka, och låt föremålet gå med i nästa skröj….det KAN faktiskt lyckas (även om en sådan lagning sällan blir helt "osynlig")…..

🙂

loislane
2017-06-01 08:35
#4

#2 har hört hälften av varje.

Se skönhet i det icke perfekta.

Ulla
2017-06-01 09:11
#5

#4 Tack!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
2017-06-01 09:56
#6

Det verkar ju vara en stor spricka men jag uppfattaade att du vill prova ändå, så ta 50/50 av rivet papper ( som först blöts upp) och lerslam ungefär.

Annons:
Ulla
2017-06-01 10:08
#7

Toapapper är lätt att lösa upp och använda till papperslera.

(För det mesta. Kommer någon ihåg det toapapper som förut ibland fanns på allmänna toaletter? Såg ut och kändes som smörpapper ungefär.😃)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Giema
2017-06-01 10:24
#8

Lamborghini är bra😉😀😊

Giema
2017-06-01 10:26
#9

Oj!! Inte Lamborghini!! Hahaha! Lambi skulle det va!😀😀😀

Ulla
2017-06-01 10:39
#10

Äh, du såg felet själv. Autocorrect? Jag tänkte skriva att visst är Lamborghini bra, men vad har det med papperslera att göra? 😉

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

irene-moberg@telia.com
2017-06-01 13:25
#11
Simon.haggbom@kolsvart.se
#12

kaolin och vattenglas har jag. toapapper med. Men inte fattat grejen med papper. vad är de som gör de så starkt. fibrerna lär väll brinna bort?

nyburgaren
2017-06-01 16:59
#13

Nämen Hallå! är det inte enklare säkrare att dreja en ny kruka

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#14

absolut, men onödigt att bara kasta. har begränsad ekonomi och begränsat med lera. Flyttat där de inte finns en lokal leverantör så måste beställa lera isf.

Ulla
2017-06-02 09:04
#15

Fibrerna brinner bort, det har du rätt i. Papperslera blir nog inte extra stark när den är bränd. Däremot är den annorlunda att arbeta med. Du kan tex kavla den jättetunt. Du kan börja jobba med en sak, låta den torka helt och senare fortsätta (blöta upp delvis och lägga till mera). Sånt som du knappast kan göra med den vanliga leran.
Varför den ev funkar att laga skröjat med får någon annan som vet mera berätta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
2017-06-02 09:40
#16

Jag är ju lite konstig med skärvor och trasiga saker, men jag tycker sprickan ser dekorativ ut. Så jag föreslår ytterligare ett alternativ - att glasera och bränna som du tänkt, och sedan fylla igen sprickan med någon fogmassa. Sprickan kommer inte att bli osynlig i vilket fall, och jag tror det kan se mindre taffligt ut med en cementlagning än en lagning som du försökt dölja.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#17

Då jag håller på med bonsai och bonsaikrukor kommer jag bränns den sen skapa kintsugi.Där sprickan blir guld… (färgad)

M
2021-07-24 09:53
#18

Du kan testa med papperslera. färgen blir inte likadan och det är svårt, men testa kan du alltid. Kan funka.

Upp till toppen
Annons: