Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1054 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

blanda glasyr rätt

Kan man bara blabda pulver mwd vatten tills den har den kosistensen man vill eller finns det en viss mängd vatten per kg glasyr?

Annons:
LenaR
2017-06-22 10:07
#1

Vilken konsistens glasyren ska ha beror på om du tänker spraya, doppa, hälla m.m, hur tjockt eller tunt glasyren ska ligga för att vara i sitt esse, och, inte minst, din egen preferens. Så nej, det finns ingen bestämd utgångspunkt. Om jag minns rätt säger Cebexinstruktioner 7-8 dl vatten per kg glasyr, och det kan man väl utgå ifrån. Däremot finns det flera sätt att hålla koll på glasyrens vikt per volym när du bestämt vad du tycker är optimalt. Prova att söka på flytvikt så hittar du hoppeligen någon bra tråd.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

oskarisacson
2017-06-22 10:09
#2

Jag citerar zzaga från ett annat inlägg: 

http://keramik.ifokus.se/articles/4d71742ab9cb462239084c76-att-blanda-sina-egna-glasyrer

"Det är nu dags att tillsätta vatten. Här kan du tänka lite som att blanda gips ungefär. Häll på vatten tills det täcker. När vattnet sjunkit undan lite kan du hälla på lite till. Tillsätt inte för mycket vatten i början. Det är inte bra att hälla av vatten om du kommit i för mycket. Vissa glasyrer innehåller ämnen som löses i vattnet som man i så fall häller ut.

Låt glasyren stå till sig i nån timme eller två, gärna längre.

Det är nu dags att sikta glasyren. Varför gör man nu det? Jo, ämnen i glasyrer har olika storlekar och man vill att alla partiklar ska blanda sig väl, och så vill man vara säker på att orenheter försvinner.

Jag brukar göra så att jag siktar ner i en hink med hjälp av en styv målarpensel och sen siktar jag tillbaka ner i första hinken en gång till. Nu får du möjlighet att kolla tjockleken på glasyren. Tillsätt ev mer vatten.

Dags att provglasera. Om du bara gjort ett litet test är det bra om glasyren är lite tjockare än normalt vilket gör att det kan vara lättare att se resultatet.

Mina prover brukar vara runt en 100-200g. Om jag sedan blir nöjd med provet blandar jag ett kg.

Glaserar igen och blir jag sedan nöjd så blandar jag 4 kg eller mer."

LenaR
2017-06-22 12:11
#3

#2 Bra påpekande om att inte hälla av vatten! Har glasyren blivit tunn är det bättre att låta den stå utan lock så det dunstar.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: