Annons:
Etikettresor
Läst 10400 ggr
Godsagare
2010-08-29 18:00

Godsagare i Kina

Kanske rapporter om keramik.

Kanske nåt helt annat.

Men, Godsagare vill hålla kontakten med Keramik i Fokus under sitt år i Kina.

Annons:
Ulla
2010-08-29 18:04
#1

Ja, det måste du.
Är det dags nu? Otroligt spännande.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
2010-08-29 18:09
#2

Min första rapport blir från Yixin i Kina. Yixing ligger ca 2½ timme in i landet från Shanghai.

Jag hade turen att få följa med på en heldagstur dit idag. Yixing är främst känt för sina tekannor i den speciella röda leran.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yixing_clay_teapot

Dagen har varit underbar och den började med att besöka en av Kinas största nationellt erkända keramiker. Vi fick se hans lärlingar i arbete och hur han själv arbetade med en stor kruka som förmodligen slutar på ett pris i halvmiljonklassen…

Flera olika leror, i olika färger och i lager på lager. Drakar, lotusblommor, Yin&Yang, svanar etc. Mästaren själv gav oss en varsin stor vas, gjorda av hans lärlingar, i hans design. Vasen får ligga kvar hos mina vänner i Shanghai tills jag tar tåget hit från Peking. Jag får inte med mig den nu på planet…

Sedan väntade en överdådig lunch med säkert över 30 rätter. Fin kinesisk sprit som det skålades med till höger och vänster. Hönsfötter, sköldlpadda, dumplings… You name it.

Innan resan hem till Shanghai hann vi med en butik som sålde de traditionella tekannorna och jag köpte två kannor och en temugg. Vad de kostar har jag ännu ingen aning om, en i sällskapet betalade rubbet, det känns läskigt att handla något man inte vet priset på. Vi fick bara höra att "Vi får makalös rabatt…"

Bilder kommer senare om det finns intresse.

Sagakeramik
2010-08-29 18:40
#3

Åh, vad spännande det låter!!! Hoppas att du får se och uppleva en massa spännande saker.

Skicka gärna bilder om det går:)

Wabisabi
2010-08-29 18:44
#4

Intresse finns!! Ser framemot en reseskildring från KinaGlad

pyromanen
2010-08-29 18:59
#5

Här är en till som ser fram emot rapporter från KinaGlad

Tosabiten
2010-08-29 19:23
#6

Otroligt spännande det låter! även jag vill ta del av dina upplevelserna i KinaGlad

Annons:
rakuLotta
2010-08-29 22:39
#7

Jag med! Åh vad spännande det låter. Lyckost dej som får uppleva detta:-)

Sleipnir
2010-08-30 01:03
#8

Jag håller meed dom andra det är jätteintressant att följa

Godsagare
2010-08-30 04:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vad roligt att ni vill se mer från mitt äventyr.

Här kommer några bilder från gårdagens underbara dag i Yixing

Godsagare
2010-08-30 04:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Makalösa urnor vid entrén

Godsagare
2010-08-30 04:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mästaren jobbar med olika sorters lera.

Godsagare
2010-08-30 04:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Mästaren i arbete framför oss gäster

[rolnor]
2010-08-30 16:18
#13

Läckert!Glad

Annons:
Godsagare
2010-08-30 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Närbild

Godsagare
2010-08-30 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Fat. (något dammigt…)

kinnekulle
2010-08-31 00:30
#16

Oj detta är ju helt fantastiskt, jätte kul att du hinner/orkar/vill lägga upp bilder och text! Du måste ha en jättebäst resa!!

Sagakeramik
2010-08-31 20:46
#17

Vad kul att se bilder!

I vilken regi reser du? Är den någon form av "ordnad" rundtur?

Godsagare
2010-09-01 03:54
#18

#17

Jag reser helt på egen hand.

Jag ska plugga mandarin på Tsinghua university i Peking ett år är det tänkt. Jag började dock mitt år hos vänner i Shanghai. Det var en kollega till en av dem som skulle till den här staden så vi fick hänga på.

Igår landade jag i Peking så idag börjar mitt nya liv här.

Godsagare
2010-09-12 06:20
#19

I fredags ringde jag fel och hamnade hos ansvarig för art and design på universitetet.

Enligt honom kunde jag inte studera keramik detta år utan först nästa då jag kan lite mer kinesiska. Men jag var välkommen att kika in i deras studios då jag berättade att jag mer än gärna vill ha nånstans att underhålla min hobby.

Håll tummarna för att jag blir kvar… Flört

Igår var det kräftskiva här i Peking. S.A.S Radisson har en trädgård där kräftskivorna brukar hållas. För fyra år sedan var jag på samma skiva. Helt makalöst roligt.

När jag får tag på CD'n med bilder från kräftskivan kanske jag lägger upp nån bild här.

Godsagare
2010-10-12 09:12
#20

Hej igen.

Jag har sprungit på en otroligt duktig keramiker från New York här i Peking.

Joseph Foster Ellis.

Han har lovat mig att få komma till hans studio och han har även bjudit mig till hans workshop i Jingdezhen!

Jag hoppas verkligen att detta blir av, helt makalöst att man springer på en sån kille här!

Eftersom jag visste att hans studio låg i närheten av 798-området (konstnärer av alla slag) så ringde jag honom igår då mina föräldrar lyckats få inträdesbiljett till kronprinsessan Victorias närvaro vid en invigning av Swedish Fashion. Det var också en udda men rolig upplevelse.

Annons:
L.A.E
2010-10-12 11:20
#21

Roligt och intressant att få höra hur det går för dej i kina.Vi har själva blivit utvalda att få vara med på en  utställning i kina med tekannor till våren 2011 i shanghai.

pyromanen
2010-10-12 11:53
#22

Kul!

Det är lite som i barnprogrammet fragglarna (de här duniga smala mupparna) därdet finns en farbror resande "Mac" som skriver hem om allt spännande han ser ut i världen Skrattande

Godsagare
2010-10-13 11:20
#23

Oj vad spännande att få komma till Shanghai och ställa ut tekannor!

Ni får berätta mer om när, var och hur länge… Jag har ju en väninna i Shanghai och jag kanske kan passa på att hälsa på henne när utställningen är.

//Fraggel-Mac ;-)

josefinfriberg
2010-10-15 12:55
#24

Jag är jätte avundsjuk!! Tungan ute

Godsagare
2011-01-24 09:52
#25

Då är jag åter i Guangzhou där jag för tre år sedan köpte min digitala våg jag använt flitigt i verkstan! Hyrde cykel och begav mig iväg bland motorvägar och små trånga gränder. Efter två timmar på sadeln har jag äntligen hittat tillbaka och ögonen och leendet talar ditt eget språk. Jag är lyrisk! "kemikaliegatan" som jag kallar den ligger för mina fötter! Nu är uppdraget att hitta en IR termometer som klarar åtminstone 1150 grader. Jag har dock hittat en som klarar -50 till +1450C och det lär väl räcka…

Med lite mat i magen ska jag nu ge mig iväg och beställa en!

Är på kinaturné då vi har en månads ledigt mellan terminerna.

Godsagare
2011-01-24 09:53
#26

Btw…

Kobolt nitrat 100 Gram, 55 Yuan… Ca lika i skr

pyromanen
2011-01-24 10:04
#27

Vi vill se bilder!!! på den gatan… och allt möjligt annat!

Annons:
Ulla
2011-01-24 10:34
#28

Vilket äventyr du har gett dig in i! Säger som pyro, vi vill se bilder.Glad

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
2011-01-24 12:25
#29

Bilder kommer nar jag ar ater i Peking. Jag har inte tillgang till min dator nu.

Men jag tog nagra bilder darifran.

Det blev en annan termometer som fanns hemma sa slapp jag vanta i tre dar. 1500:- for en som visar temp mellan 20 och 1300 grader vilket ar fullt tillrackligt. Engelsk bruksanvisning foljer med och det har forutom koboltkloriden ar val det knappaste jag kopt pa en resa! Vagen kommer pa tredje plats…

Jag ska nar jag kommer upp till Peking leta reda pa Orton kaglor, de ar latta att skicka hem eller sa far foraldrarna ta med sig dem hem nar de kommer nasta gang. Kaglorna maste vara billigare har…

Kul att ni ar intresserade av mina sma aventyr!

agnis
2011-01-24 12:39
#30

Härligt vilken resa vilka upplevelser och vilket kunskapslyft…Tungan ute

Blott tama fåglar har en längtan vilda flyger

kinnekulle
2011-01-25 00:03
#31

Det är verkligen jättekul att "resa "med dig, skriv så snart du kan och instämmer med de andra BILDER!!!

Godsagare
2011-02-05 08:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Här kommer de utlovade bilderna!

Först Googlade jag för att ta foto på liknande termometer jag var ute efter. Mkt lättare när språket inte är gemensamt.

Godsagare
2011-02-05 08:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Sen hyrde jag cykel för att leta rätt på gatan där jag för tre-fyra år sedan köpte min digitala våg.

Godsagare
2011-02-05 08:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag bodde hos en väninna en bra bit från området men vägen dit var trevlig och i Guangzhou har våren redan börjat visa sig så det var en otroligt trevlig cykeltur.

Efter knappt två timmar hittade jag gatan och det tog inte lång stund förrän jag hittat vad jag sökte!

Nu gällde det att jämföra priser!

Annons:
Godsagare
2011-02-05 08:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jag hade ju också kravet att termometern skulle klara minst 1150 grader då jag tänkt använda den när jag bränner Raku.

Till slut köpte jag denna.

Klarar upp till 1300 grader, kostade 1500 Yuan (som skr) och jag ser verkligen fram emot att få testa den! Förmodligen tillsammans med några av er här på iFokus.

Godsagare
2011-02-05 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Avslutar med några icke keramikrelaterade bilder från min roadtrip i Kina.

Först en kvällsbild från kanalen som går genom Guangzhou. TV-tornet fint upplyst.

Det brukar vara fler båtar på kanalen/floden men nåt högdjur besökte TV-tornet och stora delar var avstängda.

Godsagare
2011-02-05 09:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Sen en bild från Kinesiska nyåret som just har varit.

Jag bodde hos barndomsvän m familj i Shanghai och jag hade turen att gästrummet vätte mot gatan så jag hade första parkett på alla fyrverkerier som håll igång nästan hela natten!

Detta kort är dock taget från matrummet.

Gott Nytt År på er! Nu är har haren stigit in och tagit över efter tigern.

Ulla
2011-02-05 11:01
#38

Gott Nytt Harens År! Tack för bilderna. De får mig att försöka föreställa mig hur din tillvaro ser ut just idag.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Tosabiten
2011-02-05 11:40
#39

Vilken lycka att få göra en sådan resa…… Skrattande bara lite avisSkrikandes

Godsagare
2011-02-08 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Visst är det en unnest att få göra en sån resa. Men har man en hel månads ledigt från universitets-studierna och Peking totalt "dör" under det kinesiska nyåret så måste man nästan ta sig för något.

Tåg från Peking till Hong Kong tog 23 timmar och kostade under femhundringen. En billig och spännande liten tripp.

Jag delade rum med en fd klasskompis när hon var i HK och jobbade vilket innebar att boendet där blev gratis.

Tåg till Guangzhou från HK kostade 150 om jag minns rätt.

Bodde hos samma klasskamrat i hennes lägenhet så även där blev boendet gratis.

Självklart äter man väl på lite bättre ställen så helt utan reskassa kunde jag inte vara.

Men det låter nog dyrare än det faktiskt blev.

Jag tog även tåg från Guangzhou till Shanghai, då slog jag till på "soft-sleeper" (lika hårt men kanske en dm bredare…) för 630 kronor.

I Shanghai bodde jag hos min gamla barndomsvän och hennes familj, så boendet där en vecka fick "kosta" nån middag för familjen och ett par pavor vin. Sen åt vi hemlagat och tog det lugnt då väninnan och deras son var sjuka i bihåleinflammation.

Sista trippen var tillbaka till Beijing och jag hade köpt tågbiljett men tröttnade på tåg när jag insåg att flyga skulle reducera resan med över 10 timmar och bara öka priset med några hundringar.

Sen hade jag oväntat tur att få bli uppgraderad på flyget så i knappa två timmar vräkte jag mig i första klass med vin och god mat!

Inte fy skam för en student.

Ni ska veta att jag är otroligt tacksam för att jag har möjligheten att få göra en sån här grej. Att åka till Kina och plugga kinesiska!

Jag är också tacksam för min familj och vänner som stöttar och hjälper mig när jag behöver.

Den här terminen som kommer ska jag ta det lite lugnare med kinesiskan, istället ska jag försöka ta mig till Jingdezhen ett par veckor för att se om jag kan gå nån kurs i drejning. Vore ju skam att inte passa på när jag ändå är i landet!

Få lära mig dreja i porslin och få komma så nära den historia som keramiken har här i landet.

Jag lovar att komma med fler bilder om ni är intresserade.

Här kommer en bild på en av de två tekannor jag köpte i byn som är känd för just dessa mörkrödbruna tekannor. Locket har sån perfekt passform att om jag täpper till hålet på knoppen på locket så slutar det rinna i pipen…

Just nu sitter jag på studentrummet och sippar på en kopp Oolong te.

Godsagare
2011-02-18 09:49
#41

Igår firade Kina "Lantern Festival". Den avslutar det 15 dagar långa firandet av deras nyår.

Jag och två andra studenter åkte in till Qiamen, en gågata söder om Himmelska Fridens Torg.

Där var det fullt med röda lanternor överallt och familjer hade tagit sig ut och gick finklädda och väntade in mörkrets inbrott och kanske också de sista (sånt vet man aldrig med Kina) fyrverkerierna för året.

Nu kom vi väldigt tidigt så vi hade hunnit tröttna innan mörkret föll och tändandet av alla röda lanternor men det var vackert ändå att strosa omkring och känna atmosfären.

Vad jag fick syn på med min "keramik-radar" var en stor butik med Taiwanesiska designers som ställde ut. Två våningsplan i öppna ljusa lokaler och den större delen var faktiskt underbart vacker keramik!

Taiwan för mig har jag inte förknippat med keramik, det har varit Kina och Japan som stått för historiken där men nu fick jag en knäpp på fingrarna. Nu står Taiwan helt plötsligt på min "att åka till"-lista.

Nu har jag rejäl abstinens vad gäller keramik och att få sätta nävarna i en stor bit lera!

Annons:
[rolnor]
2011-02-18 18:05
#42

Tack för rapporten!Glad

Godsagare
2011-03-09 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Idag har jag besökt en keramikverkstad öppen för allmänheten. Man får köpa medlemskort, antingen för 200Y/år eller ett VIP för 2000Y/år.

Det lägre beloppet gäller följande:

5 kr/klump lera Jag gissar ca 2 kg. De verkar inte vara så noga på att väga…

15kr /timme för nyttjandet av verkstan

3 timmar dock paketpris men jag minns inte för hur mkt.

Bränning i gasolugn, från 10 kr per pryl. Priserna är satta beroende på hur högt alster som ska brännas. Båda bränningarna ingår.

De använder Porslinslera.

I VIP medlemsskapet ingår:

Gratis lera

(Japp, ni läste rätt. De skulle inte ta något betalt för leran jag använder.)

20% på bränningar

"Bränningskupong" värd 300.

Jag får blanda mina egna glasyrer.

Tillgång till en "Shufu" = en lärare som kommer lära mig det jag vill…

Födelsedagspresent. (Ha ha, kineser är för roliga.)

Man får vara där hur mycket man vill.

Jag får ta med mig vänner dit…

Nu får jag fundera på vilket som skulle kunna vara mest förmånligt utifrån den situation jag är i just nu.

Jag drar upp lite bilder därifrån, atmosfären kan man nog inte riktigt få med men känslan att gå om kring där var underbar!

Denna kommentar har tagits bort.
Godsagare
2011-03-09 13:11
#45

Det verkar inte gå så strålande att lägga upp fler bilder, jag avvaktar till en annan dag.

Ulla
2011-03-09 14:51
#46

Kul med en rapport igen.

Om du tar ner bilderna i storlek så tror jag att det går bättre. När allt är intrimmat så ska det bli så att över 2MB skalas ner och bilderna får inte vara större än 5 Mb när man laddar upp dem. Hur det är just nu vet jag inte. De jpg-bilder jag har testat har fungerat bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
2011-03-09 15:11
#47

Tack för tipset men jag hinner inte ens välja bild. Det blir bara nåt som snurrar och tuggar…

Är kanske för otålig men orkar inte vänta just idag. Jag får testa igen nån annan gång.

Godsagare
2011-03-15 13:02
#48

"Taobao" är kinas variant på "Blocket".

Dock med en stooor skillnad. Här lägger nämligen många butiker upp sina varor och man kan enkelt säga att man kan hitta "allt". Kvaliteten varierar men det mesta är vad jag förstått "nytt". Inte begagnat som mycket är på Blocket.

Nu är det ju inte så lätt att handla från Taobao, jag har inte givit mig på det än, det är nån procedur där man ska chatta med säljaren och givetvis… På kinesiska.

Denna länk leder till träffarna om man på kinesiska söker efter drejskivor.

Det återstår att se hur länge jag blir kvar här och ifall jag kommer behöva köpa egna maskiner till nån verkstad…

Annons:
Wabisabi
2011-03-15 17:45
#49

Låter spännande att hyra in sig i en verkstad, väntar på fortsättningen!

Har funderat på en sak som absolut inte har med keramik att göra men du verkar ju ha koll på kina, så jag passar på att fråga. Hur ser deras tangentbord ut? Alla dessa "tecken" hur funkar detObestämd Gick in på sidan som du länkade till, inte för att jag skall köpa någon drejskiva utan bara lite nyfiken och det var ju inte mycket man fattade där inte.

Godsagare
2011-03-16 01:24
#50

Tack, det är otroligt spännande och jag längtar tills det är dags att sätta händerna i leran.

Bra fråga det där med tangentbordet, det var en av de saker jag själv funderade på innan jag kom hit, även hur de gjorde när de skulle smsa.

Men de ser ut som engelska tangentbord.

De använder sig at "pinyin" när de skriver. Lite som vår fonetiska text.

Då många ord stavas och låter lika på Pinyin, eller kanske låter olika endast på vilken ton man använder sig av (finns 4 stycken men hårddrar man det finns det 5) så kommer det upp förslag på tecken som är knutna till det uttalet.

Skriver man "ma" så bör man upp dessa tecken:

[ma](http://www.chinese-tools.com/tools/dictionary.html "Pinyin för "ma"")

Toner i språket har även vi fast vi kanske inte tänker på det.

Men tänk på vilka olika betydelser dessa ord får om vi ändrar lite på tonerna…

tomten

banan

kista

"stöta på"

[Siffran 4](http://www.nciku.com/search/all/si ""si" eller fyra eller…") är inte populär i Kina. Kollar man de olika betydelserna för uttalet så kan man förstå varför kineser betalar extra för att slippa fyror i t.ex. mobilnummer.

Det kinesiska språket är svårt men otroligt spännande och skoj!

Freja15
2011-03-16 09:25
#51

Hahaha! Kul med siffran 4 Glad

Det är så himla kul att läsa om dina äventyr långt där borta i kinamockaskogen…Skrattande

Tack!

Godsagare
2011-03-16 12:06
#52

Tack!

Roligt att det uppskattas.

Det är så smidigt med Internet och jag är glad att kunna följa iFokus härifrån.

Ha det gott!

Godsagare
2011-04-06 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Jaha, då det var national holiday här i Kina så fick vi långhelg.

Blev hastigt och lustigt meddragen till Seoul, Syd Korea.

Självklart kollade jag keramik! Det finns massor att kika på och tydligen också en "by" en bit utanför som bjuder på mer av den varan. Nu kom vi inte dit denna gång utan spar det till nästa besök. För S.Korea är verkligen värt fler än ett besök.

Folket är urtrevliga, serviceminded och glada. Maten är fantastisk och gillar man kaffe har man kommit till himmelriket! *ler

Varannan till var tredje entré gick till en coffeeshop.

Jag lägger in några av alla bilder på keramik som jag tog. Hoppas ni gillar det lika mkt som jag.

Godsagare
2011-04-06 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

150.000 Won = 870 Sek

Godsagare
2011-04-06 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Mer…

Annons:
Godsagare
2011-04-06 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Penslar i massor…

Godsagare
2011-04-06 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Avslutar med en bild på våren här på campus i Peking. Håll ut där hemma, den kommer till er också så småningom!

Wabisabi
2011-04-06 18:16
#58

#50 Tack för en intressant och rolig lektion (bättre sent än aldrigSkäms).

Härliga bilder! Våren har faktiskt börjat visa sig även här.

pyromanen
2011-04-06 18:19
#59

japp 14 grader och blåsippor i Värmland.

(man blir ju penselköparsugen när man set den hyllan!)

Godsagare
2011-04-09 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Idag undersökte jag Ancient Pottery Museeum.

Har kikat på flera tusen år gammal keramik. Här kommer några bilder.

Godsagare
2011-04-09 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

En till…

Godsagare
2011-04-09 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Ytterligare en…

Annons:
Godsagare
2011-04-09 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Keramiken är från de olika dynastierna i Kina. Museét var litet och låg väldigt märkligt till. Svårt att hitta dit och det måste finnas roligare ställen här att njuta av fin keramik. Jag letar vidare.

Godsagare
2011-04-10 05:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Innan museet var jag på tygmarknaden här i Peking.

Har tänkt åka dit länge med det har inte blivit av. Jag kom hem med 9 rullar fint tygband. Jag har tänkt fästa en ögla av dem på påsarna till min keramik. Ska också låta göra fina etiketter här.

Banden var tokbilliga!

Jag har nu nästan 1km band och allt som allt gick det på 130 Kr!

Det blir ett bra meterpris det.

lotta2
2011-04-10 07:41
#65

Ojoj, någongång SKA jag till japan och Kina!!! Underbart hästhuvud bland bilderna!

Tack för dina små berättelser, jättekul att läsa!!

LenaP
2011-04-12 16:26
#66

Tack för denna tråd!

Godsagare
2011-04-12 18:04
#67

Tack det gör mig glad.

I morgon kommer mina föräldrar hit och jag ska ta med dem till Tianjin som man når med snabbtåg (300km/h) på 25 minuter. Där finns det ett "keramikhus" som är täckt med trasigt porslin.

Jag kan inte historien bakom helt nu men återkommer med förhoppningsvis både rätt story och bilder från huset.

Kul att ni uppskattar mina inlägg, jag tycker det är roligt att få dela med mig.

Godsagare
2011-04-16 18:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Hemma igen i Peking efter två dagar i Tianjin.

Vi har varit med om allt mellan himmel och jord. Det är så galet att jag inte har möjlighet att skriva om allt.

För att ta en sak…
Det "sista" som hände på vår tripp var när vi satt i taxin mot föräldrarnas hotell från tågstationen nu ikväll. Då blir vi påkörda bakifrån och vi var (kanske är) oroliga för att vi råkat ut för whiplash. Men jag vill tro att allt gått bra. Det känns så nu i alla fall men tyvärr kan det ju visa sig långt efteråt.
Det jag faktiskt tror kan ha "räddat oss" var att ingen av oss hade bälten på oss och att det inte rörde sig om några större hastigheter.

Nåja, tre timmar senare efter tjafs med kinesiskor, poliser, telefonsamtal… Gav vi upp och lämnade i annan taxi. Det funkar inte alls som hemma i svedala där försäkringsbolagen tar hand om allt och själva behöver man inte bry sig, det löser sig ändå.

Näe, till det mycket trevliga på resan.

"China House" Vi fann museét och väl där inne kom själva konstnären fram och han bjöd på te och gav oss CD skivor med vad jag förmodar, bilder. Han ringde själva China House och bad personalen hålla öppet lite till endast för oss då klockan sprungit iväg medans vi pratade om keramik. Han tycket det var väldans roligt att få en svensk keramiker att surra med. Jag var i himmelriket förstås!

Jag måste kasta mig i säng nu men måste dela med mig av åtminstone en bild ikväll, vill ni se fler så lägger jag gärna upp det senare.

rakuLotta
2011-04-17 11:29
#69

Åh, men gud så häftigt. Ser jättegärna fler bilder. Håller med alla andra här att det är så kul att du vill dela med dig av erfarenheter och bilder från din resa.

JÄTTETACK!

Annons:
Godsagare
2011-04-20 04:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Herrtoan på "China House" i Tianjin. Tjusigt va?

Godsagare
2011-04-20 04:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Fasaden och den slingrande "svansen" som totalt är 700 meter lång…

nennes
2011-04-20 08:37
#72

Helt underbara bilder! Tack för att du delar med dig Glad

kinnekulle
2011-04-24 23:14
#73

Jättekul att se, och tack för att du delar, men vad gjorde du på herrtoan;-)))))

Godsagare
2011-05-06 11:39
#74

#72 #73

Så roligt att ni gillar det.

#73

Vi fick en guidad tur och då ingick det visst att kolla in herrtoan. Unik i sitt slag!

Godsagare
2011-05-06 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Smet in på universitetets Art & Design School idag för att reka lite innan nästa veckas sverigebesök med medföljande keramiker.

Hittade några butiker där man kunde köpa material men tyvärr inte mkt i keramikväg. Får fråga nån av professorerna vid nåt senare tillfälle var eleverna får tag på sina verktyg. Kanske de förser dem med allt?

Well, fick tag på lite böcker, bl.a. en glasyrbok med maaassssor av glasyrrecept!

Sen fanns det några magasin också varav jag köpte ett.

En annan bok beskrev hur man tecknar, kroki m.m.

Alla tre gick på 141 Yuan cirkus 133 SEK.

Recepten är på kinesiska så nu får jag plugga lite sånt också!

Det här ska bli skoj.

[perlennart]1
2011-05-06 14:00
#76

Tack för suveräna bilder och berättande. Ja den penselbutike var inte dålig, kan du inte översätta glasyrboken till svenska så kunde vel något bokförlag utge den? Jag skulle vilja liksom så många andra vara där någon månad, det skulle inte skada.

Annons:
Godsagare
2011-05-13 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

#76

Tack o tack. Jag vet inte om jag kan få den översatt till svenska. Får kolla det.

Idag har jag haft heldag med en keramiker från svedala.
Så skoj att få träffas och att jag fått visa ett av min guldkorn.

Nästan så jag glömt bort själv min egna reaktion på stället så det var kul att få bekräftelse på att det jag gillar, går även hem hos andra keramiker.

Hoppas hon skriver sin version här själv. Så ni får en rättvis beskrivelse.

Porslinsleran som finns på det här stället är antingen löjligt enkel att dreja med eller så har vi bara inte fattat hur svår den är…

Vi fick grym hjälp av grabbarna som pluggat i Jingdezhen, de vet vad de sysslar med…

Totalt överraskade blev vi när vi fick veta att vi skulle dreja "på fel sida" När vi drejade…. Men vi provade och oj så läckert när det funkade! Wow!

Keramikern fick i gåva - ca 3kg Porslinslera med sig hem. Undrar om hon tar det med sig i bagaget?

Tack för en underbar dag, kväll och erfarenheter att dela!

Kram. J

Godsagare
2011-06-17 04:42
#78

Nu är den här perioden i mitt liv snart över.

På måndag börjar min resa hemåt med första anhalt Hong Kong.
Av någon underlig anledning blev det faktiskt billigare att ta vägen om HK och tillbaka till Peking innan direktflyg till Arlanda. Ett tips till er som letar billigt flyg är alltså att kolla om ni kan få en för er fördelaktig "omväg" på köpet.

Igår klev jag inte utomhus på hela dagen. Det var jag vet inte vilken dag i ordningen som jag packade om mitt bagage. I flera månader har jag tänkt skicka hem delar av packningen men procrastination har väl varit orsaken att det inte blivit av. Idag tar jag mig nog till posten tror jag.

Sen återstår det att umgås med vänner och ha avskedsmiddagar, såna duggar tätt här, många åker hemåt och man vet aldrig när man ses nästa gång.

Jag får tacka för alla trevliga inlägg här i min tråd. Jag har också följt er andra och iFokus är fantastisk genom att man kan ta del och dela erfarenheter med varann.

Vi får se om jag får anledning att ta upp den här tråden igen någon gång i framtiden…

//Jessica

kinnekulle
2011-06-17 23:09
#79

Åhhh Jessika, tack skall du ha, det har varit kanon intressant med dina inlägg och jättetrevligt att få följa dig, välkommen hem nu och lycka till med packandet!!! Skall du till Hjo i sommar?

Godsagare
2011-08-30 14:12
#80

Oj sorry Kinnekulle, har missat ditt inlägg helt. Tack för dina fina ord och jo, jag var i Hjo i somras.

Nu är det dags igen för mig att åka tillbaka till Kina.

Jag landar 2:a Oktober och åker hem 4:e November så det blir en "kortare" resa denna gång.

Men nu ska jag BARA ägna mig åt keramiken!

Har bokat in mig på två veckor i Jingdezhen och The Pottery Workshops "Recidensy program".

Som jag längtar!

Kommer rapportera här om det finns intresse. Hoppas kunna lägga upp fina bilder från porslinets mecca i världen.

Jag ska fokusera på drejteknik men hoppas få komma i kontakt med andra tekniker också. Kommer leta efter verktyg och annat som jag kan lägga i en låda och skeppa hem.

Finns det någon annan på forumet som redan varit i Jingdezhen och kan tipsa mig om nåt jag inte får missa?

Jessika
2011-08-31 12:13
#81

är inge avis alls…. ;)

Ha en fantastisk resa Jessica!

Godsagare
2011-08-31 22:11
#82

Tackar! Det ska jag försöka ha.

Kram!

Godsagare
2011-10-19 02:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Bild från slipcast-området i Jingdezhen

Annons:
Godsagare
2011-10-19 02:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Bild från samma område, här färdiga oskröjade alster man kan peka på och köpa direkt för att själv dekorera/glasera och bränna.

Godsagare
2011-10-19 02:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

LIten smidig maskin med vad jag tror är nån slags diamant-slip-trissa på toppen. Slipar bränd keramik/porslin fina i ett nafs.

Månvind
2011-10-20 07:09
#86

Wow! Vilken resa och vilka intressanta bilder. Tack för det!!!

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Godsagare
2011-11-15 07:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Mina pallar jag skeppat hem.

Godsagare
2011-11-15 07:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

"Pall-mannen" kollar måtten som pallarna bör få efter bränning.

Godsagare
2011-11-15 07:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Glasyrerna köper man färdigblandade i olika glasyrbutiker på "glasyr-gatan". Såg hur de packade i plastpåsar ner i en stor plasttunna.

I jingdezhen behöver man inte göra mer än själva designen om man inte vill.

Alla har en egen roll där.

"Carry-man"
"Clay-man"
"Glaze-shop"
"Tool-street"
"Glaze-man"
"Plaster-guy"
"Press mould-man"
"Public kilns"

etc etc…

Sen ringer man "Shipping lady", "packing material-man", "crate building-man" och sist kommer en lastbil och fraktar bort din låda så den kommer med en båt från Shanghai till Sverige.

Godsagare
2011-11-15 07:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Jag missade den stora påfågel som de andra i verkstan sett bäras från en av ugnarna men dessa hästhuvuden går ju inte av för hackor de heller.

Annons:
Godsagare
2011-11-15 07:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Snabbtorkar en av mina gipsformar.

Godsagare
2011-12-29 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Nu har trälådan på ca en kubikmeter kommit hem och igår var det rena julafton när jag öppnade den och kunde få återse mina kap från Kina. Det jag hann tillverka under min korta vistelse där kunde jag få med mig hem i bagaget på flyget så det här var saker som jag fått gjorda åt mig eller sånt jag köpt från andra keramiker, verktyg och dryga 100 kg super white Porslinslera.

Godsagare
2011-12-29 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Pallarna jag lät göra där nere. Gjutna, ca 7 mm tjocka och lagom att ha som pall eller som jag tänkt - som udda vardagsrumsbord.

(Edit. Vet inte om det går att få bilden rättvänd nu?)

Godsagare
2012-02-18 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Lånat en bild som är tagen av Caroline Cheng, kvinnan som äger The Pottery Workshop i Kina och Hong Kong.

Då jag bokat en resa till nu i vår ska jag försöka hinna med att besöka detta ställe där de, låt oss säga… Drejar stort.

Ulla
2012-02-18 14:45
#95

Tänker du stanna länge den här gången?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Godsagare
2012-02-18 14:50
#96

6 veckor med minst 4 i Jingdezhen.

Jessika
2012-02-20 17:04
#97

jisses, vilken helt sjukt stor skål de drejar! :)

Annons:
Kissinger
2012-02-20 18:52
#98

Käranåndå! Vad ska det bli av den där tingesten? Och jag som inte ens kan centrera 1,5 kg!

Upp till toppen
Annons: