Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1951 ggr
hansmoller
2017-08-06 17:44

Konvertera elugn till gas/el-hybrid

På sikt vill jag bygga upp en egen keramikverkstad för att kunna lägga mer tid faktiskt arbetande med keramik och mindre vid datorn och böckerna läsande om keramik…

Reduktionsbränning är något jag vill kunna göra och jag funderar möjligheten att konvertera en begagnad elugn till hybridugn där man kan få atmosfären reducerande med propanbrännare.

Jag har bränt i en sådan ugn på KKV i Göteborg. Konstruktionen liknade en vanlig frontmatad elugn med tillhörande automatik och när det var dags för reducering släppte man på gas till två venturibrännare i underkant av ugnen manuellt. Utloppet till skorstenen satt om jag minns rätt i bakre, nederkanten m a o en downdraft eller crossdraft. 

Enkelheten med en automatik för att styra temperaturen och manuell styrning av gas och reduktion.

Internet är förvånansvärt tomt på information om liknande byggen. I USA verkar alla reduktionsbrännare ha rena gasugnar eller möjligen vedugnar. Naturligtvis går det att köpa eller bygga en ren propanugn men kostnaden för gas och eventuell styrautomatik avskräcker.

Finns det någon här som har erfarenheter eller tips om liknande byggen? Jag har bara hittat en amerikan som konverterat en gammal toppmatad ugn till en up draft el/gas-ugn

Fallgropar och svårigheter?

Jag har förstått att inte allt eldfast tegel klarar reduktion så det är såklart något att ha i åtanke.

Annons:
Bo§e
2017-08-06 18:52
#1

Idén med hybrid- eller "el/gasugnar" är nog lika gammal som elen själv, och genom alla år kan man notera att de varit  aktuella i omgångar, och varje gång har intresset falnat när man - återigen - upptäckt nackdelarna, främst att elementen lever ett synnerligen tufft liv i reducerande atmosfär.  Sedan har allt glömts bort, och någon "uppfinner" tekniken på nytt……i cykler….

Tekniken fungerar dock utmärkt, dvs så länge allt är intakt och i gott skick, men hur länge består detta…?    Likt t.ex. en amfibiebil (inte mycket till båt, och inte någon bra bil), indikerar detta hur konfliktfylld idén med "kombinationsmaskiner" kan vara, rent allmänt….

Jag vill inte avråda någon från att försöka, bara belysa de svaga punkterna hos idén med kombinationsugnar.   Javisst, det fungerar, så länge man underhåller (eller orkar underhålla) utrustningen….

En annan faktor är förstås också hur ofta/sällan man bränner……

hansmoller
2017-08-06 21:29
#2

Tack Bosse!

Hur går ditt resonemang kring "hur ofta/sällan man bränner"?  Menar du att gaskostnaden för en genomsnittlig småskalig keramiker i sammanhanget trots allt blir lägre än kostnaden för inköp och underhåll av

hybridugnen?

Bo§e
2017-08-06 22:36
#3

Nej, jag menade inte gaskostnaden, som är en separat faktor. Den är svårberäknad, eftersom olika konstruktioner kräver olika mängd gas.

Jag menade att om man bränner sällan, tar det ju - logiskt - längre tid mellan elementbytena, och man "märker inte av" elementförbrukningen på samma sätt, trots att livslängden oundvikligen blir kortare vid reduktionsbränningar.    Bränner man ofta, blir ju det hela mer påtagligt…

nyburgaren
2017-08-07 10:35
#4

Gas eller el allt beror vilka produkter man gör….

[rolnor]
2017-08-07 11:00
#5

Jag har haft två el/gas-ugnar, fungerar mycket bra, lätt styra reduktionsgraden. Man ska ju bränna oxiderande med jämna mellanrum för att skydda elementen, jag brände skröj helt enkelt. Jag jobbade inte proffesionellt och brände inte så ofta så jag kan inte bedömma hur länge elementen håller men jag bytte aldrig. Ugnarna var på ca 100 liter och gasen till en bränning kostade ca 50:-.

Ulla
2017-08-07 13:04
#6

Intressant rolnor! Jag och och LenaR var väldigt inne på det där ett tag, men det föll på att vi inte hade utrymme för en ugn som vi fick "leka" med. Jag gick en glasyrkurs för Anders Fredholm där han bl a berättade hur man gör för att bygga om en elugn till el-gas. (Tyvärr har jag glömt bort det nu.)

Köpte du dina färdiga eller hade du byggt om elugnar till el-gas?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[rolnor]
2017-08-07 14:30
#7

Jag köpte färdiga, en Scandiaugn som var uppdrag och en Uterm som är neddrag. Scandiaugnen fick jag lite glipa vid dörren och då fick jag dra på mer gas för att förhindra att luft smet in. I princip behövs ju mycket lite gas, bara att ugnen fylls och sen det lilla som glasyrerna konsumerar. Jag har aldrig behövt Byta element så jag vet inte hur länge dom håller tyvärr, det är ju den stora frågan. Överlag så måste man kunna ganska mycket teknik för att konvertera en el ugn, mycket att tänka på.

usd
2017-08-14 10:39
#8

Är Anders Fredholm med här på I Fokus? Kanske han kan dela med sig av hur man gör? Eller har någon annan hans info? Vore intressant. Har själv en gammal Naber som ska byggas om så småningom :)

[rolnor]
2017-08-14 11:30
#9

En sak man får se upp med är att flamman från gasen inte strömmar direkt mot något element, då kan det brinna av. Sen brukar man ha skorstensanslutning.

jordetta
2017-08-14 12:43
#10

Hej!

Jag har en elugn till salu som är byggd av keramiker John Nielsen som går att reducera i. Instrument TC 60. 

Elementen ligger i porslinsrör och i botten finns en öppning där gasbrännaren placeras när det är dags för reduktion. Insidan är klädd med fiber. 

Yttermått: Höjd 110 cm Bredd 80 cm Djup 93 cm. Står på en ställning med hjul som tyvärr är underdimmensionerade 42 cm hög. Kan skicka bilder.

Ugnen har stått oanvänd i ca 13 år i ett garage i källarutrymme och fått lite ytrost.

Behöver renoveras lite då bl a fiberduken lossnat lite. 

Ugnen finns i Bergkvara som ligger mitt emellan Kalmar och Karlskrona på östkusten. 

Ge ett bud!

Här kontaktuppgifter till ugnsbyggaren John Nielsen. Mailadress på hemsidan.

Åfors Keramik-Galleri

Glasbruksvägen 50

361 94 Eriksmåla

Tel: 0471-411 22

www.aforskeramik.tk

Ulla
2017-08-14 13:34
#11

#8 usd

Anders är medlem här, men tittar in väldigt sällan, så det bästa är nog att ta kontakt med honom direkt via hans hemsida. Länk till den finns på vår länksida.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2017-08-14 15:16
#12

Har funderat en del kring just att skydda elementen med rör, undras lite om inte det kan bli väl hett inne i rören när ugnen når topptemp och att detta nöter på dom?

jordetta
2017-08-14 20:09
#13

rolnor!

Använde ugnen ca 4 år regelbundet och har inte behövt Byta element. Provade aldrig att reducera. Men det finns säkert  en eller flera anledningar till varför John Nielsen inte bygger den typen av keramikugn längre.

Annons:
[rolnor]
2017-08-14 21:35
#14

OK, då tycker jag det låter som en fungerande lösning med rör! Man kan ju tom tänka sej att bränna saltglasyr med en sådan.

hansmoller
2017-08-14 22:30
#15

jordetta,
Du får gärna skicka eller lägga upp bilder på ugnen. Lite mer information om ampere och anslutningar skulle också vara bra.

Upp till toppen
Annons: