Annons:
Etiketterkurserutbildningar
Läst 1422 ggr
Ulla
2022-12-17 19:21

Keramikkurser 2023 (2024)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan du som är medlem i forumet skriva och berätta om dina egna kurser 2023. Kurserna listas i bokstavsordning i inlägget högst upp.

Skriv då i den här tråden. Håll gärna informationen kortfattad. Du får länka till din hemsida där du lagt ut en mer detaljerad information .

Det är viktigt att du anger var i landet kursen hålls, t ex Drejkurs i Malmö, så att den som söker via Google hittar rätt.

Nedanför kommer att finnas en sammanfattning av kurserna. Varje kurs finns beskriven i en kommentar i tråden. Orterna ligger i alfabetsordning i sammanfattningen.

Skicka mig ett meddelande när du lagt upp din kurs så att jag inte missar att föra in den i sammanfattningen.
………………………………………………………………………………………………
Här nedan finns en sammanfattning av kurserna:

  • Keramikkurser i Alingsås, Västra Götaland hos Lerstudion.
    Kommentar #4
  • Keramikkurser i Majorna, Göteborg. #5
  • Keramik i östra Göteborg. #18
  • Kurs för nya lerisar. Studio Skavank på Hägerstensåsen i Stockholm. #23
  • Drejkurser i Höganäs. #12
  • Sommarkurs, Kvällskurser & Workshops i Keramik hos Cheramic by Christine i Nödinge. Mer info: #15
  • Keramik i Olofstorp, Göteborg - BARNKURSER. #22
  • Workshops i Stockholm, Käggeboda #24
  • Kurser i keramik i Trosa. #7
  • Kurs i Handbyggd keramik (ABF Tyresö). #20
  • Keramikkurser i Växjö. #19

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

  • Redigerat 2023-12-04 15:43 av Ulla
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Mac
2023-01-15 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Keramikkurser i Alingsås, Västra Götaland hos Lerstudion
[www.lerstudion.com]()

Vi erbjuder

Kvällskurser i keramik, drejning och skulptur

Dagkurs i keramik

Prova-På Drejning

Förälder-Barn Helgkurser

Bokning online via hemsidan

  • Redigerat 2023-01-15 21:19 av Mac
studiogülbin
2023-01-16 11:26
#5

Keramikkurser i Majorna, Göteborg

Jag som håller kursen heter Gülbin Kulbay och arbetar som konstnär, keramiker och arkeolog.

Den här kursen passar både dig som är helt ny och för dig som redan har erfarenhet av lera och keramik.
Under kursen får du lära dig flera olika byggtekniker som att tumma, ringla och kavla från ett arkeologiskt perspektiv.
Vi använder oss av stengodslera som bränns i höga temperaturer för att skapa hållbara föremål som tål diskmaskin.

Jag visar även olika dekortekniker från arkeologiska föremål som du kan dekorera dina alster med.
I slutet kommer du få välja glasyr som jag glaserar dina alster i.

Länken nedan tar dig till mina kurser:
https://www.studiogulbin.com/shop

Välkommen!

slow ceramics made by studio gülbin in Majorna, Göteborg, Sweden
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
V
2023-01-25 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

På Verkstan i Trosa kommer vi under våren ha kurser i Keramik och tillverka egna verktyg till keramiken. Vi är en lite trä och keramikverksatd som ligger på Industrigatan i Trosa. Vi finns på instagram: Verkstantrosa och på facebook: verkstan. Nu i Februari gästas vi av den hållbarhetsnominerade Linda Engström från Salt Jord i Nyköping som även hon har kursverksamheter och mer spännande kurshållare kommer dyka upp under året.
Välkomna!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Oxenblue
2023-03-09 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Oxenblå Konstkeramik startar drejkurser i Höganäs from 11/4

All info finns på min hemsida www.konstkeramik.se

Hjärtligt välkomna!

  • Redigerat 2023-03-09 19:56 av Oxenblue
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Keramik-Christine
2023-05-30 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#15

Ny Sommarkurs vecka 31;
Mån, tis, ons, tor kl 9.30-12.30
Glasering tor vecka 34
5 tillfällen; 2275kr

Höstens schema finns ute, varmt välkomna 🤩
Kvällskurserna:
Måndag är fullbokad, Tisdag 1 plats kvar, onsdag & torsdag har fler platser!

Prova-på-Workshop i Keramik, måndag 21 augusti kl 17.30 🤩

www.chbych.se

Sommarkursen vecka 30 blev fullbokad relativt snabbt och efter några förfrågningar finns det nu en helt ny sommarkurs vecka 31!

Varmt Välkomna att starta semesterdagarna med att skapa i lerans avkopplande värld, möt nya härliga personer och låt kreativiteten få ge livslust innan du fortsätter dagen med bad och grillkvällar 🤩

Inga förkunskaper krävs och jag håller i kortare genomgång för att gå igenom de grundläggande teknikerna så som att kavla, ringla, tumma, dreja, dekorera mm. Därefter finnas jag för er i ert fria skapande så mycket eller lite du själv önskar! Vill du ta en liten paus finns det en solig altan med sjövy ☺️

Nu blir det snart powerwalk i skogen… plockar nog lite vackra blad idag för att skapa krukor med… sommaren är ljuvlig med alla blommor och bladverk som vi kan skapa med i leran 😃

Bon journey ❤️

Ps. Ateljen finner ni vid vackra Vimmersjön i Nödinge!

Keramik-Christine

Denna kommentar har tagits bort.
Forma
2023-06-26 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

[formakeramik.storedo.com ]
Välkommen på drejkurs i Floda, 20 minuter utanför Göteborg. 6 elever i varje grupp och 1 drejskiva per elev. Föredrar du att skulptera/kavla/ringla så går det såklart lika bra. Mängder av underbara glasyrer finns att välja på!
Start vecka 34:
Måndagar kl.13.30-16.30
Måndagar kl.17-20
Tisdagar kl.10-13
Onsdagar kl. 13.30-16,30
Onsdagar kl. 17-20
Torsdagar kl. 17-20
Samt helgkurser.
Forma Keramik och drejkurser
Anna 0708-665766
formakeramik.storedo.com

  • Redigerat 2023-06-26 14:18 av Forma
M
2023-06-28 21:39
#18

Keramik i östra Göteborg

Nu finns möjligheten att till ett mycket bra pris prova på keramik! Alla välkomna, erfarna som nybörjare, barn och vuxna. Även din hund är välkommen om hundvakt saknas.

Kör drop in hela sommaren och hösten tider enl ök, alltså inga fasta kurser - du bestämmer när du kan och har lust att skapa. Mycket flexibelt och smidigt.

Nybyggd verkstad, Fullutrustad. Inkl elektrisk drejskiva. Stort urval av lera och glasyrer. Både lergods och stengods.

Finns i Olofstorp. Busshållplats ca 10 min från verkstaden, som finns i anslutning till hemmet. Med bil ca 25 min från Göteborg city, buss samma.

0762053496
Mariahelenalind@yahoo.co.uk

Månvind
2023-07-16 15:18
#19

Växjö
I nya lokaler och med 6 drejskivor kör vi igång höstens kurser. Finns för anmälan på hemsidan nu. Drejning grund/avancerad, dag och kvällstid, Intensivdrejning 3 dagar, Provapåhelg. Varmt välkomna!
Månvind krukmakeri / Lena Arleij
manvind.se

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

SabinaP
2023-08-22 09:25
#20

Kurs i Handbyggd keramik (ABF Tyresö)
Är du nyfiken på hur lera kan gå från klump till keramik? I den här grundkursen går vi igenom olika tekniker för att handbygga keramik samt grunderna i processen från lera till keramik.

UPPLÄGG OCH KURSINNEHÅLL
Vi arbetar sömlöst mellan olika tekniker för handbyggd keramik. Ringling, tumning och kavling och kombinationer av dessa. Vi använder drejskiva och olika formar som hjälpmedel för vissa moment. Under kursens gång får du också möjlighet att jobba med dekorer och reliefer på dina alster.

Vi träffas 10 fredagskvällar i Hantverksgården i Tyresö i liten grupp (max 6 personer). Kursstart 22 september kl 16-19.

NIVÅ/FÖRKUNSKAPER
Grundkurs. Du behöver inte ha några förkunskaper, eller så vill du lära dig mer om olika tekniker.

Läs mer här.
https://www.abf.se/…/konsthantverk…/handbyggd-keramik/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
M
2023-09-23 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#0: Keramik i Olofstorp, Göteborg - BARNKURSER

Nu finns möjligheten att till ett mycket bra pris prova på keramik! Barnkurs anordnas tillsammans med en praktikant, därav lägre pris om enbart 700 kr för fem ggr. Lera, glasyr, bränning, handledning - allt ingår.

Valbara dagar är
tisdag kl 17 - 18.30 ,
onsdag 17 - 18.30
lördagar 10 - 11.30 , eller 16 - 17.30

söndagar drop in för barn och vuxna enl ök. Då betalar vuxna 250 kr per gång och barn 150 kr per gång.

OBS begränsat antal platser, anmäl via sms! 0762053496

Finns i Olofstorp. Busshållplats ca 10 min från verkstaden, som finns i anslutning till hemmet. Med bil ca 25 min från Göteborg city, buss samma.

G
2023-10-12 10:36
#23

Studio Skavank på Hägerstensåsen i Stockholm erbjuder kurs för nya lerisar.

https://facebook.com/events/s/keramikkurs-pa-studio-skavank/980203526534832/

Fler kurser, prova-på och hyra av plats kommer inom kort. Följ vår instagram för uppdateringar.

https://instagram.com/studio.skavank?igshid=NGVhN2U2NjQ0Yg%3D%3D&utm_source=qr

Välkomna! :)

Evenemang i Stockholm, Stockholms län av Mjaa Kindblom den torsdag, oktober 19 2023
karin.is.
2023-11-06 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Workshops i Stockholm, Käggeboda
Våren 2024 erbuds Raku, saltbränning och saggar
27 - 28 januari Raku och saggar
10 - 11 februari Raku och saggar
23 - 25 februari saltbränning och saggar
1 - 3 mars saltbränning och saggar
29 - 31 mars saltbränning och saggar

mer information se www.karinmeyer.se

Upp till toppen
Annons: