Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 7933 ggr
ildogvann
1/3/10, 3:22 PM

Självreducerande oxblod

Hei, og godt nytt år til alle!

Er det noen som har en oppskrift på en självreducerande oxblod glasyr? Gjerne en som kan brennes på 1260 grader. Det hadde vært spennende å prøve dette! Er det noe spesielt en må gjøre/tenke på når en brenner en slik glasur?

Annons:
Wabisabi
1/4/10, 1:12 AM
#1

Har inte receptet framför mig just nu men i Coopers bok finns en som jag har prövat. Med lite tur blev den mörkröd med inslag av vitt/transparent inte lika fin som en äkta oxblod men man kan säkert jobba vidare på det. Jag kan kolla efter recepet i verkstan i morgon.

Wabisabi
1/5/10, 12:11 AM
#2

Här kommer receptet:

Natronfältspat 50

Colemanit 10

Kalciumkarbonat 15

Kaolin 5

Kvarts 20

Tennoxid 1 %

Kopparkarbonat 0,5 %

Kiselkarbid 0,5 %

Det var längesedan jag använde den men i mina anteckningar har jag skrivit att den blir bäst i 1.270°. Man bör inte lägga för tjockt för den har en tendens att rinna, samtidigt får man inte lägga för tunt för då blir den bara transparentObestämd

– Varför e´ de på dette viset! Vad har vi keramiker gjort för ontFlört

Lycka till!!!

ildogvann
1/5/10, 12:35 AM
#3

Hi, hi. Det er vel det som gjør det spennende også? Tusen, tusen takk Wabisabi! Gleder meg til å prøve den!Glad

Jeg skal gå ned i verkstedet og sjekke om jeg har alle ingrediensene. Når jeg får prøvd den, kan jeg legge ut et bilde.

LenaR
1/5/10, 3:40 PM
#4

Jag säger tack jag också, jag la in den i receptsamlingen. Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
1/6/10, 9:15 PM
#5

Tror att Tomika har jobbat med såna?

ildogvann
1/7/10, 1:01 PM
#6

Kanskje Tomica eller noen andre her har noen fotografier av saker med slik glasur?

Annons:
CarolineD
1/7/10, 8:37 PM
#7

Jag gjorde ett mycket litet test med den glasyren och en liknande variant för ett par år sedan. Den blev aldrig homogent röd utan mer röd- och blåfläckig. En av varianterna blev transparent med röda fläckar och mindre blått och den andra mer kraftigt blåröd. Jag glaserade aldrig något föremål men jag kan fota provbitarna. Jag testade också en celadonvariant som blev ganska fin. Jag återkommer med foto.

CarolineD
1/7/10, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den som Wabisabi gav receptet på är den som har nummer 411 i Coopers bok. Det är de två till vänster på fotot. Jag har använt kalciumboratfritta istället för colemanit. Till höger är Coopers nummer 410 (35 natronfsp, 10 Ca-B-fritta, 15 krita, 5 kaolin, 36 kvarts).

De "röda" innehåller 1% tenn, 0.5% kopparkarbonat och 0.5% kiselkarbid. I de gröna är kopparkarbonatet utbytt mot 2% röd järnoxid. De är brända till ca kägla 9.

410 är alltså lite styvare och blir rödare men också blå (borslöjor?). En linjeblandning av 410 och  411 borde kunna avslöja ett bra läge för maximalt röd och minimalt blå, om det är det man är ute efter.

MVH Caroline

Wabisabi
1/8/10, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Jag gjorde även några prover med 410 men jag lyckades aldrig få den så röd utan det var det blå som blev dominerande. Här kommer en bild på en skål som jag har sparat.

lerfan
1/8/10, 12:58 AM
#10

Wabisabi   Snygg även när det blå dominerar.

En fråga? Vilken funktion har kiselkarbiden. Kan det bytas ut mot annat. Har alla ingedienser utom det.

Funderar på att göra ett prov.

bosse-cebex-gbg
1/8/10, 11:43 AM
#11

// Vilken funktion har kiselkarbiden //

Det är kiselkarbiden som åstadkommer själva syrereduktionen, så den kan man knappast byta ut. 

Kiselkarbid säljs även under namnet "karborundumpulver" (används som slipmedel i många sammanhang), men försök få tag i så finkornigt pulver som det nånsin går….

…annars säljer vi förstås kiselkarbid….Cool

Glad

CarolineD
1/8/10, 1:46 PM
#12

Ja, fin kiselkarbid ska det vara. Jag provade först med lite grövre, men det blev inte alls bra.

#9 Så blå hade troligen min 410a blivit i en skål också. Tjockleken verkar avgöra färgen. tunn-transparent, mellantjock-röd, tjockast-blå. 410an har ju större andel bor relativt annan fluss, kanske därför den blir blåare? Eller så blir 411an inte tillräckligt tjock för att bli blå eftersom den är så lättsmält?

Kul, nu blev jag sugen på att mixtra lite mer med dessa!

[rolnor]
1/8/10, 3:34 PM
#13

Har gjort en del test med internred, men aldrig blivit helt nöjd, "riktig" reduktion är bättre, men. det är ju en möjlighet bara om man bränner med låga av något slag.

