Annons:
Etikettövrigt
Läst 1780 ggr
Ulla
7/29/17, 2:34 PM

Loppisfynd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar alltid då och då kika in på loppis för att se om jag hittar något användbart. Särskilt på sommaren brukar det ju dyka upp loppisar litet varstans. Mitt bästa fynd var en riktigt fin kavalett som jag gav endast 40 kr för. Mitt senaste var den här vågen. Den kommer jag säkert att få nytta av framöver. Den har både gramvåg och "grovvåg". Väger upp till 10 kg. Har du gjort något bra keramikfynd någon gång, på loppis eller någon annanstans?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Bo§e
7/29/17, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har inte varit på loppis på länge, men här är en "fådd" sak….en present från en vän som levt många år i Afrika.   En gropbränd kruka från Etiopien….

🙂

Ulla
7/29/17, 10:41 PM
#2

Fin! Man får verkligen lust att hålla i den och känna på den lena ytan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
7/30/17, 10:58 AM
#3

Fin, jag undrar hur mekaniskt hållfast sån gropbränd keramik blir?

Bo§e
7/30/17, 3:34 PM
#4

#3:   Inte överdrivet hållfast….kärlet känns påfallande lätt när man greppar det,  och det har inte bara med godstjockleken att göra….jag misstänker att leran gjorts porösare genom inblandning av jord (humus) eller kodynga etc,  (ja sådant förekommer !!)  som sedan fått brinna upp.  Sådana tillsatser kan öka lerans plasticitet, och gör också godset mer tåligt för primitiva bränntekniker (mindre spänningar).    I moderna termer kan man säga att lerans glödförlust är mycket hög, vilket man dragit nytta av vid tillverkning och bränning. 

#2:  Ja, ytan är glättad, och känns verkligen skön att ta i…..

ramjambam
7/31/17, 11:08 AM
#5

Kodynga, såvitt jag vet, innehåller cellulosa fibrer. Alternativ till papperslera för den som är magstarkt!

attis kakelugnar
9/15/17, 12:48 PM
#6

Den gropbrända urnan är en kaffepanna.mun vän fr Eritrea kokar alltid jättestarkt kaffe i dito,på öppen låga m lite gräs i pipen så den inte pyser över.Jättefin.

Annons:
attis kakelugnar
9/15/17, 12:48 PM
#7
attis kakelugnar
9/15/17, 12:48 PM
#8
Ulla
9/15/17, 5:38 PM
#9

Problem att ladda upp en bild?

När kajsa_h förut hade problem att ladda upp bilder skrev jag det här till henne. Det visade sig vara precis vad hon behövde för att lyckas. Hoppas att det går lika bra för dig, attis kakelugnar, om det var det du försökte göra.

  • Det ska inte vara något problem att ladda upp bilder, bara de är i jpg-format. Det som jag råkat ut för någon gång är att stora bilder tagit väldigt lång tid att ladda upp så jag har klickat mig vidare för tidigt. Då har det berott på att min egen uppkoppling segat. Man kan se när bilderna är färdigladdade så att man kan gå vidare utan att avbryta uppladdningen.

  • Förut fanns en gräns för 5Mb storlek, men jag tror faktiskt inte att den är kvar. Det bästa är nog i alla fall att skala ner bilderna litet innan.

  • Om du inte lyckas så kan du mejla mig bilderna. Då lägger jag in dem i dina tomma inlägg ovan. Men, som sagt, det borde funka för dig också.

Lycka till!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ebett
9/17/17, 10:22 AM
#10

Jebena heter en sån kaffekanna. Jag har skålar från Etiopien i samma material. Verkligen lätta och känns sköra. De känns liksom träiga. Spännande med kodyngan :)

Ulla
9/17/17, 2:28 PM
#11

Så det är en kaffekanna. Intressant! En sån skulle jag gärna servera kaffe ur. Tack för att ni berättar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: