Etiketterglasyrerglasering
Läst 743 ggr
Insteadoflaundry
2020-04-09, 18:49

Georgg & Schneider 1100 lera - glasyr!

Hej, Jag är väldigt förtjust i den porslinslika stengodsleran 1100 från Georg & Schneider, men får problem med att transparent glasyr krackelerar vid bränning (1240 grader. Den klarar upp till 1300). Någon annan som har samma problem och hittat en transparent glasyr som funkar? Eller annan lösning?

Susanne Sundström
2020-04-10, 19:46

Jag har testat den och ingen av mina glasyrer ville fungera väl med den leran - som jag för övrigt tycker om. Jag la ned det till slut. Jag följer och ser om du får något tips, då kanske man gör ett ryck igen.. :)

//Susanne Sundström
Bosse Cebex Gbg
2020-04-10, 20:15

Genom att testa flera olika transparenta glasyrer, hittar man troligen - till slut - en som passar.  Många leverantörer säljer billiga små provpåsar med glasyr.

Om man har en kulkvarn kan man mala ner en glasyr till mindre kornstorlek än "standard",  och sedan lägga den mycket tunt på porslinsleran.  En sådan behandling kan ge glasyrer helt andra egenskaper, och ge helt andra uttryck på porslin.

Insteadoflaundry
2020-04-10, 21:19

Hej och tack för svar! Jag får helt enkelt testa fler transparenta glasyrer då. Den fungerar med andra glasyrer, det är det som är så enerverande. @SussieCre8 jag hör av mig om jag lyckas! ☺️

Susanne Sundström
2020-04-13, 08:38

Tack detsamma! #3

//Susanne Sundström
Upp till toppen