Vilken ugn ska jag köpa
Jag ska köpa en ny ugn, 145 L Bränner ca 2 gånger i veckan max temp 1250 enstaka gång 1280.
Har begränsningar i strl och landat i Rhodes Te s eller ecotop. Någon som sitter på bra info eller tankar om vilken av dom jag ska välja.
Hej,
Om du tänker bränna i de temperaturer du nämner, är "TE S" det bättre valet.
Pga den högre effekten, kommer bränningarna att hålla sig konstanta under längre tid, och elementen kommer att hålla längre.
Den blir, i det långa loppet, ett billigare alternativ än Ecotop (!), och resultaten blir mer stabila och förutsägbara.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Okej. Det jag hade i åtanke med Ecotop är att rummet för ugnen är relativt litet och ecotop inte höjer rummets temperatur nämnbart under bränning. Även att den drar mindre el. Men det låter som att TE S kanske ändå lönar sig i slutändan.
Har du erfarenhet av hur mkt värmen i rummet ökar av TE S vid högbränning. ?
Just nu funderar jag även över ventilationen, om det skulle räcka att ha fönstret i rummet öppet under bränning…
Det blir tvärtom…!
Ecotops lägre effekt gör stengodsbränningarna längre (segare), och ugnen blir varmare utvändigt….och värmer rummet mer….!
- Redigerat 2026-08-24 12:51 av Bo§e
#3: Okej det var ju bra att veta! Hört från andra att värmen i rummet endast ökar ngn grad med ecotop. Men då borde det ju inte bli stor temperaturskillnad med TE S heller.
Med TE-S kan rummet inte bli varmare, utan snarare tvärtom.
Om rummet (rumsvolymen) inte är för litet, kan man ibland klara sig med att öppna ett fönster.
Vad man måste sträva efter (minimikravet), är att rumstemperaturen inte bör stiga över ca 40-45°C som varmast, vilket kan få styrenheten att börja mäta fel…
Rummet är ju som varmast, just när man vill att temperaturvärdet skall stämma….
- Redigerat 2026-08-24 12:42 av Bo§e