Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1144 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

ugn orkar inte upp i

Har en toppmatad 1230 ugn men den lyckas bara komma upp i 1184. har täckt topphålet med en skiva för att hålla tempen. undrar om jag ska klämma någon tunn mjuk skiva i dörren för att minska utsläpp. har även en tittplugg som jag borrat hål i för att rymma min pyrometer. ska ev fylla den med. ugnen är ju gjord för 1230, mysko att den inte orkar upp i det. Kördes till 1184 där den stannade i 2-3h och gick mellan 1183-1184. tips hur skulle ni göra. vad skulle ni anv för material.

Annons:
lordgortor
6/7/17, 12:01 AM
#1

Menar du grader? 200-300 grader Celsius brukar vara max. Kontrollera termostaten.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#2

Va? Jo grader. Vadå 300?

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

Har en toppmatad ugn som klarar 1230 grader. men kommer bara upp i 1184 grader.

Ulla
6/7/17, 10:58 AM
#4

Jag tror inte lordgortor var medveten om att han befann sig på keramiksajten när han svarade på ditt inlägg.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
6/7/17, 12:42 PM
#5

Täppa till hål har liten effekt på ugnens topptemp, har du kollat att alla element är hela? Du kan stoppa in papper vid elementen och köra ugnen en liten stund, sen kolla om papprena är brända.

Ulla
6/7/17, 3:48 PM
#6

Jag tror inte att den ugnen egentligen är avsedd att bränna ända upp. Känns som om det borde slita ganska mycket på den om man gör det. Eller…?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
susanne.k.wall
6/11/17, 8:15 PM
#7

Har ugnen tidigare gått upp till 1230? Om den har det skulle jag tro att elementen börjar bli slitna.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#8

äldre men typ oanvända ugn. kört den utan temperatur kontroll förut. Bara med kägla.. sen byggde jag en automatik och då säger den att de inte kommer upp i det Men varför skulle ugnen ha en max temp på 1230 om den inte når upo i det Hade velat nå iaf 1200.. nu sintrar ju lerorna vid lägre temp ändå så de fubkar men för glasyrer ränker jag (inte börjat med de mass än men vill. Men upptäkte ett elfel i min automatik och kanske har det varit något där.. att den tappade lite energi där. vet inte om de kan varit så. Ska koppla de mer direkt nu samr stoppa in en separat säkring så får vi se.

Upp till toppen
Annons: