Bränning av keramik

Går bara sönder...

2009-11-18 18:08 #0 av: Alyas

Jag har hållit på med lera ett tag nu. Men jag tror inte att jag och ugnen går ihop. Jag har försökt bränna 4st prylar och dom har exploderat hela tiden.

Jag har gröpt ur dom och försökt det mesta. Men nu sist gjorde jag ett enhörnings huvud som blev helt pulvriserat! Det såg ut som grus....

Jag är rädd att jag snart ger upp och lägger ner...

Vad kan vara fel?

www.starchilds.se

Anmäl
2009-11-18 18:45 #1 av: Sagakeramik

Det beror antingen på att grejerna inte är torra nog eller att du ökar hastigheten för snabbt i ugnen.

 

Anmäl
2009-11-18 19:05 #2 av: Alyas

Jaha ok. Hur många veckor kan dom behöva att torka?

Jag brukar göra en skulptur utifrån en o samma lerklump, min lärare trodde det var det som kunde vara fel :-S

Anmäl
2009-11-18 19:32 #3 av: pyromanen

Borde gåbra med en o samma lerklump, tror som Saga att det kan vara fukt.  Ju tjockare gods ju längre tid tar det att få det snustorrt.  Nån hade ett bra knep i en tidigare tråd: ta glasögon, eller ett glas... og hål ovanför hålet till ugnen när den är runt 90-100 grader.. immar den igen?

 

Anmäl
2009-11-18 19:50 #4 av: LenaP

Eller kan det vara luftblåsor i leran. När du jobbar med samma lerklump som du skriver, så kan det vara svårt att bli av med luft. knåda mera.

Anmäl
2009-11-18 20:16 #5 av: rolnor

Kan vara svårt att avgöra om lite tjockare gods är helt torrt, men det låter som fukt, har sprängt en del saker själv. Försök hålla tjockleken under 3 centimeter och torrka dom på ett varmt ställe, om du har möjlighet, tycker att 1 vecka absolut borde räcka i så fall...

Anmäl
2009-11-18 20:34 #6 av: lena7

Jag har haft många explosioner i min ugn och det har lärt mig att hellre torka en vecka extra för att minimera risken att det finns fukt kvar i  innerkärnan. Sen är det enligt min erfarenhet också avgörande att bränna mycket långsamt åtminstonde upp till 600°C, för att eventuell fukt eller luft(bubblor) ska hinna sippra ut ur porerna. Genom att bränna extremt långsamt brukar  t o m de allra flesta barns och grundskoleelevers inte så försiktigt ihppknåpade alster undkomma sprängning. Så: 1. Torka lääääänge 2. Bränn låååångsamt. Lycka till! Glad

Anmäl
2009-11-18 20:40 #7 av: lena7

Ett tips! ställ den pjäsen på ett tidningspapper över natten. Är pappret det minsta skrynkligt dagen efter så är det inte torrt.

Anmäl
2009-11-18 21:15 #8 av: EvaLeva

Så synd på det vackra huvudet...Rynkar på näsan

Anmäl
2009-11-18 21:55 #9 av: Mullvaden

Jag har varit med om liknande en gång när jag gjorde en stor kvinnofigur som också blev bara smulor. Min erfarenhet är att det finns leror som är mer eller mindre säkra. Som man kan hantera ganska frimodigt med avseende på luftbubblor, tjocklek, slickers till detaljer mm. Sen måste det ju vara torrt, men det var min stora kvinnofigur och den gick sönder i alla fall. Kanske var godset för tjockt jag vet inte. En lera som är ganska idiotsäker är RTM 2505. Jag har aldrig misslyckats med något när jag använt den. Numera finns den hos Cebex. Det finns också en vit variant som jag inte minns namnet på. RTM är gulbrännande.

Anmäl
2009-11-18 22:06 #10 av: Alyas

Åhh tack för alla bra tips!!

Anmäl
2009-11-18 23:11 #11 av: Mullvaden

Jag skrev fel förut. Leran heter RTM 5015. Det är riktigt grov chamotte. 2505 är en drejlera.

Anmäl
2009-11-19 00:12 #12 av: Wabisabi

Här får du ytterligare ett tips på hur du kan kolla om den är torr. Väg den! När den inte minskar i vikt längre så kommer den inte att torka mer i rumstemp utan då är det ugnen som får göra resten.

Anmäl
2009-11-19 00:50 #13 av: Sagakeramik

Jag brukar ställa saker som jag är lite osäker på uppe på ugnen när jag bränner. Där blir rätt varmt.

Känn efter med handleden eller på kinden, om den känns kall så är det fukt kvar.

När jag har brottom och ändå vill försäkra mig om att inte saker ska sprängas så kör jag dom på tork i ugnen. dvs. upp till 90 grader på min ugn, sen får ugnen svalna av sig själv.

Jag gör alltid ett hål in i saken som jag gör, om jag hade gjort ett hästhuvud som du, så hade jag kört en penna/pinne upp genom botten på halsen så att fukten lättare kunde komma ut den vägen.

Du skulle kunna prova fiberlera också, den är inte så känslig som de andra lerorna (även om den naturligtvis också måste vara helt torr innan).

Anmäl
2009-11-19 08:52 #14 av: janet

Ännu ett tips: Ju tjockare gods desto långsammare bränningskurva brukar jag tänka. För säkerhets skull låter jag godeset stå på förvärmning i ugnen i några timmar på 50-80 grader (oxå där långsam stegring av temperaturen). Lycka till!

Anmäl
2009-11-19 19:17 #15 av: EvaLeva

En bra lera att skulptera i är paperclay stengods. Den finns hos Cebex den åxå.

Anmäl
2009-11-23 09:23 #16 av: Alyas

Åhh  tack=)

Anmäl
2009-12-21 00:55 #17 av: Karizma

Himmal fina hästar du har gjort hoppas att de itne går sönder mer utan du får behålla dom. Kanon jobb att få dom så fina :)

Anmäl
2009-12-21 10:36 #18 av: goken

Alla tips ovan är jättebra att ta hänsyn till. Här kommer dock ett råd till:

Du får inte ha för kraftig ventilation genom ugnen när du bränner skröjen. Innan allt det fysiska vattnet är helt  borta får det inte komma "kalldrag" över leran. Då kan den smälla sönder som ett skott av för stora spänningar i leran.

Anmäl
2009-12-21 14:24 #19 av: Godsagare

Stackare!

Jag har inga fler råd att komma med men kom att tänka på en lera jag läst om som de använder i Jingdezhen (porslinets huvudstad i Kina (läs världen).

"Tai Da 609 Super White (??609???)

Tai Da 609 is one of the whitest porcelain bodies found in Jingdezhen. It fires a translucent, cool white. 609 is primarily used in slip casting high-end production ware, but can also be used as a throwing or hand-building clay.

Workability and whiteness seem to be tradeoffs: 609 is notoriously difficult to work with. S-cracking in thrown pieces is very common, despite efforts to compress thoroughly. Hand-built pieces tend to crack when drying."

 

Jag skulle inte ens försöka dreja något med den leran... ;-)

 

Lycka till framöver och berätta gärna hur det går!

Anmäl
2010-01-03 19:38 #20 av: pernillaped

Cebex skulpturlera 4015 finns i vit,röd och svartbrännande. Cebex 5015 rosa är också en jättebra skulpturlera. Om föremålet känns "kallt" är det inte tillräckligt torrt. se också till att du bränner leran i rätt temperatur. Fint hästhuvud du gjort. Lycka till!

PernillaFlört

Anmäl
2010-01-05 17:58 #21 av: Goerleena

Jag har använt många olika leror till mina hästar, både med 25% och 40% chamottering. Funkar lika bra med alla, det enda är väl att det är mer risk för luftbubblor i den med mindre chamottering. Jag torkar mina hästar i rumstemperatur i en vecka.

Nått som jag däremot har varit med om är en häst som sprack pga att den hade stått för kallt innan bränningen. Försökte även göra hästar i porslinslera men de bara gick sönder för mig.

Anmäl
2010-03-04 00:27 #22 av: Marang

När jag är osäker att biten verkligen är torr ställer jag den/dom i ugnen o eldar på till 120 grader några gånger. Kanske lite lägre de första gångerna. Men -o detta är vitsen - sen sätter jag en liten fläkt nere i dörrhålet. Då kommer fukten att vandra ut mot den avkylda ytan. Sen kan man ju kolla med de sätt som tidigare beskrivits. Man vinner tid o sover lugnare 

Anmäl
2010-03-09 10:40 #23 av: Alyas

Ja det kan stämma mina skulpturer står väldigt kallt när dom torkar.

Måste kanske ändra på det.

Jag har fått två lyckade bränningar nu! Men den ena blev det en spricka i. men inget mera. Dom fick torka i över en månad.

Så nu värkar det funka, hoppas jag...

Anmäl
2016-01-12 13:32 #24 av: [Wildcat1984]

Hehehe min gamla tråd är kvar :-P

Anmäl
2016-01-12 15:10 #25 av: Ulla

Har du bytt alias? Den är visad 3675 gånger, så det är säkert några fler som haft nytta av tipsen i den. Skrattar

Sajtvärd för Keramik ifokus


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.