Annons:
ildogvann
1/8/10, 6:22 PM
#14

Tusen takk til Wabisabi og CarolineD for fotografier! Jeg har lyst til å prøve både 410 og 411. Jeg synes din skål har en spennende og levende farge, Wabisabi, selv om den bryter i blått! Jeg har en gassovn som står umontert i garasjen som jeg etterhvert kan bruke til reduserende brenninger. Enn så lenge kan jeg jo prøve meg med disse spennende glasureneSkrattande

ildogvann
1/10/10, 2:15 PM
#15

I min "Cooper" har Wabisabi sin oppskrift i innlegg#2 nummer 412. Det kan kanskje være litt forskjell etter som hvilken utgave av boka en har. Min er fra 2004. Jeg prøver å bli klok på engelske benevnelser og hva de er på svensk/norsk. Da er Fredholms glasyrbok fin å ha. I den er det en alfabetisk liste med engelske benevnelser på glasurmaterialer oversatt til svenskGlad

Wabisabi
1/10/10, 4:27 PM
#16

#15 Min utgåva är från 1982, så någon omarbetning har säkert gjortsGlad

beeman
1/27/10, 8:27 PM
#17

Till Wabisabi

Om man tittar på din skål så finns det rött i överkanten, jag skulle föreslå att lägga den något tunnare.

Kurt

Wabisabi
1/28/10, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Du har helt rätt, tjockleken är jätteviktig. Glasera man för tjockt blev det blått men om det var för tunt så blev det transparent.

Jag blev nästan aldrig nöjd det blev för mycket som hamna på tippenRynkar på näsan

Skålen skulle också hamnat där men den spara jag för dokumentation, alltid bra att ha. Här kommer ett foto på undersidan, som inte blev lika fin som insidan.

[Ante333]
1/28/10, 8:39 PM
#19

oxbloden ska glaseras tjockt men med lite känsla tunnare i nedre regionerna. blir den blå där den är tjock så hjälper det inte att glasera tunnare. man får ändra i glasyren. ett tips är att byta en del krita som e boven mot lite bariumkarbonat. eller sänka kritan något. blyfritta är kanon för att få krut i färgen men bara små mängder. jag har gjort  massor med prover av den glasyren och varje ny ugn får jag justera glasyren något.

[Ante333]
1/28/10, 8:55 PM
#20

Henning nilsson var en mästare på oxblodsglasyrer i höganäs använde elektronoxide i sin oxblodsglasyr, har provar järnoxid men elektronoxide är outstanding. 1% i glasyrensåhar du har helt nytt liv i glasyren. Ämnet används som kopieringspulver i skrivare….

Annons:
[rolnor]
1/28/10, 9:07 PM
#21

Har sökt på elektronoxid på nätet men hittar inget, vet du vad det riktiga, kemiska namnet är? Elektronoxid är väl ett varumärke?

[Ante333]
1/28/10, 9:12 PM
#22

Höganäsbolagets produkt tror jag har lite i källaren. Det ar otroligt fint är midre en damm i kornstorlek.. som grafit i konsistens

[Ante333]
1/28/10, 9:15 PM
#23

Blev oxbloden brunröd så blev den illröd med lite inblandning av elektronoxid

[rolnor]
1/29/10, 2:21 AM
#24

Som sagt, vore kul med en kemisk sammansättning på elektronoxiden!

Eva "Sigge"
10/8/19, 6:40 AM
#25

Detta är mycket intressant . Jag har en spann med Electronic oxid 20, Fe3O4<20my  vet inte, men det kan mycket väl vara den kemiska sammansättningen på elektronoxiden du söker.

I min Cooper bok som är tryckt 1982 kallar Emmaunuel  Cooper den här varianten för Frankenstein-röd.

Har allt hemma och är så sugen på att testa,,, behöver bara höja temperaturen till 1250 grader , har kört den fem grader lägre ett tag.

 Men som någon skrev här, blir det kanske bäst i 1270 grader.

Tack för alla råd och tips ni delar med er! M v h Eva "Sigge"

nyburgaren
10/8/19, 12:35 PM
#26

Har ett gammalt recept med rakufritten 169 som kan va nått att jobba med

nyburgaren
10/8/19, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27
Annons:
nyburgaren
10/8/19, 5:46 PM
#28

Här är en oxblod med rakufritt. temperatur får man testa det är bara öka på kvartsen i omgångar tills man har rätt temperatur område man bränner i. lämpligt att glasera tjockt i småskålar så man inte förstör sättplattorna

Fritt 169 Cebex 25,9

Fältspat FFF går säkert med andra fältspater 36,33

Krita 8,35

Kvarts 29,4

CuO 0,5

SiC 0,5

SnO 1,2

Röd järnoxid !,0

[rolnor]
10/9/19, 3:15 AM
#29

Fin glasyr, riktigt röd. Är det eget recept? Är det viktigt att ha just rakufrit? Jag har provat en del recept och det är svårt att få riktigt röd, heltäckande färg tycker jag. Blir ofta bäst just på insidan i skålar där det ligger tjockt.

nyburgaren
10/9/19, 8:16 AM
#30

Blandar sällan efter böcker roligare att laborera fram glasyrer själv då lär man sig mer.. Rätt sammansättning så behöver den inte rinna utan den ska läggas på med omsorg ej för tjockt eller tunt och rätt temperatur det justerar man in efterhand… Ska man ha en annan fritt så får man räkna ner receptet till glasyrformel och gå in med nya material.. Annars kan man prova med en annan Alkaliborfritta då blir det lite lotteri över det hela..-.

Upp till toppen
Annons: