Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2220 ggr
Anmaja
9/4/17, 3:36 PM

Elementen i vår ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag undrar hur ofta ni byter elementen i era ugnar? Förstår att det är mycket olika beroende på hur ofta ni bränner, men vore kul att veta. Vi är fyra amatörer med en toppmatad rund ugn och titt som tätt råkar vi ut för att elementspiralerna hoppar ut och det ser ut som på bilden. Vi trycker in dem igen, skarvar och kör på. Funderar nu på att köpa nya och undrar vad det kostar. Hittar inga priser nånstans när vi googlat. Brukar handla av Lars Tärn så vi ska väl höra med honom inom kort.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Annons:
Ulla
9/10/17, 10:45 PM
#1

Hej! Jag har ingen riktig koll på hur ofta vi byter element i våra ugnar eftersom vi har tre ugnar som vi bränner i. Byter när de gamla elementen känns slöa och inte ger tillräckligt mycket värme, eller när något element gått av. Någon annan här har kanske bättre koll?

Fäster ni elementen med märlor när ni tryckt in dem i spåret, eller lämnar ni dem utan och hoppas att de ska ligga kvar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Merkava
9/21/17, 5:44 PM
#2

Hej, dessa element kan köpas av Kanthal i Hallstahammar, skulle tro att detta är en normal förlängning av elementet som skett i detta fall.

Det som händer med element som åldras är att Aluminiumet minskar i materialet, resistansen ökar, effekten går ner. Det är inte ovanligt att metalliska element som i detta fall så reduceras effekten med kanske 30-35%, då är det dags att köpa nya element.

MVH

Anders Brickman

Kanthal AB

[rolnor]
9/22/17, 2:57 PM
#3

Egentligen får man väl inte posta reklam här men det är ju hjälpsamt, tanken är god.

tuulan
9/27/17, 12:26 PM
#4

Jag köpte element till min 75 l. Det är 3 element o 6 spår. Kostade 2100 m frakt. Från cebex.

Upp till toppen
Annons: