Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3299 ggr
MayaLisan
2017-07-12 09:53

Eldfast tegel, göra själv?

Jag har ett litet projekt på g. Ska göra en bak/pizzaugn som ska stå ute i trädgården. Skulle jag kunna tillverka det eldfasta tegel som ska utgöra botten i ugnen? Det ska funka att elda direkt på det. 

Stengodslera, med en massa chamotte??

Någon som testat? 

Är det för stor risk för sprickning?

Teglet man köper är ju lite dyrt…men inte så dyrt. Men det vore ju kul att skapa det själv , om det gick. Ax till limpa liksom :-)

Annons:
Bo§e
2017-07-12 16:33
#1

Utgå från en lera som åtminstone tål 1200°C eller mer.  Du behöver ingen chamotte.  Knåda in massor av sand (våt sand skall det vara), så mycket som möjligt utan att leran "faller sönder".  Om leran "torkar ut" under inknådningen är sanden för torr.  Gör det succesivt, steg för steg, tills du har en mycket "mager" men fortfarande hanterbar massa.   För att minska senare sprickrisk är det bättre att göra fler, och mindre stenar, än några få stora.  Tänk "mycket långsam skröj" när du bränner dem….

MayaLisan
2017-07-12 22:07
#2

Toppen Bosse!

När man bränner då… bränner man långsamt upp till 1200°C -1250°C direkt ? Alltså ingen skröj först?

Dimension på sand då? Grov , eller fin? Sandlåde, eller gjutgrus?

Bo§e
2017-07-13 07:19
#3

Låt bränningen ta åtminstone 12 timmar upp till ca 650°C.  Därefter kan du köra full fart upp till förslagsvis 1000-1100°C.  Man behöver inte pressa leran upp till dess smärtgräns….det blir mindre spänningar i teglet, om leran inte fått sintra. 

Sanden:   "Sandlåda" blir bra….   Plocka bort eventuella större stenbitar.

Fläckemyranpeter
2017-07-17 21:21
#4

Vilket spännande projekt!! Hur tjocka tänker du göra stenarna?

MayaLisan
2017-07-18 21:18
#5

Ja, vad kan vara lagomt? 25-30 mm kanske. 

Är lite osäker på om jag ska testa detta , eller köpa färdigt… men det är ju väldigt frestande faktiskt.

Ulla
2017-07-18 21:37
#6

Kul tanke. Din pizzaugn skulle verkligen bli speciell. Men jag förstår om du väljer att köpa färdig sten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: