Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 18437 ggr
Nyborjarkeramikern
2010-05-04 18:20

Era bästa drejtips till en nybörjare

Jag är ny både på sajten och i keramikvärlden, men tycker att det är jätteroligt! Iallafall så är jag helt insnöad på att dreja i stengodslera och håller på att bekanta mig med min nya drejskiva och lera. Som den nybörjare jag är blir det mer lyckat en gång och mindre lyckat en annangångSkrattande.

Så nu ber jag er att ge mig era bästa tips för en nybörjare som vill bli bra på det här med lera och drejning!

Jag hoppas på många bra och roliga svar :-).

Annons:
[rolnor]
2010-05-04 20:21
#1

Tips för centrering är att hålla armbågarna intill kroppen och luta sej mot leran för att få kraft och stöd. Vi har varit inne på det tidigare att t.ex. Simon Leach har väldigt bra drejvideos på youtube, han är en riktig mästare, googla på hans namn på tuben.Glad

pyromanen
2010-05-04 20:24
#2

Dreja många av samma form… du behöve inte spara alla… Gör t.ex. 10 eller 20 av nån viss form… spara den bästa och knåda ihop resten….

abbis
2010-05-04 21:44
#3

centrering= Ta stöd  mot skvalplådan om du inte når att ta stöd med höft/kropp.Släpp trycket sakta så klumpen inte blir kantig när du ska fylla på med vatten/slicker.

Göra hål= Sätt fingret i ytterkant och dra det mot mitten då ser du exakt var du ska göra hålet.

Botten= antingen planar man ut botten eller så gör man den konisk beroende på vad du ska dreja.

Vid uppdragning= Antingen använder du hela handflatan på utsidan och drar med pek och långfinger från insidan (kan vara lättast som nybörjare) eller så använder du pek mot pek finger på kvart över tre om du är högerhänt koppla gärna ihop händerna så du alltid har ett stöd ,när du blir varm i kläderna behöver du ej detta .Trycket ska fördelas jämt samt ej gå för snabbt.Lyft 1mm per varv som skivan snurrar och se till att det aldrig går torrt.Tänk även här på att aldrig släppa för fort!

good luck

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[rolnor]
2010-05-04 21:55
#4

Jag har lärt mej att använda knogen på pekfingret med stöd av tummen på höger hand på utsidan av krukan, sedan att hjälpa till med fänsterhandsfingarna på insidan, men det finns varianter, jag skulle vilja se en drejvideo med dej, abbis, du är ju mästaren!

mallezeilon
2010-05-04 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Djejning är inte allt här i världen! Man kan göra de mest fantastika saker med andra metoder.

Om man kavlar kan man göra stora saker ganka smärtfritt, och te x. stämpla in mönster, sätta på roliga dataljer.

Fantisera skapa fritt, prova och låt dig inte begränsas av okunskap…

Lycka till!

PS skickar med en bild på ett kavlat alster DS

Nyborjarkeramikern
2010-05-04 23:20
#6

Tack så hemskt mycket för alla svar! Vilket kul forum där man får så mycket feedbackGlad.

Tack för tipsen rolnor och abbis! Speciellt om uppdragningen, det behöver jag öva på. Får väl se vilken variant som känns bäst.

Och det där att försöka dreja många i samma form, pyromanen, - det ska jag definitivt göra.

Hihi, mallezeilon, klart drejning inte är allt, men just nu är det det som hägrar. Men jag har hur mycket idéer som helst, både när det gäller drejning och annat. Och är väldigt sugen på att gå lite kurser… men det får bli när det finns tid :-).

En annan fråga: Har ni ngt bra tips på en bra drejlera? Gärna vit. Har köpt en från cerama - stengodslera km 0.2 25% chamotte, men tycker den känns lite "hård". Eller är det bra att den känns så?

Annons:
lerfan
2010-05-05 01:12
#7

Mitt tips är titta på Youtube! Finns hur mycket bra instruktions videos so helst.

Vill du se en mästare, kolla detta. Underbar film!

http://www.youtube.com/watch?v=rMWXVWsW7no&playnext_from=TL&videos=INbYEZYnZdU

Sist av allt träna, träna, garva när det går snett…. Det blir bara roligare och roligare. Har själv hålt på i 1,5 år och måste bara ut i verkstaden ett par gånger varje vecka.

lerfan
2010-05-05 01:14
#8

Skulle gärna se en närstudio på greppet med pekfinger och tumme!

Antar det är ett brta grep när man drejar lite större!

Godsagare
2010-05-05 09:08
#9

Som bästa tips för drejning skulle väl jag påstå är förarbetet.

Du kommer att få svårt att centrera om du har luft i leran. Nästintill omöjligt om du inte lyckas "dreja bort" luften.

Så, lär det knåda leran ordentligt först innan du sätter dig vid drejskivan.

Nyborjarkeramikern
2010-05-05 17:42
#10

lerfan: Ska genast kika in på länken!Hihi, ja det är väl så man ska ta sina mislyckanden - med ett skratt. Och samtidigt se att det är vägen till framgång också. Pröva och misslyckas och pröva tills man lyckas.

Godsagare: Aha! Är det så det är?! Jag kan nog ha slarvat lite… och jag har funderat på varför det blir snett trots att jag lyckas med centreringen från början… Så jag ska nog försöka ägna lite mer tid åt knådningen. Tack för tipset!

koko
2010-05-05 17:42
#11

Och ha mjuk lera!

[rolnor]
2010-05-05 18:47
#12

#11 mjuk lera är ju lättare att centrera, men den kan "säcka ihop" ibland beroende på vilken form man gör, passar inte till allt är min erfarenhet..Glad

Godsagare
2010-05-05 20:19
#13

#10

En centrerad klös kan på en grisblink bli ocentrerad om du behandlar den ovarsamt. Som det skrivs ovan ska man släppa långsamt men även "närma sig den" långsamt också.

Det är när man inte lyckas få den centrerad överhuvudtaget som man kan börja fundera på luft i leran.

Annons:
abbis
2010-05-05 21:30
#14

grisblink ha ha ha va du är rolig..

Som nybörjare kan det vara bra med lite av den finaste chamotten i leran..Man brukar säga att fyleleran är självdrejande och det ligger något i det..den är stadig och det finns en variant som är chamotterad.Annars kan man ta 0,02 mm chamott och knåda i en ochamotterad lera.

Själv så tucker jag att små luftbubblor inte märks förren väggarna blir tunna och då kan man alltid sticka en nål i dom.

Ett roligt spratt man kan busa med andra drejarkompisar är att preparera leran med en svamp..går inte att centrera ..jag lovar*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Nyborjarkeramikern
2010-05-06 16:43
#15

Tack för tipsen om leran! Ska nog ta och testa en annan lera… Och dreja dreja dreja tills jag får kläm på det helt enkelt. Tycker redan det går bättre!

Hahaha abbis! Är det sånt ni pysslar med Flört.

Stort tack till er alla! Era tips hjälper mig jättemycket. Kom gärna med fler!

Majamarlene
2019-05-13 22:04
#16

Hej.  Hoppas jag kan smyga in en fråga: Jag undrar hur viktigt det är att kona leran upp och ner innan man centrerar klart s a s?  Är det för att leran ska "sintra" eller varför gör man egentligen det? Jag Undrar också om fotringen egentligen har någon funktion eller om det mer är en smaksak om man vill ha fotring?

Bo§e
2019-05-13 22:29
#17

#16:  Att kona leran upp och tillbaks några gånger är ett slags "knådning", som ordnar lerpartiklarna i ett lämpligt cirkelformat och likformigt mönster, vilket underlättar uppdrejningen av föremålet…det blir helt enkelt lättare att hålla föremålet fortsatt centrerat under hela drejningen.    Men man bör öva  in ett sätt att göra detta så att man inte trycker in luft eller vatten i leran under centreringen.

Ju mer drejvan man blir, desto mer kan man  "förenkla" den här proceduren, men det förutsätter att lerklösen är i bra skick redan från början.  Svårt att lära ut detta, men det brukar så småningom hända "av sig själv" när det är dags…….

Fotringen gör att föremålet blir mindre vingligt, inte minst på ojämna underlag. Dessutom försvinner ofta en hel del onödigt gods i botten när man beskickar en fotring, vilket gör det "säkrare" att torka och bränna, och föremålet känns mer "keramiskt riktigt".  Så jag vill nog se fotringen  som något positivt på fler än ett sätt…  Men det finns heller inget som hindrar att man gör en helt slät botten…..där tycker jag att man kan känna sig helt fri,  men  man bör då  dreja  botten med "rätt" tjocklek från början……..

[rolnor]
2019-05-13 22:59
#18

När jag tittar på vad andra drejat brukar jag vända på verken, är det en snygg fotring blir det bra betyg från mej, en del som det är lätt slarva med vet jag av egen erfarenhet. Jag tycker att krukor ser mycket finare ut med en bra tydlig fotring, funkar som ramen runt en tavla, lyfter fram formen till betraktaren. För det krävs det såklart inte att man "holkar ur" fotringen på undersidan.

Bo§e
2019-05-13 23:03
#19

#18:  Ja, just det formmässiga  "lyftet" som en fotring kan åstadkomma får vi inte glömma att nämna (vilket jag gjorde…)     🙂

Vackert med krukor som har en  "början" och ett "slut"….

Majamarlene
2019-05-15 20:20
#20

Skål= sluttande tjock vägg mellan botten och vägg, för att väggen inte ska rasa av sin egen vikt, har jag fått lära mig. Men hur är det med andra saker?  När ska man ha rak kant mellan botten och vägg  t ex?  Tack för era tips och råd! otroligt hjälpfullt för en nybörjare!

Annons:
Upp till toppen
Annons: