Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1385 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Raw glazing?

Någon som testat Raw Glazing? Tänkte jag skulle exprimentera med att glasera mina bonsaikrukor som läderhårda och bränna till 1220 grader. Erfarenheter? Vad kan hända? Glaseras ganska tunt och bara på utsidan.

Annons:
Bo§e
2017-07-01 20:35
#1

Ja, "råglasering" på vårt gamla språk…🙂      Råglasering kan vara vanebildande….dvs ajöss med alla skröjbränningar….en enda bränning i stället för två…   Bra metod, när glasyren innehåller mycket lera, eller rentav enbart består av lera, men kan förstås tillämpas med de flesta vanliga glasyrer också.

Tänk bara på att börja bränningen som en skröj, dvs långsamt upp till 600-650°C.

(En nackdel är att "råa" föremål inte kan greppas med glasyrtång på vanligt sätt, och tunna föremål kan "haverera" pga "vattenchocken"…..)

Simon.haggbom@kolsvart.se
#2

Bara kört på 2 lager med en pensel på utsidan. Får kolla va som händer.

pyromanen
2017-07-01 22:11
#3

Jag råglaserar nästan allt jag gör. ( har ingen elugn att skröja i, saltbränner i vedugni). brukar glasera insidan en sag och utsidan tidigast nästa dag, det kan bli för blött annars. Risker är att godset ju blir blött igen och ska torks igennoch hest jåmnt. Har varit med om en gång att alla tekoppar fick kantspricka på en sida, förmodligen pga sned torkning efter engobering/glasering. Också risk att saker som satts ihop av flera delar kan gå isär i sammansärtningarna.. En får förstås hantera sakerna mer varsamt. Och bökigare att göra om/rädda om man får för tjockt eller för ojämnt eller på fel ställe. Men funkar 😊

Giema
2017-07-02 07:12
#4

Har en krånglig skulptur som ska ha 2 glasyrer. Kan man glasera halva och sen köra den i skröj, och därefter glasera resten och köra glasyrbränningen? Då blir alltså första glasyren både sköjad och glasyrbränd. Min vinst vore isf att jag kan maskera på den först brända för att få glasyr nr 2 att bli exakt. Alternativet, som jag vet, vore kanske att maskera och spruta på första glasyren, ta bort maskeringen och penselmåla glasyr nr 2. Vad tror ni är bäst?

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vill bara meddela att mina expriment funkade bra. Detta är den ena krukan jag brände direkt med glasyr på utsidan utan att skröja. Ändå nöjd. Skönt att skippa ett steg. Brände de ganska sakta. Skröj hastighet.

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#7

nr 2

[rolnor]
2017-07-03 17:39
#8

Kul att det gick bra, jag råkade av misstag råglasera en kruka av Porslinslera, svårt att se skillnad på skröj och rå skärv när leran är så vit. Den gick sönder när jag skulle lyfta in den i ugnen, leran blev mjuk av den våta glasyren. Hade jag gjort det medvetet hade jag låtit den torka över natten  först.

LenaR
2017-07-06 22:00
#9

#4 Giema Metod 1 låter smidigare. Men ställ frågan i en egen tråd, så syns den bättre. Simon, snygg gul glasyr. Egen?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nä köpte en del glasyrer aom jag tror var från ett dödabo. Dessa 2. Har massa olika men de verkar så gamla att kag inte hittar någon info om dom.

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nä du nu ljög jag ;) det var inte den gula. det var denna vita (marmorerad) dock tiöösammans med den gröna blev den gulaktig. Är typ lavafläckar i den lr nått.

Upp till toppen
Annons: