Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1333 ggr
John Rönnbäck
6/16/17, 9:14 AM

Skröjbränna på hög temperatur?

Hej !

Jag använder stengodslera men har en fin glasyr som egentligen är gjord för lergods, så jag har glaserat på 1000 grader trots att jag har stengodslera. Men då kommer ju inte leran att sintra (förmodar jag) eftersom jag även skröjbrände på 1000 grader.  Finns det något som hindrar att jag skröjbränner på 1250 grader för att få leran att sintra, och därefter glasera på 1000 grader?  Uppför sig glasyrer annorlunda om man applicerar den på sintrat material eller på normalt skröjgods?

Annons:
[rolnor]
6/16/17, 12:15 PM
#1

Det blir svårare glasera sintrat gods eftersom det inte är sugande, du kan behöva värma på godset innan, ganska bökigt.

stefanandersson
6/17/17, 12:51 PM
#2

Den uppför sig annorlunda ibland. Det du beskriver görs mycket inom tillverkningen av "China" eller porslin som alla teknikerna kallas i Sverige. Då är det till lite högre temperaturer dock. Bekymret med att skärven inte suger vatten löser man genom att sprutglasera tunt. Om du behöver glasera tjockare kan du behöva värma godset eller lägga i något klister i glasyren. Du kan behöva testa en del. Jag har sett att andra använder spraylim eller blandar i tapetklistret/sirap/agaragar/fint mjöl i glasyren. Om du kan glasera din glasyr tunnt är det klart enklare- lycka till :)

John Rönnbäck
6/20/17, 7:15 AM
#3

Tack för bra och uttömmande svar!  Min glasyr är tyvärr ganska tjock, men jag kanske kan tunna ut den och dra på den i lager.  Eller kanske räcker det att spraya på ett par tunna lager först? Kanske fäster det om jag penslar på lite tjockare glasyr ovanpå. Det får bli ett test. :-)

Hjärtligt tack!

Simon.haggbom@kolsvart.se
#4

Aldrig testat det själv men vet att lergodsglasyr går att bränna på stengods temp med.Tror den kan vara rinnig mm men testa på insidan av en skål eller nått.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#5

Sen kolla lägasta tempen på leran du använder. Kanske sintrar långt innan 1200 så räcker ju det.

Upp till toppen
Annons: