Bränning av keramik

Reduktionsbränning

2010-05-28 21:12 #0 av: spunkt

En dum fråga: Kan någon förklara för mej hur reduktionsbränning går till och när man gör det?

Anmäl
2010-05-29 00:37 #1 av: rolnor

Reduktionsbränning gör man för att metallerna i en glasyr eller lera ska ändra sitt oxidationstal, vilket leder till en färgförändring av metaller i glasyr eller lera. Det krävs någon form av bränsle, t.ex. ved eller gas och vid en lagom temperatur minskar man syrehalten i ugnen så att elden tvingas ta syre från glasyr och/eller lera.

Jag brukar reducera mellan 900-1300 grader. Ofta blir det snyggare glasyrer i reduktionsbränning (annars skulle man inte göra sej detta besvär?!).

Man kan även tillsätta kiselkarbid till en glasyr (ofta en s.k. oxblodsglasyr) och bränna den i helt oxiderande atmosfär, då tar karbiden syre från glasyr/lera.

Ingen dum fråga alls!Cool

Anmäl
2010-05-30 01:13 #2 av: pyromanen

#1 fast vad som är vackert är ju en smaksak :-)

Som rolnor beskriver så handlar det om att man skapar syrebrist i ugnen för att min vill ha bort syre från lera/engobe/glasyr får att få nån viss effekt.  I min vedugn skapar jag syrebrist genom att kasta in mer ved innan den förra är helt upbrunnen. Ny ved som antänds- då går det åt mycket syre.  I en gasugn kan man reglera hur mycket det bränner och hur mycket luft man släpper in och på så vis styre syrehalten i ugnen. I vissa elugnar kan man reducera genom att komlettera med lite gas som har som funktion att bränna up syre, och det finns elugnar där man kan bränna små träpinnar i samma syfte. Vid raku kan man reducera genom att stoppa heta föremålen i t.ex. sågspån som då börjar brinna; elden äter up syret och det blir reduktion.

Ett exempel som är lätt att förstå:  Kopparoxid är ett svart pulver som består av metallen koppar och syre (oxid). Om man reducerar detta så tas syret (oxiden) bort och kvar är bara koppar, altså inte längre svart utan blankt metalliskt koppar - en förvandling skapat med hjälp av reduktion.

Anmäl
2010-05-31 02:27 #3 av: rolnor

Intressant just med koppar, det finns en kopparoxid med mindre syre i sej som inte helt överraskande är röd, s.k. koppar(1)oxid, men det finns belägg för att det röda i oxblodsglasyr i själva verker är mycket finfördelad, s.k. kolloidal kopparmetall som ger den röda färgen, jag är inte riktigt klok på vad sista ordet är i den diskussionen??Glad

Anmäl
2010-06-02 14:32 #4 av: pyromanen

#3 ingen aning om det med oxblodsglasyren.  Men koppar(1) oxid, rött pulver har jag en burk av...

Anmäl
2010-06-02 15:13 #5 av: rolnor

Jag har också en sån burk, har testat att bränna i elugn, men den oxideras upp till koppar(2)oxid innan glasyren smälter ut, så det funkar inte... blir gröntTungan ute

Anmäl
2010-06-02 23:51 #6 av: pyromanen

kul att du testat i alla fall! prover man inte får man inte svar eller hur det nu är de säger på järnkontoret Skrattande

Anmäl
2010-06-03 01:21 #7 av: rolnor

Ja, jag läste nånstans att det används för att göra rubinfärgat glas, men då skyddar dom nog oxiden från luftsyret på något sätt???Glad

Anmäl
2010-06-03 23:29 #8 av: stefanandersson

Jag fick lära mig av en gubbe att koppar hade 7 olika färger dvs. 5 till utöver grönt och rött. Jag har sett svart i aluminiumhaltiga glasyrer och blått när man flussar oxbloden med alkalier (det kanske du sett en del pyromanen). Han påstod att det fanns en gul form tom FörvånadObestämd

Anmäl
2010-06-03 23:41 #9 av: pyromanen

#8 spännande... hade varit kul att se alla dessa färger!

.. neee, tror inte jag har sett oxblod som blivit blå... har inte jobbat med oxblod alls.  Har försökt mig med en snygg grön kopparhaltig glasyr, (ja i boken var den vansinningt snygg) , men den blev bara fult rödflammig och sedan jag gav upp den tror jag inte jag testat ngr kopparhaltiga glasyrer alls i min ugn.

 

Anmäl
2010-06-04 00:30 #10 av: rolnor

Vi hade nog en bild på en internreducerad skål som delvis var blå på insidan, riktigt snyggt, jag har set lila inslag också. Ibland så ser jag ljusröd jättefin färg, det har jag aldrig fått... Turkos blir den väl i rakuglasyrer med starkt alkalisk glasyr. Svart/brunt har jag fått i starkt bariumhaltig stengodsglasyr.

 

Anmäl
2015-01-11 14:06 #11 av: Mia Sjösten

Såg en film (tror det var här) om en gammal dam som gick och petade in små träpinnar i ugnen. Någon som testat? I så fall vid vilken temperatur?

Anmäl
2015-01-11 14:24 #12 av: Leramani

Jag har läst i någon bok, minns inte vilken, om att peta ner malkulor i en skål i ugnen i slutskedet, för att få till reduktion. Någon provat?

Anmäl
2015-01-12 01:35 #13 av: Ride84XL

Malkulor verkar ju bestå till största delen av naftalen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Naftalen

"Ämnet förflyktigas redan vid vanlig rumstemperatur och brinner med en starkt lysande låga under kraftig sotutveckling." Det visar ju på att det är perfekt för att använda till reducering (då man har kraftigt överskott på kol även när det brinner öppet i luften)Skrattar. I en ugn är ju tempen högre - men syretillgången är ju inte större eller t o m lägre om man inte har så mycket ventilation av ugnen (=mer sot). Men det är ju precis det man vill ha egentligen för det är kolstoftet som verkar reducerande när det kommer i kontakt med glasyrerna.

Jag har tänkt att man borde ju kunna elda trä och papper i ugnen för att kunna rengöra rostiga saker också eller metall som blivit uppvärmt i oxiderande atmosfär tidigare och blivit ful. Men problemet då är ju återoxidation. Skulle man bygga en lufttät ugn så att inget syre kommer in under avsvalningen skulle det ju funka - men det är ju av naturliga skäl inte det lättaste. Annars får man ju stå mata på ända till tempen sjunkit ner strax under 600°C för att metallen inte ska oxidera på nytt. Det vill man ju inte göra inomhus - inte minst eftersom det också skapas kolmonoxid inne i ugnen, förutom sotet (vilket ju är väldigt giftigt) - vid hög temp så brinner den upp till ofarlig koldioxid direkt när den kommer ut. Men antändningspunkten för kolmonoxid är 609°C om jag inte minns fel och samtidigt fortsätter kol att förbrännas ner till iallafall 550°C - då lär det ju va risk att det kommer ut, utan att förbrännas. Därav är jag "lite nojig" att skapa reducerande atmosfär i ugnen på det sättet när tempen är under ca 650-700°C (för att ha lite marginal).

Men jag gissar att man inte har det problemet med glasyrer eftersom när dom smält så ligger det ju oftast som en glasaktig hinna och hindrar nytt syre från att komma åt under avsvalningen  - så där räcker det väl med att man reducerar just i utsmältningsskedet

Anmäl
2015-01-12 17:57 #14 av: Marang

Ett litet påpekande och en liten varning. Jag tror att när man bränner naftalin avges mycket giftiga gaser.

Anmäl
2015-01-12 18:08 #15 av: Bosse Cebex Gbg

Finns överhuvudtaget dessa malkulor fortfarande...?.....har för mig att de försvann från marknaden.....jag kan dock ha fel...Funderar

Sådana kulor var en gång i tiden ganska "etablerade" som reduktionsmedel i elugnar, kanske för att de var relativt lätthanterliga, och man kunde lätt hålla koll på "doseringen".  Och de kunde köpas överallt... 

Men energimässigt var de säkert inte överlägsna andra bränslen.

Anmäl
2015-01-12 18:26 #16 av: vallbyhelen

Jag har en äldre elektrisk keramikugn. Längst ner finns möjlighet att strypa lufttillförseln. På det sättet bör jag väl också kunna reduktionsbränna när temperaturen nått 900 grader, eller?

Anmäl
2015-01-12 20:45 #17 av: Ride84XL

#14

Inte när temperaturen är så hög - då förbränns eventuella otrevligheter. Naftalin består ju bara av kol och väte så då blir det blir bara koldioxid och vattenånga vid fullständig förbränning.  Vid reduktion blir dock inte förbränningen fullständig, men kolet kommer ju "fällas ut" till stor del som stoft och väte är ju helt ogiftigt i ren form och när det brinner i syre bildas ju vanligt vatten.  Möjligtvis vid lägre temp <800°C kan det skapas andra kolväteföreningar - men keramik reduceras ju högre än så vad jag förstått. Det ända riktigt farliga då är ju den kolmonoxid som skapas inne i ugnen - men den brinner ju upp direkt till ofarlig koldioxid när den kommer ut ur ugnen och får kontakt med luftens syre utanför . 

Man kan se det också om man kastar in en träbit (som inte är allt för stor) vid >900°C - då kommer man ju till en början få reduktion om man inte har väldigt kraftig luftgenomströmning i ugnen - men sen kommer den rätt fort brinna ut till en kolbit som glöder och brinner mycket långsammare. Då kan man se en svagt blå låga runt kolbiten som ofta är nästan sfärisk och det bildas en "ring" på ugnsbotten (eller på t ex en sten man lagt under) som glöder lite starkare då tempen höjs lokalt - riktigt cool effekt. Det är kolmonoxiden som brinner upp till koldioxid redan inne i ugnen, eftersom nytt syre hinner komma in i samma takt som förbränningen (iallafall blir det så på en ugn som har rätt bra ventilation som min).

Däremot är naftalen miljöfarligt i sin rena form och när det kommer ut i avloppsvatten mm - så därför säljs nog inte "malkulorna" längre. Men det finns ju en hel del annat man kan ersätta dom med. Droppa olja i ugnen t ex, lär ge effektiv reduktion.

Anmäl
2015-01-13 23:03 #18 av: Mia Sjösten

Så om jag petar in några små pinnar vid 900 grader kan det bli hända saker...
Vågar man prova?

Anmäl
2015-01-14 13:00 #19 av: Ride84XL

#18

Det är ju inga problem vid den temperaturen - det värsta som kan hända är ju att det blir lite rökigt (sotrök). Men det beror ju på hur pass ventilerad ugnen är också - testa med en liten pinne först. Viss rök måste det ju vara för man ska få reduktion - men det behöver ju inte välla ut rök från ugnen.

Anmäl
2015-01-14 22:32 #20 av: Record

#Ride84XL

#17

Hej, ingen framgång med vägandet ännu, När du skriver om Naftalen blir jag orolig du får läsa lite.

http://www.alfort.se/Global/Nitor/SDB/Upplagda_2013/Nitor%20Naftalin%20rev%202013-02-14.pdf

Anmäl
2015-01-15 04:55 #21 av: Ride84XL

Ja, naftalen i sin rena form verkar ju rätt otäckt - men det består ju likväl av kol och väte.

Vid hög temperatur splittras det ju upp - således blir det inte värre än vilken träbit, papper, gasol eller what ever man stoppar in i ugnen. Det kommer sluta som vattenånga, koldioxid och lite koldamm. Det lär ju dock gå att få en rätt "ren" reduktion med naftalenet då det innehåller mycket väte som i sig är ett effektivt reduktionsmedel som inte sotar.

Men det ska ju hanteras innan man stoppar in det i ugnen också - och då är det ju inte så trevligt (det tas ju t o m upp av huden också, så det är uppenbarligen farligt att hantera det utan handskar). Det finns ju en anledning till att det inte säljs längre. 

Anmäl
2015-01-15 05:45 #22 av: Leramani

Men det var väldigt bra mot mal och änger i kläderna.  När jag var barn använde min mormor malkulor och det stank fy och usch i hennes garderober.  Man fick inte gömma sig i hennes garderober när vi barn lekte kurragömma.

Anmäl
2015-01-15 11:37 #23 av: Record

Tackar för all info jag får genom att smygläsa mer för att komplettera min ide med vägning och upptäckten av alla farliga kemikalier många använder utan att ventilera ugnen. Under min skiss på ugnen finns en värmetålig stav till lastceller i en tratt vilken är ansluten till fläkt. Hur skulle det vara att där tillsätta ämnen som förändrar godsets färg mm?

#Ride84XL

Du skriver i ett fall "Naftalen" och i nästa "Naftalin" varför?

Anmäl
2015-01-15 14:45 #24 av: rolnor

Naftalin och naftalen är samma sak.

Anmäl
2015-01-15 14:49 #25 av: rolnor

Ska man få vettig reduktion är det viktigt att hålla atmosfären syrefattig ända från typ 1000C tills glasyren smält ut, jag kan tänka mej att det krävs bra vädring om man använder träpinnar, inget jag skulle rekomendera. Bygg en liten vedeldad ugn istället, köp begagnat eldfast tegel.

Anmäl
2015-01-17 04:45 #26 av: Ride84XL

Usch! - fick ofrivillig reduktion för en stund sen, haha. Skulle fixa en stekpanna med mat som bränt fast (på spisen), men var för lat för att koppla på luftpumpen (som jag har när jag behöver lite mer luft än vanligt). Vällde ut svart rök några minuter för att sen slå ut stora lågor när man öppnade luckan - när att fett och skit brann upp (med min fadäs förra sommaren i minnet så var ju inte det så trevligt) - men det hjälpte att blåsa in luft genom ventilationshålet och det brann upp fort.

En uppvärmning av pannan till 650°C sparde typ en halvtimmes helvete med diskborste och stålull :) Syns på askmängden (första bilden) att det var rätt mycket fastbränt "bös" från början - tyvärr missade jag att ta bild hur det såg ut från början.

Anmäl
2015-01-17 11:20 #27 av: Record

#Ride84XL

Du skulle kompletterat med lite bikarbonat för att få slut på eldandet.Funderar

Anmäl
2015-01-17 11:37 #28 av: Ride84XL

Ok, haha - vad ger det för effekt då? Annars hade det ju funkat bra med luftpumpen - då hade man ju fått en ren (oxiderande) förbräning utan massa rök och grejer. 

Tänkte bara inte på hur mycket skit det var i pannan och så fort tempen blev tillräckligt hög tog ju allt eld på en gång, haha (en liten "brasa" klarar man ju annars med bara den konvektionsdrivna ventilationen som är rätt bra på min ugn)

Anmäl
2015-01-17 12:14 #29 av: rolnor

Du skulle kunna ha sån service att du bränner rent köksgrejer, man kan t.ex. Bränna gammalt repigt porslin och det blir som nytt.

Anmäl
2015-01-17 12:45 #30 av: Ride84XL

Ok - så man kan ta bort även repor på det sättet? Då måste man väl gå upp så högt i temp att glasyren börjar smälta på nytt - men det kanske går med porslin utan att sabba det. 

Men att värma till minst 430 (men helst, om grejerna tål det >550°C) är ju oslagbart för att ta bort fett och annat som verkligen fastnat vid "matlagningstemperaturer" och även t ex jobbiga etiketter/prislappar på glasburkar, dom flesta typer av målarfärg, "inpyrd" lukt orsakad av organiska rester (https://www.flashback.org/t2493308 På trä funkar det ju så klart inte, men väl om det hade varit t ex ett stenmaterial) etc - om man ser till effektivitet vs arbetsinsats 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.