Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1179 ggr
helena_form
9/10/17, 9:47 PM

Glasyr tjock som majonäs

Hej! Har blandat flera glasyrer på recept från glasyrbanken. De innehåller alla 5% bentonit. Och de blev gudomligt vackra och funkade fint de första bränningarna. Men då glasyrerna stått någon månad eller så blev de tjocka som majonäs och torkar inte på godset. Kan det vara bentoniten? Kan man i så fall lösa upp den på nåt vis? Eller kan det vara nåt annat? Någon som känner igen detta? Grundreceptet på alla glasyrerna (förutom färgande oxider) är 73 Nefelinsyenit 5 bentonit 5 dolomit 5 krita 5 zinkoxid 7 kvarts Skulle bli galet tacksam för tips!

Annons:
Ulla
9/10/17, 10:34 PM
#1

Hej Helena!

5% bentonit låter väldigt mycket. Vi råkade blanda för mycket bentonit i en glasyr och den blev precis som du beskriver. Helt omöjlig att arbeta med. Jag vet inte hur man räddar glasyren, kanske genom att blanda till ny glasyr utan bentonit och slå ihop dem?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
9/11/17, 1:19 PM
#2

Ska det kanske vara 0,5%?

ler
9/11/17, 2:01 PM
#3

För stora mängder av zinkoxid, sepiolith och montmorillonitiska ämnen gör sådant med glasyren, inte direkt ett fel men irriterande. minska mängden bentonit så som rolnor säger. och så kan du ju ersätta den förlorade mängden med bränd kaolin. Och så kan man ju ha i mera vatten.

helena_form
9/11/17, 5:22 PM
#4

Tack för kloka råd Ulla, Rolnor och Ler, Fråga till ler- vad är sepiolith ovh montmorillonitiska ämnen? Spännande nya begrepp för mig!

LenaR
9/18/17, 10:59 AM
#5

Du har redan fått bra svar, men jag lägger till att bentonit oftast används i mängden 1-3%. Jag har ett enda recept som faktiskt innehåller 5% bentonit, och det är förvånand att det fungerar. Ullas tips om hur du kan rädda din tillblandade glasyr fungerar iaf. Och jag skulle prova max 3% i de andra recepten. Lycka till!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: