Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2637 ggr
Giema
6/25/17, 11:11 AM

Cerama ugn

På cerama nya runda ugn sitter ett spjäll undertill, ska det va öppet eller stängt?Olika för olika program? Det står inget i boken.

Annons:
Giema
6/26/17, 1:05 PM
#1

Ingen som vet?🤫

Bjørg
6/26/17, 2:08 PM
#2

Hei Giema! Jeg har lært at man brenner råbrann med spjellet åpent til ca 600 grader og til ca 3-400 grader på glasurbrann for å slippe ut "kjemisk vann" 👋

Og så åpner jeg på ca 500 grader på veien ned!

Giema
6/26/17, 8:12 PM
#3

Ok Tusen Tack för ditt svar Björg!!

Ulla
6/26/17, 8:55 PM
#4

I instruktionen till en annan liknande ugn står det att man sparar på elementen om man har öppet i början av bränningen. Undrar varför det är så?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
6/26/17, 9:27 PM
#5

#4:   Det beror på att vattenånga tär på elementens skyddande oxidskikt, särskilt om ångan tillåts bli kvar i ugnen upp i högre temperaturer.  Ångan bör m.a.o. försvinna så tidigt och snabbt som möjligt.

En annan sak om ventilation:    Matta glasyrer får ibland blanka fält pga att spjället är helstängt genom den senare delen av bränningen. Ångor som borde ha ventilerats bort kondenserar då tillbaks på godset helt eller delvis, om de får vara kvar i ugnen, och orsakar problemet.   En    a-n-i-n-g    ventilation genom hela bränningen kan avhjälpa det…..   Gäller särskilt om ugnen är tätt satt…

Ulla
6/27/17, 7:47 AM
#6

Intressant. Det där att matta glasyrer ibland fått blanka fält har jag sett utan att förstå varför. Men det verkar finnas så mycket som påverkar resultatet att man inte blir förvånad.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Giema
6/27/17, 7:49 AM
#7

Tack Bosse, på ugnen (cerama 100 l) sitter ju även ett litet ventilationsrör upptill på sidan. Så ventilation finns ju hela tiden. Det är därför jag blir fundersam på spaken undertill.

Bo§e
6/27/17, 9:38 AM
#8

#7:  Genom att reglera det nedre spjället, kan man då styra så att man får mer eller mindre ventilation, men aldrig helstängt…..vilket i grunden är bra.

Giema
6/27/17, 11:49 AM
#9

Jo det förståss. Men i vilka lägen ha det understa spjället öppet? Och när ha det stängt? Röda glasyrer: stängt? Skröjbränning:öppet? På förra ugnen som va en stor bamse från 1983 la jag på stenen vid 900 grader och tog av den nån gång på väg ner, blev alltid bra och ugnen var jättefin inuti.

Bo§e
6/28/17, 3:44 PM
#10

Om du har viss vana från äldre ugnar, låt (tankemässigt) bottenspjället bli den nya "stenen",  så kommer allt att fungera….   Krångligare behöver det inte vara… 

🙂

Giema
7/2/17, 7:15 AM
#11

Tack Bosse, alltid lika roligt att få dina vänliga svar

lerverkstan
7/21/17, 8:03 PM
#12

Intressant information! Jag har alltid luckan nertill stängd tills ugnen går ner på avsvalning vid ca 400 grader. Upptill är det ju visserligen ett hål också och det är alltid öppet… Men så om jag förstår rätt så ska luckan nertill vara öppen i början av bränningen så ångan får "skjuts" upp??

guwi
7/26/17, 10:07 AM
#13

Hej! Hur använder ni pluggen till det det övre luftröret på ovan nämnda ugn, undrar jag nu?

Annons:
usd
7/30/17, 9:51 PM
#14

Hej. Jag har alltid bottenspjället, övre sidoplugg och plugg i locket (eller nedre & övre pluggarna på den andra ugnen)helt öppet under skröj. Från start.till ugnstömning. Vid glasyrbränning är det öppet fram till 800-1000 grader. Sen stänger jag alla pluggar under resten av bränningen fram tills ugnen är kall och kan tömmas. Och jag har alltid tätt packade ugnar ;)

Upp till toppen
Annons: