Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 6585 ggr
Alyas
11/18/09, 6:08 PM

Går bara sönder...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hållit på med lera ett tag nu. Men jag tror inte att jag och ugnen går ihop. Jag har försökt bränna 4st prylar och dom har exploderat hela tiden.

Jag har gröpt ur dom och försökt det mesta. Men nu sist gjorde jag ett enhörnings huvud som blev helt pulvriserat! Det såg ut som grus….

Jag är rädd att jag snart ger upp och lägger ner…

Vad kan vara fel?

www.starchilds.se

Annons:
Sagakeramik
11/18/09, 6:45 PM
#1

Det beror antingen på att grejerna inte är torra nog eller att du ökar hastigheten för snabbt i ugnen.

Alyas
11/18/09, 7:05 PM
#2

Jaha ok. Hur många veckor kan dom behöva att torka?

Jag brukar göra en skulptur utifrån en o samma lerklump, min lärare trodde det var det som kunde vara fel :-S

pyromanen
11/18/09, 7:32 PM
#3

Borde gåbra med en o samma lerklump, tror som Saga att det kan vara fukt.  Ju tjockare gods ju längre tid tar det att få det snustorrt.  Nån hade ett bra knep i en tidigare tråd: ta glasögon, eller ett glas… og hål ovanför hålet till ugnen när den är runt 90-100 grader.. immar den igen?

LenaP
11/18/09, 7:50 PM
#4

Eller kan det vara luftblåsor i leran. När du jobbar med samma lerklump som du skriver, så kan det vara svårt att bli av med luft. knåda mera.

[rolnor]
11/18/09, 8:16 PM
#5

Kan vara svårt att avgöra om lite tjockare gods är helt torrt, men det låter som fukt, har sprängt en del saker själv. Försök hålla tjockleken under 3 centimeter och torrka dom på ett varmt ställe, om du har möjlighet, tycker att 1 vecka absolut borde räcka i så fall…

Månvind
11/18/09, 8:34 PM
#6

Jag har haft många explosioner i min ugn och det har lärt mig att hellre torka en vecka extra för att minimera risken att det finns fukt kvar i  innerkärnan. Sen är det enligt min erfarenhet också avgörande att bränna mycket långsamt åtminstonde upp till 600°C, för att eventuell fukt eller luft(bubblor) ska hinna sippra ut ur porerna. Genom att bränna extremt långsamt brukar  t o m de allra flesta barns och grundskoleelevers inte så försiktigt ihppknåpade alster undkomma sprängning. Så: 1. Torka lääääänge 2. Bränn låååångsamt. Lycka till! Glad

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Annons:
Månvind
11/18/09, 8:40 PM
#7

Ett tips! ställ den pjäsen på ett tidningspapper över natten. Är pappret det minsta skrynkligt dagen efter så är det inte torrt.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Freja15
11/18/09, 9:15 PM
#8

Så synd på det vackra huvudet…Rynkar på näsan

Mullvaden
11/18/09, 9:55 PM
#9

Jag har varit med om liknande en gång när jag gjorde en stor kvinnofigur som också blev bara smulor. Min erfarenhet är att det finns leror som är mer eller mindre säkra. Som man kan hantera ganska frimodigt med avseende på luftbubblor, tjocklek, slickers till detaljer mm. Sen måste det ju vara torrt, men det var min stora kvinnofigur och den gick sönder i alla fall. Kanske var godset för tjockt jag vet inte. En lera som är ganska idiotsäker är RTM 2505. Jag har aldrig misslyckats med något när jag använt den. Numera finns den hos Cebex. Det finns också en vit variant som jag inte minns namnet på. RTM är gulbrännande.

Alyas
11/18/09, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Åhh tack för alla bra tips!!

Mullvaden
11/18/09, 11:11 PM
#11

Jag skrev fel förut. Leran heter RTM 5015. Det är riktigt grov chamotte. 2505 är en drejlera.

Wabisabi
11/19/09, 12:12 AM
#12

Här får du ytterligare ett tips på hur du kan kolla om den är torr. Väg den! När den inte minskar i vikt längre så kommer den inte att torka mer i rumstemp utan då är det ugnen som får göra resten.

Sagakeramik
11/19/09, 12:50 AM
#13

Jag brukar ställa saker som jag är lite osäker på uppe på ugnen när jag bränner. Där blir rätt varmt.

Känn efter med handleden eller på kinden, om den känns kall så är det fukt kvar.

När jag har brottom och ändå vill försäkra mig om att inte saker ska sprängas så kör jag dom på tork i ugnen. dvs. upp till 90 grader på min ugn, sen får ugnen svalna av sig själv.

Jag gör alltid ett hål in i saken som jag gör, om jag hade gjort ett hästhuvud som du, så hade jag kört en penna/pinne upp genom botten på halsen så att fukten lättare kunde komma ut den vägen.

Du skulle kunna prova fiberlera också, den är inte så känslig som de andra lerorna (även om den naturligtvis också måste vara helt torr innan).

Annons:
janet
11/19/09, 8:52 AM
#14

Ännu ett tips: Ju tjockare gods desto långsammare bränningskurva brukar jag tänka. För säkerhets skull låter jag godeset stå på förvärmning i ugnen i några timmar på 50-80 grader (oxå där långsam stegring av temperaturen). Lycka till!

Freja15
11/19/09, 7:17 PM
#15

En bra lera att skulptera i är paperclay stengods. Den finns hos Cebex den åxå.

Alyas
11/23/09, 9:23 AM
#16

Åhh  tack=)

Karizma
12/21/09, 12:55 AM
#17

Himmal fina hästar du har gjort hoppas att de itne går sönder mer utan du får behålla dom. Kanon jobb att få dom så fina :)

goken
12/21/09, 10:36 AM
#18

Alla tips ovan är jättebra att ta hänsyn till. Här kommer dock ett råd till:

Du får inte ha för kraftig ventilation genom ugnen när du bränner skröjen. Innan allt det fysiska vattnet är helt  borta får det inte komma "kalldrag" över leran. Då kan den smälla sönder som ett skott av för stora spänningar i leran.

Godsagare
12/21/09, 2:24 PM
#19

Stackare!

Jag har inga fler råd att komma med men kom att tänka på en lera jag läst om som de använder i Jingdezhen (porslinets huvudstad i Kina (läs världen).

"Tai Da 609 Super White (??609???)

Tai Da 609 is one of the whitest porcelain bodies found in Jingdezhen. It fires a translucent, cool white. 609 is primarily used in slip casting high-end production ware, but can also be used as a throwing or hand-building clay.

Workability and whiteness seem to be tradeoffs: 609 is notoriously difficult to work with. S-cracking in thrown pieces is very common, despite efforts to compress thoroughly. Hand-built pieces tend to crack when drying."

Jag skulle inte ens försöka dreja något med den leran… ;-)

Lycka till framöver och berätta gärna hur det går!

pernillaped
1/3/10, 7:38 PM
#20

Cebex skulpturlera 4015 finns i vit,röd och svartbrännande. Cebex 5015 rosa är också en jättebra skulpturlera. Om föremålet känns "kallt" är det inte tillräckligt torrt. se också till att du bränner leran i rätt temperatur. Fint hästhuvud du gjort. Lycka till!

PernillaFlört

Annons:
Goerleena
1/5/10, 5:58 PM
#21

Jag har använt många olika leror till mina hästar, både med 25% och 40% chamottering. Funkar lika bra med alla, det enda är väl att det är mer risk för luftbubblor i den med mindre chamottering. Jag torkar mina hästar i rumstemperatur i en vecka.

Nått som jag däremot har varit med om är en häst som sprack pga att den hade stått för kallt innan bränningen. Försökte även göra hästar i Porslinslera men de bara gick sönder för mig.

Marang
3/4/10, 12:27 AM
#22

När jag är osäker att biten verkligen är torr ställer jag den/dom i ugnen o eldar på till 120 grader några gånger. Kanske lite lägre de första gångerna. Men -o detta är vitsen - sen sätter jag en liten fläkt nere i dörrhålet. Då kommer fukten att vandra ut mot den avkylda ytan. Sen kan man ju kolla med de sätt som tidigare beskrivits. Man vinner tid o sover lugnare

Alyas
3/9/10, 10:40 AM
#23

Ja det kan stämma mina skulpturer står väldigt kallt när dom torkar.

Måste kanske ändra på det.

Jag har fått två lyckade bränningar nu! Men den ena blev det en spricka i. men inget mera. Dom fick torka i över en månad.

Så nu värkar det funka, hoppas jag…

[Wildcat1984]
1/12/16, 1:32 PM
#24

Hehehe min gamla tråd är kvar :-P

Ulla
1/12/16, 3:10 PM
#25

Har du bytt alias? Den är visad 3675 gånger, så det är säkert några fler som haft nytta av tipsen i den. 😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[Wildcat1984]
1/12/16, 4:26 PM
#26

Ja jag har bytt ;-)
Detta är tredje jag har nu.

Upp till toppen
Annons: