Keramik iFokus

Keramik

Läst 99 ggr
Sjöudda
0

Ugn i ouppvärmd lokal

Hej,
Har läst här i forumet att ni har ugn i ouppvärmd lokal?
Är det ok, förstår att man måste anpassa lite utifrån detta. Ta in automatik och skivor, förvärma så ugnen hinner torkar osv
Men hur är det med ny ugn
Jag tänkte köpa en nabertherm 80r, gäller inte garantin om den står i ouppvärmd lokal?
Hur ska jag tänka?
Hittar inga begagnade ugnar så måste köpa ny…

ler
0

Skivor? Menar du ugnsplattan i så fall behöver du inte ta in den och förvärma behöver du inte heller. Garantin gäller så länge det inte har orsakats skada som du själv har gjort, men jag har aldrig hört talas om att det var behov av att utnyttja garantin på en naber ugn, vart köper du ugnen och vad kostar den?

Sjöudda
0

#1: 50 033 kr från art4fun ink moms o frakt.
Ja ugnsplattor
Så jag borde kunna ha den i ouppvärmt rum.

ler
1

Ja inga problem, jag har haft en ugn på terrassen under ett tak i sju år och aldrig haft något problem, men styrtavlan bör ha en temperatur på mellan 5-45 grader blir det varmare eller kallare då kan det bli felvisning

Sjöudda
0

#3: tack för hjälpen!

Bo§e
0

Om det är så kallt i rummet, att temperaturen på displayen hamnar "under noll", så att säga, kan vissa styrtavlor "tro" att termoelementet är polvänt, och ugnen vägrar starta.
I så fall inga problem. Det räcker då med att öppna ugnen, och värma upp insidan litet grand med en värmepistol eller hårtork, och sedan göra omstart, så går det fint.

Nämner detta, så att det inte blir någon överraskning, om det skulle hända..🙂

När du inte bränt på länge, börja gärna med en skröjbränning, så avgår eventuell fukt i en makligare takt.

Om styrtavlan går att plugga loss, är det klokt att förvara den inomhus när du inte bränner.
Inget villkor, men ett "bra tänk", om det är möjligt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-08-31 19:09 av Bo§e
Sjöudda
0

#5: tack för tipsen, jag kommer kunna sätta in styrenheten i verkstaden.

Ingvar60
1

Jag har råkat ut för att om man har jordfelsbrytare,
så kan den lösa ut, om ugnen dragit fukt.
Jordfelsbrytare kan vara känsliga.
Jag "meggade" stenen och det visade sig överledning
mellan fas och jord. Ugnen fick torkas ut ordentligt
innan den kunde startas.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7: Ja, fukt kan orsaka sådan överledning. men även torrt ugnstegel kan ibland "läcka" litet ström.

Har varit med om detta några gånger, men det har då handlat om litet större ugnar, kombinerat med jordfelsbrytare av den känsligaste typen för "hembruk".
Lösningen har då varit att i stället använda en "industriell" jordfelsbrytare, av den s.k. brandskyddande typen (nederst på bilden).
Det har dock rört sig om ett fåtal fall, men kan vara värt att nämna.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-09-01 10:42 av Bo§e
Ingvar60
1

Ja så är det. Det finns olika jordfelsbrytare och känslighet.
I de fall jag råkat ut för, har det varit mindre toppmatade ugnar.